لزوم زمان‌بندی دولت برای تامین مالی از بازار سرمایه

دولت هر سال در ماه‌هایی مثل شهریور یا بهمن و اسفند اقدام به تأمین مالی از بازار سرمایه می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که نرخ تامین مالی در این بازه‌های زمانی دستخوش تغییر شود.

محمد مهدی مومن‌زاده، معاون اقتصادی بانک انصار در گفت‌وگو با صدای بورس:
دولت هر سال بخشی از منابع خود را از طریق فروش دارایی‌های مالی تامین می‌کند که عمده آنها، اوراقی است که در بازار بدهی به فروش می‌رساند. 
با توجه به اینکه حجم تامین مالی دولت از بازار بدهی عدد بزرگی است، بهتر است که دولت امسال یک برنامه زمان‌بندی برای انتشار اوراق داشته باشد.
دولت هر سال در ماه‌هایی مثل شهریور یا بهمن و اسفند اقدام به تأمین مالی از بازار سرمایه می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که نرخ تامین مالی در این بازه‌های زمانی دستخوش تغییر شود. همچنین روند بازار بدهی دچار تغییر می‌شود؛ مکانیزم عرضه و تقاضا به دلیل وجود سطح بالای عرضه دچار اختلال می‌شود.
نکته مهم دیگر این است که این حجم از تامین مالی با نرخ بالای تامین مالی کنونی در اقتصاد کشور، بدهی زیادی را در سال‌های آتی برای دولت به همراه خواهد داشت.
بنابراین در کنار نظم‌بخشی به تامین مالی دولت و جریان نقدی آن، باید سیاست‌هایی در پیش گرفته شود که در جهت کاهش نرخ سود بانکی گام برداشته شود.
اگر یک برنامه خوب در بازار بدهی وجود داشته باشد، می‌توان از خروج سپرده‌ها از بانک‌ها جلوگیری کرد.

کد خبر 411145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =