۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
شروع رویایی بورس در ۹۹

بازار سرمایه مدتی است که با اقبال رو به رو است. در سال جاری مسئولان دولتی به حمایت از این بازار برخاسته و مردم را به سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق می‌کنند. از جمله اقدامات دولت در تقویت بازار و از طرفی تحقق شعار خصوصی‌سازی، اعلام و به دنبال آن واگذاری سهام شستا در بورس بود که با استقبال بسیار خوبی همراه شد. نگاهی به آمار و مقایسه اولین ماه سال با مدت مشابه سال گذشته نشان از روزهای خوب بورس در ادامه راه دارد.

سلام سبز شاخص به بهار ۹۹

امسال شاخص کل، فروردین ماه را با ورود به کانال ۵۰۸ هزار واحد آغاز کرد و در پایان ماه با بی‌توجهی به ریسک غیرسیستماتیک شیوع ویروس کرونا به ۶۹۰ هزار واحد رسید. این عدد سال گذشته و در پایان اولین ماه سال ۲۰۴ هزار واحد بود. ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۳۱ فروردین ماه سال جاری عدد ۱.۰۱۸.۵۱۹ میلیارد ریال را ثبت کرد که در سال گذشته این شاخص نزدیک ۱۶۰ هزار میلیارد ریال بود. حجم کل معاملات نیز با رشدی ۸۷ درصدی بیش از ۱۲۰.۸۰۵ میلیون سهم رسید.


ماراتن بازارهای مالی 
در بازارهای موازی هم که این روزها در ماراتن اقتصادی عقب تر از بازار سرمایه هستند ،البته افزایش قیمت دیده می‌شود. سکه پایان فروردین سال گذشته ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که با رشد ۲۴ درصدی در پایان مدت مشابه به رقم ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. طلا نیز که گرمی حدود ۴۳۴ هزار تومان خرید و فروش می‌شد ۳۷ درصد جهش کرده و در آخرین روزهای کرونایی فرودین ۵۹۶ هزار تومان معامله می‌شد. در بازار ارز هم دلار با وجود برخی تحلیل‌ها مبنی بر صعود فضایی قیمت دلار در نهایت به ۱۵ هزار تومان رضایت داد و تنها ۲ هزار تومان افزایش را نسبت به فروردین سال گذشته تجربه کرد.
 یورو اما نوسان زیادی نداشته و تنها با هزار تومان افزایش قیمت به ۱۶ هزار تومان رسید.

«ترین‌های» فروردین 
با بررسی میزان بازدهی شرکت‌های فعال در تابلوی معاملات در یک ماهه فروردین امسال، سپ با بیش از ۹۷ درصد بازدهی بیشترین سود را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. رتبه دوم و سوم این بخش به ترتیب به «وخارزم» و «های‌وب» با ۹۵ و ۹۰ درصد بازدهی تعلق می‌گیرد. در ادامه ونوین و غپینو هر کدام با ۸۵ درصد رشد قیمت در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند. 


در تابلوی معاملات فرابورس نیز «فزرین» در جایگاه اول با ۸۷ درصد بازدهی قرار دارد. رتبه‌های بعدی به «وملل»، «زدشت»، «زبینا» و «غشهداب» تعلق دارد که هر کدام به ترتیب ۸۶، ۸۱، ۷۵ و ۷۴ درصد بازدهی را در پایان فروردین ماه برای خود ثبت کردند.

شرایط رشد در بازار پایه نیز نشان می‌دهد «وسدید» ۷۷ درصد، «خودکفا» ۷۴ درصد، «وتعاون» ۶۶ درصد، «غصینو» ۶۶ درصد و «سامان» با ۶۳ درصد بازدهی به ترتیب رتبه اول تا پنجم را به نام خود رقم زده‌اند.


نگاهی به روند بازدهی مجموعه‌ها در سال گذشته به شناخت و درک مناسب تر از بازار کمک می‌کند. بر همین اساس و با بررسی آمار فروردین ماه سال پیش،‌ داده‌های زیر به دست آمد. در تابلوی معاملات بورس تهران جایگاه اول تا چهارم به گروه سیمانی تعلق دارد. «سنیر» با ۹۷ درصد، در صدر جدول قرار گرفته و بعد از آن «ستران» با ۹۱ درصد، «سیلام» و «سفارس» با ۸۳ درصد رشد دیگر هم گروه‌ها هستند. جایگاه پنجم بازدهی را «دزهراوی» با ۷۹ درصد بازدهی به خود اختصاص داده است.


در فرابورس ایران هم پنج نمادی که بیشترین بازدهی را داشتند عبارتند از: «کرمان»، «بزاگرس»، «وکوثر»، «فرابورس» و «پخش». در بین نمادهای نام برده مطابق جدول، «کرمان» با ۹۱ درصد رشد بیشترین بازدهی و نماد «پخش» با ۴۹ درصد افزایش قیمت در کف جدول بازدهی قرار گرفته است.


رکورد داران ۹۷و بازدهی بالای ۱۰۰ درصد
سال گذشته اما، قوانین بازار پایه از محدودیت کمتری برخوردار بود و مجموعه‌های فعال در این بازار بیشترین بازدهی را برای سهامداران خود به همراه داشته اند. 
«ومشان» با ۲۲۱ درصد رشد قیمت پرچمدار بازدهی در این بازار در فروردین ماه سال گذشته است. «بنو» با ۱۷۰ درصد، «سفاسی» با ۱۰۲ درصد، «لخانه» با ۹۴ درصد و «شپترو» با ۷۲ درصد رشد بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند. 

  • زهره فدوی- خبرنگار
  • هفته نامه ۳۴۹ اطلاعات بورس _ صفحه ۴
کد خبر 412754

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =