140 میلیارد ریال سوددهی برای «تیپیکو»

سرمایه‌گذاری دارویی تأمین در ماه گذشته با واگذاری بخشی از سهام دو زیرمجموعه موجود در سبد سرمایه‌گذاری خود همچون شرکت‌های، دارویی ره آورد تأمین و توزیع داروپخش سود بدست آورد.

خلاصه سرمایه‌گذاری‌ها
بر اساس این گزارش، هزینه سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری دارویی تأمین در پایان دی سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۹ در حالی با ثبت ۶۷ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال افزایش، بیش از شش هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال اعلام شد که این رقم به واسطه سرمایه‌گذاری "تیپیکو" در سهام ۳۴ شرکت فعال در شش صنعت بوده که بخش عمده آن در صنعت مواد و محصولات دارویی است و سایر صنایع که بخش کوچکی از سرمایه‌گذاری‌های تیپیکو را دربرمی‌گیرد شامل مواد و محصولات شیمیایی، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، فعالیت‌های کمک به نهادهای مالی واسط، واسطه گری‌های مالی و پولی، بیمه و صندوق بازنشستگی است.


            
 افزایش ارزش بازار 
 همچنین بخشی از سهام ۲۲ شرکت بورسی از جمله هلدینگ داروپخش، پارس دارو، داروسازی شهید قاضی، تولید مواد اولیه داروپخش، کاسپین تأمین، توزیع دارو پخش، شیرین دارو، داروسازی اکسیر و غیره سبد بورسی سرمایه‌گذاری دارویی تأمین را تشکیل می‌دهد . ارزش بازار این سبد در پایان دی ماه امسال با تجربه رشد بیش از هفت هزار میلیارد ریال مبلغ ۱۱۲ هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال ثبت شد. این در حالی است که بهای تمام شده پرتفوی بورسی "تیپیکو" در ماه گذشته حدود ۶۷ میلیارد ریال افزایش یافت و از مبلغ چهار هزار و ۸۰۳ میلیارد ریال به رقم چهار هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال رسید. 

پرتفوی غیر بورسی
بر اساس اطلاعات در دسترس، ۱۲ مجموعه همچون آنتی بیوتیک سازی ایران، تحقیقاتی مهندسی توفیق دارو، داروسازی دانا، کلر پارس، اوزان، هما پیوند تأمین و... در پرتفوی غیر بورسی این مجموعه سرمایه‌گذاری جای دارد که بهای تمام شده آن بیش از یک هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال است.

صورت ریز معاملا ت سهام تحصیل شده
 بر اساس این گزارش، بخشی از سهام 10 شرکت بورسی همچون هلدینگ داروپخش، داروسازی اکسیر، داروسازی فارابی، پارس دارو، شیمی دارویی داروپخش، تولید مواد اولیه داروپخش، داروسازی زهراوی، داروسازی کاسپین تأمین و داروسازی قاضی در ماه گذشته به سبد سرمایه‌گذاری "تیپیکو" رفت که در پی آن هزینه ای بالغ بر ۷۸ میلیارد و ۸۰۳ میلیون ریال جهت خرید سهام مجموعه‌های مذکور از سوی این مجموعه پرداخت شد. 

صورت ریز معاملات سهام واگذار شده
در مقابل اما، سرمایه‌گذاری دارویی تأمین بخشی از سهام دو شرکت همچون دارویی ره آورد تأمین و توزیع داروپخش را به مبلغ ۱۵۱ میلیارد و ۸۵۲ میلیون ریال در بازار سرمایه عرضه کرد که "تیپیکو" از این محل حدود ۱۴۰ میلیارد و ۵۸۲ میلیون ریال سود شناسایی کرد. 

روند مطلوب و رو به رشد معاملات 
این گزارش می‌افزاید: قیمت سهام سرمایه‌گذاری دارویی تأمین در بازار سرمایه طی یک ماه گذشته 13 درصد رشد داشت. همچنین ارزش سهام "تیپیکو" در بازار سرمایه طی معاملات دی ماه امسال از محدوده قیمتی ۲۳ هزار و ۹۷۴ ریال به ۲۷ هزار ریال رسید و در کنار آن، ارزش بازار سهام شرکت از حدود ۶۹ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال به بیش از ۷۸ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال افزایش یافت. 
گفتنی است، حجم معاملات سهام این مجموعه سرمایه‌گذاری در اولین روز معاملاتی بورسی طی دی ماه امسال تعداد یک میلیون و ۱۴۰ هزار سهم به ارزش ۲۷ میلیارد و ۳۴۶ میلیون ریال اعلام شد و آخرین روز معاملاتی آن در ماه مذکور با داد و ستد ۸۴۲ هزار و ۳۰۴ سهم به ارزش ۲۲ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال سپری شده است.

  • شماره 341 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 12
کد خبر 411520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =