خطر افزایش نرخ بهره و زیان بازار سهام

از شش صندوق بزرگ درآمد ثابت که حدود ۵۰ درصد ارزش خالص دارایی صندوق‌های درآمد ثابت را تشکیل می‌دهد، به طور متوسط ۱۰ درصد دارایی‌ها در سهام، ۳۴ درصد در اوراق بهادار با درآمد ثابت و ۵۶ درصد در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شده است.

مدیر صندوق سبدگردان کاریزما گفت: الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به اختصاص حداقل ۵۰ درصد دارایی‌ها در اوراق بهادار دولتی در وهله اول بیانگر عزم جدی دولت در ادامه رویه انتشار اوراق بهادار است. این موضوع همراه با کسری بودجه پنهان حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی سال آتی که از مقایسه وضعیت واقعی فروش نفت و درآمدهای مالیاتی وصول شده، مشهود و به خوبی نشان می‌دهد دولت برای پوشش هزینه‌های خود به انتشار بیشتر اوراق روی آورده است.
 علی آهو افزود: جمع خالص ارزش روز دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت برابر ۱۶۶ هزار میلیارد تومان است که نصف آن برابر ۸۳ هزار میلیارد تومان است. از ۶ صندوق بزرگ درآمد ثابت که حدود ۵۰ درصد ارزش خالص دارایی صندوق‌های درآمد ثابت را تشکیل می‌دهد، به طور متوسط ۱۰ درصد دارایی‌ها در سهام، ۳۴ درصد در اوراق بهادار با درآمد ثابت و ۵۶ درصد در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شده است، بنابراین اولین تاثیر این تبصره کاهش وزن سپرده‌های بانکی و افزایش وزن اوراق بهادار با درآمد ثابت خواهد بود. 
 این فعال بازارسرمایه با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش عمده اوراق متعلق به صندوق‌ها، اوراق دولتی است (به‌ غیر از صندوق گنجینه ‌زرین ‌شهر) ادامه داد: اگر بانک مرکزی با ابزارهای خود از جمله بازار باز نتواند جلوی افزایش نرخ بهره را بگیرد و ابطال واحدهای صندوق‌های درآمد ثابت مشابه آنچه در سال گذشته رخ داد به‌وقوع بپیوندد، صندوق‌ها مجبور به فروش اوراق خود با قیمت پایین‌تر و در نتیجه افزایش نرخ بهره شده ، که این خود به افزایش نرخ بهره دامن زده و به زیان بازار سهام خواهد بود.

  • علی آهو -مدیر صندوق سبدگردان کاریزما
  • شماره۳۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۴
کد خبر 410709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =