نبض بازار ۵ سال آینده در دست تولیدکنندگان سرویس­های دیجیتال

بازار سرمایه از ابتدای امسال شاهد بازدهی چشمگیری بود و بسیاری از صنایع افزایش قابل توجهی را تجربه کردند. در این میان صنعت مخابرات و دیجیتال نیز رشدی ۹۷ درصدی را در بازار سرمایه رقم زد. صنعتی با تعداد شرکت‌های محدود که اغلب ارایه دهنده سرویس های زیرساخت هستند اما سهم این شرکت‌ها در بازار سرمایه کشور تنها ۲درصد است؛ در حالی که این رقم در دنیا بسیار متفاوت دیده می‌شود. با این حال به اعتقاد کارشناسان و با گسترش و توسعه سریع صنعت دیجیتال با توجه به نیاز کشور به نظر می رسد سهم قابل توجهی از بازار سرمایه در آینده به این صنعت اختصاص یابد.

 به گزارش صدای بورس، بر اساس پیش بینی مدیرعامل شرکت مبین وان کیش که تنها شرکت با نوع کسب و کار محتوای دیجیتال در بازار سرمایه  است ، سهم اصلی بازار سرمایه کشور در ۵ سال آینده متعلق به شرکت‌های تولیدکننده سرویس­های دیجیتال خواهد بود.

وی که رییس کمیسیون محتوایی سازمان نظامی صنفی رایانه‌ای استان تهران است با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی در نظر دارد که تا سال ۱۴۰۴ سهم اقتصاد دیجیتال و خرده‌فروشی الکترونیکی حدود ۱۰ درصد اقتصاد کشور را شامل شود و خدمات پایه کاربردی داخلی تا سال ۱۴۰۰ به طور کامل تأمین شود ، معتقد است : براساس تجربه بین‌المللی پس از آمادگی زیرساخت‌ها ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه تسریع می شود.

سید صابر امامی با اشاره به اینکه از ۴-۵ سال گذشته با افزایش ظرفیت اپراتورهای موبایل و اینترنت‌دهندگان FCP نقطه تحولی در کشور اتفاق افتاد گفت: افزایش سرعت اینترنت امکان دسترسی به سرویس‌های آنلاین را بسیار تقویت کرد و این افزایش در شکل‌های مختلف خود را نشان داد. وی با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل متحول شده، شبکه‌های بانکی کشور تغییر کرده و در حوزه‌های مختلف تغییرات زیادی ایجاد شده افزود: همه این سرویس‌ها متعلق به  صنعت آی‌تی نیستند و صنایع مختلف از این ظرفیت استفاده کرده و توسعه یافته‌اند. وی یکی از این صنایع را صنعت محتوای دیجیتال دانست و تصریح کرد: با افزایش سرعت اینترنت ویدیوها و محتواهای مختلف دیجیتال در دسترس مردم قرار گرفت و به دنبال آن شاهد رشد سرویس‌هایی شدیم که محتواهایی  از جمله فیلم و سریال و ... به مردم ارائه کردند.

به گفته وی دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت باعث جاری شدن محتواهای مختلف به زندگی مردم شد اما ابعاد صنعت محتوای دیجیتال و همچنین صنعت IT هنوز در کشور ما به نقطه بلوغ نرسیده و رشد آن ادامه دارد. وی با تاکید بر اینکه حداکثر ۲ درصد GDP کشور از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تامین می‌شود افزود: سهم این صنعت در GDP دنیا بیش از ۱۰ درصد است و براساس این آمار صنعت IT حداقل به اندازه ۵ برابر شدن ظرفیت دارد.  

وی با اشاره به شرکت‌های کلاسیک بورسی  صنعت دیجیتال مثل مخابرات، همراه اول، های‌وب و ... که تامین‌کننده زیرساخت‌هابوده  و رشدی منطقی را شاهد هستند، افزود: در کنار شرکت های مزبور  تعداد کمی هم از شرکت‌ها ی خدمات‌دهنده‌ سرویس‌های دیجیتال حضور دارند.مبین وان کیش از اولین شرکت‌هایی است که به عنوان سرویس‌دهنده دیجیتال وارد بازار سرمایه شده است. وی با اشاره به بخش زیادی از  استارتاپ‌های کشور که اغلب ارائه‌دهنده سرویس دیجیتال هستند گفت: فاصله ۲ تا ۱۰ درصدی GDP توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های دیجیتالی پر می‌شود و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت سهم کوچکی در این زمینه در آینده خواهند داشت.

امامی با تصریح بر اینکه صنعت محتوای دیجیتال هم در کشورهای توسعه یافته حدود ۸ درصد  GDP را شامل می‌شود؛ گفت: در آمریکا محتوای دیجیتال بر محتوای فیزیکال غالب شده است. این در حالی است که کشور ما سهم سرویس‌های محتوایی دیجیتال کمتر از ۲ صدم درصد GDP هست. و این نشانه رشدی است که ما می‌توانیم در آینده در این صنعت داشته باشیم.

امامی در گفت‌وگویی اختصاصی با دنیای‌اقتصاد  با مثالی درباره خرید بلیت‌های سفر ،مجموع فروش بلیت سایت‌های آنلاین را روزانه حدود ۵ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد سهم بازار دانست و افزود: این موضوع را می‌توان به همه صنایعی که در سرویس‌های دیجیتال نقش بازی می‌کنند تعمیم داد؛ خدمات آموزش آنلاین و خدمات صنعت بیمه از جمله این گروه از صنایع هستند.

به گفته وی این سرویس‌ها در آینده تحول دیجیتال را در کشور ایجاد می‌کنند و جامعه روز به روز بیشتر به این سرویس‌ها نیاز دارد.ایجاد کردن این حجم از تولید ناخالص داخلی  قرار نیست با صنعت IT اتفاق بیفتد بلکه این نقش با تبدیل شدن صنایع قدیمی به صنعت جدید اتفاق می‌افتد. امامی دسترسی آسان به بازار را از جذابیت‌های این صنعت برای مشتریان برشمرد، گفت: آنچه که آینده بازار سرمایه را مشخص می‌کند همین شرکت‌ها هستند. شرکت‌هایی که هم‌اکنون در منطقه با فروش ۱۰۰ میلیون دلاری در بورس­های جهانی ارزشی معادل ۴۰۰ میلیون دلار دارند. وی افزود: اگر امروز ما بخواهیم یک خط جدید خودرو به خط‌های تولید کارخانه‌های خودروسازی اضافه کنیم و با خط جدید پتروشیمی و معدن، باید با یک سرمایه‌گذاری بزرگ و یک برنامه حداقل ۵ ساله این کار را انجام دهیم تا منجر به ایجاد درآمد شود. در حالی که در شرکت‌های IT یک استارتاپ محصولی خاص را وارد بازار می‌کند و سهم خود را از بازار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تبدیل شدن بازیگران اصلی بازار سرمایه امروز به بازیگران سرویس‌های دیجیتال مهمترین اتفاق بازار سهام در آینده است. وی ضمن تاکید بر اینکه سرنوشت مبین‌وان که ارائه‌دهنده سرویس‌های دیجیتال است در کارنامه این صنعت بسیار مهم خواهد بود. اضافه کرد: موفقیت و عدم موفقیت این شرکت در رفتار بازار سرمایه و بازیگران آن در آینده این حوزه تاثیرگذار است.مبین‌وان در دو سال گذشته از یک شاخه کسب و کار بیرون آمده و در آینده تنها ۳۰ درصد بیزینس‌ شرکت از حوزه کسب و کار گذشته خواهد بود و ۷۰ درصد آن متعلق به استارتاپ‌هاست.

امامی با اشاره به اینکه  در حال حاضر مبین وان در بازار سرمایه رقیب ندارد افزود: یکی از دلایل رشد مبین وان در بازار سرمایه همین موضوع بود. با این همه با توجه به نیاز بازار  پیش بینی می شود تا سال آینده ۱۰ شرکت از صنعت سرویس­ و محتوای دیجیتال در بورس عرضه شود. اما تا آمدن شرکت‌های رقیب فرصت داریم و سال آینده باید با تمرکز بیشتری حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مبین‌وان در ابتدای سال ۹۷ حدود ۸۰۰ سهامدار حقیقی در بورس داشت که اکنون به بیش از ۱۵ هزار سهامدار رسیده افزود: این بدان معنی است که حجم زیادی از مردم از این فرصت رشد ذینفع شده‌اند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۴ فروش مبین‌وان بالغ بر ۶۰ میلیارد بوده که در سال ۹۵ به ۵۰ میلیارد و در سال ۹۶ به ۴۵ میلیارد رسیده و این یعنی فروش شرکت هر سال حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است اما در سال ۹۷مبین وان  به یک شرکت ۹۰ میلیاردی تبدیل شد. وی با اشاره به اینکه  چه صنعتی می‌تواند فروش خود را در یک سال دوبرابر کند، این رشد را از قابلیت های صنعت دیجیتال دانست و پیش‌بینی کرد که فروش امسال شرکت در حدود ۳۰ درصد و سال بعد نیز رشدی بیش از آن خواهد داشت. وی دارا بودن نیروی فنی و نرم‌ا فزاری قوی در سطح استانداردهای بین‌المللی را از مهم‌ترین مزایای این صنعت در کشور ذکر کرد و گفت: تنها تهدید ما خروج این نیروی انسانی از کشور است.در حال حاضر از لحاظ دانش با استاندارد بین‌المللی همگن هستیم و  مزیت رقابتی اول کشور بهای اولیه پایین و عدم قابلیت تحریم صنعت سرویس‌های دیجیتال است. وی گفت: در صادرات سرویس‌های دیجیتال دریافت و پرداخت پول در اختیار جریان­های تحریم گذار نیست و این مزیت منجر به فرصتی برای صادرات می‌شود، زیرا انتقال این کالاها بسیار راحت تر  از نقل و انتقال کالاست. همچنین در زمینه انتقال پول هم با وجود ارزهای دیجیتالی مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین هزینه پایین را از دیگر ویژگی‌های محصولات با محتوای دیجیتالی ذکر کرد و به عنوان مثال گفت: نوع خاصی از محصول دیجیتال با هزینه هر واحد  ۳۰۰ یورو تولید می‌شود در حالی که در خارج از کشور هزینه آن ۲۵۰۰ یورو  است؛ بنابراین خرید از ما مقرون به صرفه است. از عدم رقابت شرکت های  هندی‌ و چینی‌ را  از دیگرفرصت های فعلی برای ایران است .

مدیرعامل مبین وان کیش با اشاره به آغاز  برنامه ۵ ساله شرکت از سال ۹۷  تاکید کرد: با تمرکز شرکت در ۳ حوزه ابتدا حوزه‌های کسب و کار گذشته را به عنوان سرویس‌دهنده خدمات اپراتوری تکمیل کردیم و بر همین اساس بسته خدمات پایه اپراتوری خدمات کلاسیک خودمان را کامل کردیم.در گام دوم حرکت به سمت راه‌اندازی استارتاپ‌هایی که در حوزه‌های مختلف مثل بیمه، گردشگری و آموزشی و سرویس‌های پرداختی و ... سرویس به مصرف‌کننده نهایی می‌دهند را در برنامه قرار دادیم و معتقدیم می‌توانیم در آینده رشد خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ارائه سرویس‌های بین‌المللی گام دیگر شرکت از ابتدای امسال بود که  در راستای آن گواهینامه تسهیل‌گر صادرات سرویس‌های دیجیتال را دریافت کردیم و بهترین و پرمخاطب‌ترین بازی‌های ایرانی را پیدا کرده و قراردادهایی برای عرضه آنها در بازارهای جهانی منعقد کردیم. وی  با اشاره به سهم مبین وان د ربازار کشورهای همسایه گفت:  در حال حاضر  در عراق و بازارهای عرب‌زبان سهم‌ خوبی  داریم و در حال پیدا کردن بازار در کشورهای آسیای میانه هستیم.

کد خبر 412017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =