۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

یک کارشناس اقتصادی:

با وجود تورم؛ حذف صفر، تنها فریب مردم است

با دریافت تصاعدی مالیات بایدجلوی تورم را گرفت
با وجود تورم؛ حذف صفر، تنها  فریب مردم است

ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در شرایطی که ما با مشکلات متعددی از قبیل فقر و بیکاری بالا و اقتصاد نفتی و وارداتی و اقتصاد سرمایه داری مواجهیم حذف صفر از پول ملی تاثیری بر حل این مشکلات نخواهد داشت.

به گزارش صدای بورس، این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: وقتی تورم ۴۰ درصدی و فقر برای مسئولان ما عادی است حذف صفر از پول ملی و کاهش تورم چگونه ممکن خواهد بود؟!

رزاقی تاکید کرد: البته اگر یک سیستم درست اقتصادی داشتیم و تورم را کاهش می‌دادیم، می‌توانستیم حذف چهار صفر را مطرح کنیم اما وقتی تورم هر ساله تکرار می‌شود بر فرض که چهار صفر را هم حذف کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.  وی در بخش دیگری از سخنان خود  در گفت‌وگو با تسنیم ادامه داد: شاید با حذف صفر از پول ملی ۴۰ درصد تورم در ظاهر به ۴ درصد تغییر می‌کند اما در واقع همان است و نوعی گول زدن افکار عمومی و کتمان واقعیت محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به دلایل مطرح شدن این طرح از سوی دولت در شرایط کنونی کشور بیان کرد: آیا بزرگترین مشکل فعلی ایران افزایش هزینه‌های بازیافت اسکناس است یا بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها و خدمت بانک‌ها به فعالیت‌های غیرتولیدی و بی‌خانمانی میلیون‌ها ایرانی؟! دولت با وجود اطلاع از شرایط اقتصادی اما اقدامی در جهت حل مشکلات حل نمی‌کند لذا مجبور به فضاسازی و مطرح کردن مسائل بی ربطی مانند « مذاکره » و « حذف صفر از پولی ملی » می‌شود که هیچ دردی را هم از جامعه دوا نمی کند.

رزاقی خاطرنشان کرد: با به کارگیری سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دوران ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی قانون اساسی در حوزه اقتصادی زیرپا گذاشته شد و در واقع اقتصادی پیاده شد که در آن هر کسی به دنبال سودآوری خود و ثروت حداکثری می‌رود.

وی در رابطه با تاثیر حذف صفر از پول ملی بر نرخ تورم و قدرت خرید مردم گفت: متاسفانه دولت در شرایطی که فضای واقعی جامعه فضای پولدار شدن یک عده خاص و فضای تورم زاست به جای مالیات گرفتن، پول و اوراق چاپ می‌کند و از بانکها قرض می‌گیرد. در واقع دولت با این طرح به دنبال درگیر کردن ذهن مردم است درصورتی‌که این کار نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه هزینه های جدیدی را نیز ایجاد می کند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر ما مجلس درستی داشتیم دولت باید به خاطر عدم اجرای قانون خوب محاکمه و مجازات می‌شد اما متاسفانه مجلس نظارت خوبی ندارد.

رزاقی امکان بقای اقتصاد ایران را با حذف چهار صفر و سوء مدیریت‌ها غیرممکن دانست و در پایان اظهار کرد: مردم بیکارند و پول ندارند اما دولت خونسرد است و کاری نمی کند در نتیجه سود تولید فقط ۱۰ درصد و سود دیگر حوزه ها ۱۰ برابر بیشتر می‌شود.

رزاقی درخصوص تغییر واحد پول ملی در قدرت خرید پول ملی بیان داشت: در شرایطی که ساختار بودجه تولیدی نیست و درآمد دولت هم از طریق وام و قرض و چاپ اسکناس تامین می‌شود باید با دریافت تصاعدی مالیات جلوی تورم را گرفت، این کار ضمن افزایش قدرت خرید، باعث سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه تولید نیز خواهد شد اما دولت توجهی به این سیاست‌ها ندارد.

کد خبر 411897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =