۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

رقبای بازار سهام به میدان می‌آیند؟ (2)

بسترهایی برای رشد نرخ ارز

چشم انداز قابل تامل در انتظار طلا، ارز و مسکن
بسترهایی برای رشد نرخ ارز

حملات سفته‌بازانه می‌تواند نوسانات قابل ملاحظه‌ای را در بازار ارز طی ماه‌های آتی ایجاد کند

هرچند که تداوم روند عرضه مناسب ارز در سامانه نیما می‌تواند نگرانی از جهش مجدد ارز در سال 1398 را تا حد زیادی مرتفع سازد، اما باید توجه داشت که در کنار مسئله فشار احتمالی تقاضای واردات، حملات سفته‌بازانه می‌تواند نوسانات قابل ملاحظه‌ای را در بازار ارز طی ماه‌های آتی ایجاد کند . همچنین به عنوان نمونه با وجود کاهش بهای جهانی طلا در آبان‌ماه، بازدهی طلا در بازار داخلی پس از 5 ماه برای نخستین بار مثبت شد. هر چند که رشد قیمت طلا در بازار داخلی بسیار محدود و کمتر از 0.5 درصد بوده، اما به نظر می‌رسد که نشانه‌های تغییر روند در این بازار نیز قابل مشاهده است.
البته با توجه به انتظار افزایش آرام نرخ ارز تا پایان سال از یکسو و قرار گرفتن حباب سکه طلا در مقادیر منفی که نمی‌تواند مدت زیادی دوام یابد، انتظار می‌رود که قیمت طلا نیز به تدریج وارد مدار افزایشی شود. در مجموع با بررسی شرایط و روند بلندمدت قیمت طلای داخلی و مقایسه آن با نرخ ارز طی یک دهه اخیر، به نظر می‌رسد که روند صعودی طلا نسبت به ارز غالبا سریع‌تر بوده و رشد قیمت طلا (به غیر از برخی مقاطع) بالاتر از رشد نرخ ارز خواهد بود .اگرچه وضعیت بازارهای ارز و طلا به گونه‌ای قابل پیش بینی است اما بازار مسکن شرایطی متفاوت دارد .رشد انفجاری قیمت مسکن در چند وقت اخیر، رکود ساخت و ساز، کاهش روند معاملات از جمله مواردی است که پیش بینی شرایط این بازار را کمی دشوار می‌سازد. با توجه به اینکه در یک‌سال اخیر بازارهای طلا، ارز و مسکن به عنوان رقبای بازار سهام به گونه‌ای در حاشیه بودند، بررسی شرایط پیش رو این بازارها از نگاه کارشناسان، می‌تواند نکات قابل تاملی را پیش‌روی سهامداران بازار سرمایه قرار دهد.

بسترهایی برای رشد نرخ ارز

قیمت سکه طلا در ایران با دو پارامتر قیمت طلای جهانی و قیمت دلار بازار آزاد رابطه مستقیم دارد. سجاد بوربور مدیر عامل میداس‌سرمایه گفت: مدت زیادی است که نوسانات شدید بازار ارز باعث شده که اهالی بازار طلا کوچک‌ترین توجهی به نوسانات طلای جهانی نداشته باشند. البته باید برای پیش‌بینی حرکت سکه طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، کافی است پیش‌بینی از قیمت دلار در ایران داشته باشیم. بوربور افزود: وقتی مواردی مانند کاهش فروش نفت، افزایش هزینه‌های دولت، کاهش درآمدهای ارزی دولت، چالش‌های عمیق سیاسی کشور و غیره را کنار هم می‌بینیم احتمال بالایی می‌دهیم که دولت کسری بودجه بیاورد. همچنین بامطالعه لایحه بودجه پیشنهادی99 این احتمال به‌یقین تبدیل می‌شود.این کارشناس بازار طلا تصریح کرد: در این شرایط برای جبران کسری بودجه،ساده‌ترین و شدنی‌ترین راه دولت چاپ پول است که باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. همچنین در این حین رشد فزاینده نقدینگی در کشور که حدود 2000، هزار میلیارد تومان است، پرداخت روزانه بیش از 1000 میلیارد تومان سود به سپرده‌های بانکی، افزایش 27 درصدی پایه پولی، رشد اقتصادی منفی 9 درصد کشور و انتظارات شدید تورمی عموم جامعه را که کنار هم قرار ‌دهیم نتیجه‌اش رشد نرخ ارز می‌شود.مدیر عامل میداس‌سرمایه به چند سناریو اشاره و تصریح کرد: در صورت توافق، قیمت سکه طلای نقدی حدود 3.500.000 تومان و دلار 10000 تومان خواهد بود .همچنین در صورت وجود ابهام (فضایی بین توافق و تحریم سازمان‌ملل) قیمت سکه طلای نقدی حدود 5.500.000 تومان و دلار 15200 تومان پیش بینی می‌شود . البته در این حالت سکه‌طلا با شیب ملایمی رشد می‌کند و اگر ارز مانند سال قبل دستوری شود سرمایه‌گذاران در بازار ارز این بازار را ترک می‌کنند و به بازار سکه‌طلا کوچ می‌کنند که باعث می‌شود، سکه طلا حباب بالایی بگیرد و قیمت نقدی سکه طلا کمی از پیش‌بینی بالاتر ‌رود.در مجموع تحقق سناریوی دوم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت محتمل‌تر است.

  • مژده ابراهیمی-خبرنگار
  • شماره 336 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 4
کد خبر 410955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =