غفلت از توجه به ماهیت ارکان در قوانین

از اوایل سال جاری شاهد جذب نقدینگی قابل توجه در بازارسرمایه بودیم که نسبت به بازارهای موازی همچون طلا، ارز و مسکن توانست موفق‌تر عمل کند.

عمده مشکل شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، فقدان محل درآمدی انحصاری و اختصاصی در این گروه از شرکت‌های بازارسرمایه است؛ به‌گونه‌ای که در مجوزهایی که این نوع شرکت‌ها می‌توانند از سازمان‌بورس اخذ کنند؛مسئله مذکور مشهود است. 
 البته در این روند، شرکت‌هایی چون سبدگردانی، کارگزاری و تأمین‌سرمایه نیز از این مجوزها نیز برخوردار بوده و در عین حال مجوزهای اختصاصی درآمدی خود را نیز دارا هستند.همچنین به دلیل سابقه حضور قبلی این نوع شرکت‌ها قبل از شرکت‌های مشاورسرمایه‌گذاری، از بلوغ مناسبی در بازارسرمایه برخوردار بوده و درآمدهای اصلی آنها نیز به واسطه این حضور، در سال‌های قبل از حضور شرکت‌های مشاورسرمایه‌گذاری تثبیت یافته و مشتریان خود را نیز کسب کرده‌اند. البته در زمینه درآمدهای اصلی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نیز، این گروه شرکت‌ها به عنوان درآمد جنبی به آن نگاه کرده و زمینه رقابت برای شرکت‌های مشاورسرمایه‌گذاری را از بین می‌برند که با نگاهی به وضعیت سودآوری اغلب شرکت‌های موجود مشاورسرمایه‌گذاری، این وضعیت به وضوح در وضعیت عملکردی آنها قابل مشهود است.

به عنوان نکته کلی در خصوص قوانین موجود، تعبیری در خصوص قانون کار وجود دارد که می‌گوید قوانین نوشته شده؛ در این خصوص برای کار نبوده و یا به نفع کارگر نوشته شده و یا به نفع کارفرما و از توجه به مسئله خود کار و این‌که این قوانین به چه شکل می‌تواند به توسعه و تسهیل خود کار بپردازند، مغفول مانده است. با نگاهی به قوانین و بخشنامه‌های جدیدی که از سازمان، طی سنوات اخیر رویت می‌شود، گاهی از این جنس بوده و بیشتر به سبب موضوع موردی اتفاق افتاده و یا تخلف موردی آشکار شده بخشنامه‌ای به فوریت صادر می‌شود. حال آن که توجه به ماهیت خود بازارسرمایه از این جهت مفغول مانده و رویه‌های جاری را دچار پیچیدگی‌های متعدد کرده است.

  • مجید شکرالهی-مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری دیدگاهان نوین
  • شماره۳۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 410765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =