دولت با برنامه‌ریزی اوراق بدهی منتشر کند

حضور دولت می‌تواند حضور مبارکی در بازار سرمایه باشد، اگر برنامه‌ریزی منسجمی وجود داشته باشد و اگر با آینده‌نگری این اتفاق بیفتد.

محمد مهدی مومن‌زاده، معاون اقتصادی بانک انصار در گفت‌وگو با صدای بورس:

در قانون بودجه امسال دولت یک‌سری اقدامات جدید داشته است؛ به‌عنوان مثال حجمی را برای تأمین مالی شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی در نظر گرفته است که اوراق بیمه منتشر کنند. پیش از این اوراق بیمه‌ای نداشتیم.

دستورالعمل اوراق بیمه اتکایی در سازمان بورس به تصویب رسیده و می‌تواند یک ابزار جدید برای صنعت بیمه باشد اما ساز و کارهای آن از پیچیدگی زیادی برخوردار است و برای تحقق آن باید برنامه‌ریزی جدی‌تری انجام داد.

دولت در نظر گرفته که بخشی از کارمزد معاملات اوراق بدهی، خرج توسعه زیرساخت‌های بازار بدهی شود. این کمک زیادی به تأمین مالی دولت و گسترش بازار بدهی می‌کند. 

از طرف دیگر، دولت در نظر گرفته که وزارت اقتصاد از همه روش‌ها برای انتشار اوراق استفاده کند. این کمک می‌کند که بتوانیم در ریزساختارهای بازار هم تغییراتی به وجود آوریم و از این جنبه هم به توسعه بازار بدهی کمک می‌کند.

حضور دولت می‌تواند حضور مبارکی در بازار سرمایه باشد، اگر برنامه‌ریزی منسجمی وجود داشته باشد و اگر با  آینده‌نگری این اتفاق بیفتد. در غیر این صورت، حجم بالای اوراق ممکن است خطرات یا تهدیدهایی را برای بازار داشته باشد. به عنوان مثال بروز مشکل در زمان سررسید یا کاهش حجم اوراق شرکتی و بخش خصوصی از کیک تامین مالی.

بنابراین باید برنامه‌ریزی کرد و بعد اقدام به انتشار اوراق کرد.

کد خبر 411754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =