الزامات دست‌وپا گیر برای کارگزاران

از اوایل سال جاری شاهد جذب نقدینگی قابل توجه در بازارسرمایه بودیم که نسبت به بازارهای موازی همچون طلا، ارز و مسکن توانست موفق‌تر عمل کند.

بازارسرمایه ایران پتانسیل بالایی برای جذب نقدینگی‌های سرگردان و کنترل بخشی از تورم موجود در کشوررا دارد.
 این بازار می‌تواند با زدودن مقررات اضافی و دست و پاگیر نقش بسزایی در سیاست‌های کلان کشور ایفا کند. مقررات موجود در بازارسرمایه اگرچه به منظور منظم کردن بازار و ایجاد روابط قاعده‌مند ایجاد شده‌اند، ولی باتوجه به گسترش بازارسرمایه نیاز به بازنگری اساسی دارند. در واقع این قوانین در برخی موارد به جای کمک به ارکان بازار و سرمایه گذاران، بیشتر بازدارنده هستند.

این مشکلات در حوزه‌های مختلف وجود دارند. به عنوان مثال می توان به قوانینی زمان‌بر در خصوص تصدی سمت مدیریت نهادهای مالی و کارگزاری که بعضا مشکلات عدیده‌ای برای امور اجرایی برای آنها در بردارد (از قبیل امضای اسناد تعهدآور)، قوانینی محدودکننده در خصوص سرمایه‌گذاران مانند محدودیت در حد نوسان بازارهای پایه و یا الزام به داشتن مدرک دیپلم برای دریافت حساب کاربری معاملات برخط نزد کارگزاران، محدودیت های موجود در تصویب ابزارهای نوین مالی که شورای عالی بورس فرآیند بسیار زمانبری را طی می‌کند (پیشنهاد می شود برخی از این اختیارات به نهادهای تحت نظارت تفویض شود)، الزامات دست و پاگیر و زمانبر در خصوص اخذ مجوزهای نهاد مالی و کارگزاران(مانند تحمیل هزینه فرصت‌های اضافی در خصوص الزام به جذب نیرو، فضای مورد نیاز و سایر هزینه‌های مرتبط با مجوزهای کارگزاران)، قوانینی که فرآیند انجام معاملات را طولانی می کند (مانند معاملات خاص و خارج از ساعت و یا افزایش سقف واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که نیاز به مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دارند) و یا مشکلات موجود در خصوص فرآیند توثیق و تسویه خریدار و فروشنده در بورس‌کالا و انرژی به عنوان تنها بخشی از مشکلات موجود در بازارسرمایه یاد کرد. بر این اساس لزوم بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به بازارسرمایه و افزایش انعطاف‌پذیری امری ضروری است.

  • سید غلامرضا گل گیر-معاون عملیات بازار کارگزاری صبا تامین
  • شماره۳۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 410762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =