ظرفیتی برای بهبود رفتار اعتباری

کار با بانک‌ها و دریافت تسهیلات، بخشی از زندگی بسیاری از مردم است . اینکه هنگام گرفتن وام یا خریدهای اقساطی، چقدر قسط‌ها را دقیق و منظم پرداخت می‌کنیم، «رفتار اعتباری» ما را شکل می‌دهد. تمامی نهادهای مالی و بانک‌ها به دنبال این هستند که با بهبود رفتار اعتباری افراد، هزینه‌های ناشی از دیرکرد پرداخت اقساط را کمتر کنند و دائما راه‌های جدیدی را برای این امر جستجو می‌کنند.

نتیجه دو پیمایش بزرگ در انگلیس نشان داد بین سواد مالی و رفتار اعتباری مردم رابطه معناداری وجود دارد.
• پیمایش اول:افراد کم‌ سواد مالی در زمان شنیدن اصطلاحات اعتباری، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و درباره مفاهیم مالی دچار سردرگمی می‌شوند.
• پیمایش دوم:کسانی که بر خود، کنترل کمی دارند و دانش مالیشان ضعیف است، معمولا اعتباراتی که برای خرید گرفته‌اند، پرداخت نمی‌کنند و بدهی مالی خویش را بیشتر اظهار می‌کنند.
در این مطالعه نشان داده شده است مصرف‌کنندگانی که مشکلات خودکنترلی دارند، بیشتر از اقلام اعتباری که دسترسی به آن‌ها آسان، اما پرهزینه بوده ؛ مانند کارت‌های فروشگاهی و وام‌های مساعده‌ای استفاده می‌کنند .
افزوده شدن بدهی روی بدهی، آسیب به اعتبار و وجهه اشخاص در صورت عدم پرداخت به‌موقع بدهی، افزایش نگرانی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی، از آثار بدهکاری است. همچنین در روایات اسلامی، بدهی با صفاتی مانند ننگ دین، بلای بزرگ، برابری با کفر، خواری، گرفتاری نفس، پیری چهره، سرگردانی ذهن و بی‌خوابی وصف شده است. آشنایی با مفاهیم پایه مالی و آگاهی از مزایا، معایب و آثار بدهی، از عوامل بهبود رفتار اعتباری است. به بیان دقیق‌تر، افزایش سواد مالی، رفتار اعتباری مردم را بهبود می‌بخشد.

  • محمدرضا سیمیاری- کارشناس آکادمی هوش مالی
  • شماره 338 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 16

کد خبر 411188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =