۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
اصلاح شاخص بورس موقتی است

با توجه به شدت گرفتن روند صعودی شاخص در روزهای اخیر امروز این روند نسبت به چند روز اخیر تفاوتی داشت.شاخص بورس در ابتدای معاملات با رشد بیش از ۳۰۰ واحدی همراه بود در حالی که بعد از گذشت دقایقی از معاملات در مرحله دیگری قرار گرفت و وارد فاز نزولی شد.

به گزارش صدای بورس به نقل از  خبرگزاری ایرنا یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ذات بازارهایی که در آن قیمت‌ها کشف می‌شود اصلاح و ورود به دوران استراحت است، اصلاح شاخص بورس حتمی بود اما نباید سهامداران نگران و در انتظار ریزش و یا اصلاح سنگین شاخص بورس باشند.

بازار سرمایه امروز روند متفاوتی را نسبت به چند روز اخیر در پیش گرفت، شاخص بورس در ابتدای معاملات با رشد بیش از ۳۰۰ واحدی همراه بود در حالی که بعد از گذشت دقایقی از معاملات در مرحله دیگری قرار گرفت و وارد فاز نزولی شد.
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه  به اصلاح شاخص بورس در بازار امروز اشاره کرد و افزود: قیمت‌ها در هیچ بازاری تا ابد صعودی نیست و در این زمینه باید نکته‌ای را مد نظر قرار داد، در ابتدا اینکه اکنون اقتصاد ایران با یک تورم حدوده ۴۰ درصدی مواجه است ، این تورم باعث می‌شود زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد در دوره اصلاح دیگر به سطوح قیمتی گذشته بازنگردد، مانند نرخ ارز که از سه هزار تومان تا ۱۸ هزار تومان رشد کرد و زمانی که در مسیر اصلاح قرار گرفت با نرخ ۱۳ هزار تومان به ثبات رسید و در وضعیت کنونی دیگر کسی توقع اینکه قیمت‌ها به گذشته بازگردد را ندارد.

وی با بیان اینکه بخشی از رشد قیمت‌ها در تمامی بازارها ناشی از تورمی است که باعث می‌شود سطوحی از قیمت‌ها غیر قابل دسترس شود، گفت: اگر امروز صحبت از اصلاح شاخص بورس می‌شود بدین منظور نیست که دوباره شاخص به کانال ۲۰۰ هزار واحد باز می‌گردد اما اصلاحی که شاخص بورس با آن روبرو شده موقتی است.

دارابی با تکید بر گزارش شرکت‌ها و چشمگیر بودن رشد این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته گفت: بازارهای رقیب اکنون در دوره اصلاح و استراحت به سر می‌برند؛ بنابراین نمی‌توان در انتظار یک اصلاح بسیار سنگینی برای بازار بود اما ایجاد اصلاح موقتی در بازار منطقی به نظر می‌رسد و نباید نگران کاهش شاخص بورس بود بلکه سهامداران باید خود را با این موضوع آماده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران همیشه در یک بازار بسیار خوب اقدام به خرید سهم‌های بد می‌کنند، گفت: زمانی که بازار روند صعودی را در پیش می‌گیرد ریسک پذیری سهامداران به گونه‌ای می‌شود که مسایل بنیادی سهام را کنار می‌گذارند و هر سهمی را با هر قیمتی خریداری می‌کنند؛ بنابراین باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که اگر بازار وارد فاز اصلاح شد امکان ریزش سنگین قیمت‌ها هم در اینگونه سهم‌ها وجود دارد .

دارابی ادامه داد: سهامداران باید مراقب باشند که هر سهمی را با هر قیمتی خریداری نکنند و مسایل بنیادی سهم ها را نظر بگیرند.

وی به ریسک های موجود در بازار سرمایه که روند معاملات را مورد تهدید قرار داده تاکید کرد و گفت: تصمیمات ناگهانی و قوانین و مقررات یک شبه و یک طرفه‌ای که دولت برای تمام بخش‌های اقتصاد کشور ایجاد می‌کند بزرگترین ریسک امروز در کشور محسوب می‌شود.

دارابی افزود: تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای بازار از دیگر ریسک‌هایی است که در کنار افت قیمت‌های جهانی، بازار را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی به تاثیر انتخابات مجلس بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: انتخابات مهم است اما نه به اندازه انتخابات ریاست جمهوری و نمی‌تواند تاثیر قوی را بر بازار داشته باشد مگر اینکه نتیجه آن متضاد با سیاست‌های دولت باشد و شاهد تنش میان دولت و مجلس برای تصمیمات اقتصادی باشیم.

 
 
 

کد خبر 410930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =