۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

مدیرعامل پتروشیمی غدیر خبر داد:

گستره بازار «شغدیر» از CIS تا اروپای شرقی

با برنامه‌ریزی که در زمینه بودجه انجام شد EPS مورد نظرمان را برای سال 98 محقق می‌سازیم
گستره  بازار «شغدیر» از CIS تا اروپای شرقی

پتروشیمی غدیر از جمله شرکت‌های زیر مجموعه سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) است. این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در سال ۱۳۸۱ تأسیس و دی‌ماه سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید.

پتروشیمی غدیر از جمله شرکت‌های زیر مجموعه سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) است. این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در سال ۱۳۸۱ تأسیس و دی‌ماه سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید. البته محصولات پتروشیمی غدیر،«وینیل کلراید مونومر» (VCM) با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن و «پلی ونیل کلراید» (PVC) با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن در سال است که در ساخت انواع لوله‌ها، شیلنگ‌ها، عایق‌های الکتریکی، چارچوب درب و پنجره، کابینت و صنایع خودروسازی و...کاربرد دارد.این درحالی است که به گفته مدیرعامل پتروشیمی غدیر، با وجود چالش‌ها،تحریم‌ها و موانع برسر راه صادرات، این شرکت با برنامه‌ریزی بهینه توانسته سودآوری بیشتری را نسبت به سال گذشته رقم بزند. همچنین با وجود گذشت کمتر از دوسال از حضورپتروشیمی غدیر (با نماد شغدیر) در بازار اول فرابورس، مدیرعامل این شرکت از حضور در بازار سرمایه ابراز خشنودی می‌کند. فرصتی پیش آمد تا برای آگاهی از چالش‌ها و برنامه‌های پتروشیمی غدیر با وحید نام نیک، مدیرعامل و کوروش معظمی گودرزی، مدیرمالی شرکت مذکور گفت‌وگویی انجام دهیم.

براساس صورت‌های مالی «شغدیر» در سامانه کدال، سود سه ماه اول سال جاری افزایش داشته؛ با توجه به تحریم‌ها،افزایش نرخ ارز و خوراک، دلایل این سودآوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نام نیک: چند دلیل برای این اتفاق وجود دارد. تحریم از سال گذشته به عنوان چالش مهم تبدیل شده و زمینه فشار به عملیات شرکت را فراهم ساخت. در پی این امر قیمت خوراک افزایش یافت و از طرفی قیمت فروش محصول روی نرخ ۴۲۰۰ تومان قفل شد. از سوی دیگر بازار داخل هم با قیمتی بسیار پایین محصول را کیلویی ۴۲۰۰ تا۴۴۰۰ تومان خریداری و در عین حال در بازار آزاد با قیمت ۱۸۷۰۰ تومان معامله می‌شد. همینطور قاچاق سنگین از دیگر چالش‌ها بود. به طوری‌که «پی‌وی‌سی» صادر وسود چندبرابری به جیب افرادی می‌رفت که این محصول را تولید نمی‌کردند. در حالی که ما با داشتن زمین ۱۵ هکتاری،۷۰۰ پرسنل و مشکلات با ضرر مجبور بودیم عملیات کارخانه را سرپا نگه داریم. برای مثال فردی در یک حجره نشسته بود، جای نمک، پی‌وی‌سی صادر و نزدیک به ۳۰۰ درصد سود می‌کرد. 
 در عین حال اتفاقاتی باعث شد تا برای صادرات مشکل ایجاد شود. باید اشاره کنم سال گذشته به دلیل نوسانات ارزی و تغییرات لحظه‌ای دستورالعمل‌ها و راه‌اندازی سامانه نیما، سال سختی برای ما رقم خورد. اما امسال عواملی نظیر ثبات نرخ ارز، سیاست ثابت ارزی، نزدیک شدن ارز بازاری به ارزنیمایی و ثبات سیاسی باعث شدند تا بنگاه‌های اقتصادی بتوانند برنامه‌ریزی بهتری را انجام دهند. بر این اساس در پتروشیمی غدیر هم با برنامه‌ریزی که در واحد مالی، بازرگانی انجام شد، توانستیم پنل شرکت را به حداکثر ظرفیت اسمی برسانیم. از طرفی در بخش فروش بازارهای هدف را شناسایی کرده ایم، تا بتوانیم محصولات مان را به صرفه به فروش برسانیم. چراکه به دلیل اینکه در بازار داخل کشش بالایی وجود ندارد و سودآوری هم نمی باشد مازاد نیاز داخلی صادر می‌شود. لذا ارزش افزوده بیشتری برای شرکت از یک سو داشته و از سوی دیگر ارزآوری برای کشور به همراه دارد. 
 از طرفی در ابتدای سال تعهد ارزی از طرف وزارت نفت ۵۴ میلیون دلار صورت گرفت بطوری که باید ارز حاصله به سامانه نیما برگشت داده شود. در پی این امر هم مجددا نشست‌ها و بررسی در کارگروه PVC انجام شد و اتفاق خوبی رقم خورد به طوری‌که بیشتر سهم ما را رقبای داخلی دیگر بدلیل محدودیت‌های صادراتی بین المللی که دارند، تقبل کردند. البته باید به این نکته اشاره کنم از تعداد عرضه شده در بورس کالا یعنی ۱۰۰۰ تن که موظف بودیم بیشتر عرضه کردیم یعنی نزدیک به ۱۷۰۰ تن، اما با این وجود بیشتر از ۸۰۰ تن ( در بازار داخل) نخریدند؛ همچنین در بازارداخل قیمت‌ها پایین است و زمانی که قیمت ریالی را به ارزی تبدیل کردیم یک تن محصول در مقایسه با محصول صادراتی حدود ۸۰ تا ۹۰ دلار پایین‌تر خواهد بود. در عین حال با رویکردهای بازرگانی و سیاست‌های جدید بازارهای هدف را شناسایی کرده‌ایم. همچنین با وجودی که ۳ تا ۴ ماه اول سال فروش مطابق برنامه نداشتیم، اما با برنامه حساب شده‌ای در شرایط مناسب ایجاد شده، در بازارهای فروش صادراتی وارد شده و توانستیم سودآوری را رقم بزنیم.همچنین سهام پتروشیمی غدیر بعد از حدود ۱۶ ماه با رشد بیش از ۴۰۰ درصدی توانست به عنوان سهام ارزنده بازار سرمایه شناخته شود. 
 علاوه بر برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، چه عوامل دیگری روی سودآوری شرکت تاثیر داشته است؟
نام نیک: در مجموع سیاست فروش،کنترل هزینه بالاسری،جلوگیری از هدررفت مواد اولیه،رسیدن ضرایب تولید مطابق لایسنسور و استراتژی که پیاده سازی کردیم باعث شد تا در تولید کمترین توقف ایجادشود. چراکه به طور معمول طی سال بدون درنظر گرفتن اورهال، توقف ناخواسته داشتیم اما امسال تنها دو توقف (shut down) بیشتر نداشته‌ایم. از طرفی به طور معمول شرایط شرکت‌های تولید کننده PVC، سه ماه اول مطلوب نبوده و سه ماه دوم متعادل‌تر می‌شود. البته سودآوری در سه ماه سوم و چهارم روی می‌دهد. در حالی که امسال با ثبات ارز که وجود داشت، توانستیم در سه ماه اول سودآوری داشته باشیم. همچنین با برنامه‌ریزی که در زمینه بودجه انجام شد، EPS مورد نظرمان را برای سال ۹۸ محقق می‌سازیم.

 بازارهای صادراتی‌تان کدام کشورها و مناطق هستند؟
نام نیک: بازارهای سنتی از جمله هند، پاکستان، افغانستان، عراق و کشورهای منطقه CIS بازار اصلی‌ اند. در کنار این موارد ترکیه و بازار جدید سوریه هم مورد توجه است. همچنین در اروپای شرقی جدیدا وارد شده‌ایم. در آسیای جنوب شرقی و در روسیه بازار جدید داریم. اگرچه قیمت‌ها به اندازه عراق جذاب نیستند، اما بازکردن بازارهای جدید در شرایط تحریم می‌تواند موفقیتی محسوب شود. چراکه در شرایط تحریم بخش‌های گمرکی سخت‌تر شده‌اند و باید بازار جایگزین داشته باشیم.

 میزان عملکرد اسمی شرکت چه میزان افزایش نسبت به سال گذشته د ارد؟
نام نیک: باید اشاره کنم با وجودی که در ابتدای سال مشکل تأمین خوراک کلر داشتیم اما با برنامه‌ریزی که برای قرارد اد تأمین خوراک صورت گرفت، در نیمه دوم سال مشکلی از این بابت نداریم. پیش بینی می‌کنیم تولید با تأمین خوراک به ظرفیت اسمی که ۱۲۰ هزارتن است برسد.
 
 چه برنامه‌ای برای افزایش سرمایه در دستور کار قرار دارد؟
نام نیک: افزایش سرمایه در هیأت مدیره بحث شد. البته در حال حاضر با بررسی پروژه‌ها و وضع موجود فعلا برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

 در زمینه تأمین مالی از چه ابزارهایی بهره گرفته و یا در دستور کار دارید؟
گودرزی: با توجه به اینکه شرکت پروژه طرح توسعه، افزایش محصول و یا تولید محصول جدید ندارد همه موارد در دست مطالعه است. از سوی دیگر فروش‌های شرکت صددرصد به‌صورت نقدی بوده و گردش وجوه نقد مناسب شرکت، تمامی نیاز به منابع مالی از محل منابع داخلی را فعلا تأمین می‌کند. 

 دلیل اینکه پتروشیمی غدیر از جمله ۴۰ شرکت برتر بازار سرمایه قرار گرفت، چیست؟
نام نیک: پتروشیمی غدیر در ۱۳/۴/۹۷ در فرابورس با قیمت ۱۷۰ تومان عرضه اولیه شد. قیمت سهم در بازه زمانی تا کنون، به ۸۰۰ تومان رسید و روند افزایشی مستمر داشته است. مهم‌ترین دلایل آن به حضور مستمر در روزهای معاملاتی، افشای به موقع اطلاعات، استمرار تولید، فروش موفق، کاهش هزینه‌های سربار تولید، مدیریت نقدینگی، حضور در بازارهای هدف، شناسایی بازارهای جدید، تأمین 
به موقع مواد اولیه (خوراک)، تعمیر و نگهداری بموقع ماشین آلات - تجهیزات، توجه به سرمایه انسانی به‌عنوان بزرگترین سرمایه شرکت، تمرکز به توانمندی‌های داخلی کشور، تأمین مواد، قطعات و تجهیزات از داخل کشور،کاهش واردات و غیره وابسته بود که در نهایت منجر به افزایش سودآوری بسیار بالا نسبت به سال قبل شد. 
از طرفی باید اشاره کنم زمانی که بودجه رویایی نبوده ولی قابل پیاده سازی باشد، عملکرد مثبت و به نرخ ثابت روی می‌دهد. با این دیدگاه عملکرد مالی نرمالی مطابق برنامه داشته ایم و با بررسی که انجام شد جزو ۴۰ شرکت برتر قرار گرفتیم. 

 چه آیتم‌های دیگری را می‌توان در حصول دستاورد مذکور مد نظر قرار داد؟
نام نیک: در زمان عرضه اولیه به پرسنل شرکت درصدی از سهام شرکت اختصاص یافت که به قیمت روز عرضه اولیه و کشف قیمت داده شد. به دلیل اینکه پرسنل سهامدار خود را می‌بینند از این رو نسبت به عملکرد شرکت توجه و عرق ویژه‌ای وجود دارد. به طوری‌که زمانی خوراک کم می‌شود سریعا به هیأت مدیره گزارش داده می‌شود. این اتفاق و فضای کاری از سال گذشته با ورود به بورس روی داد. در عین حال طی این سال‌ها تمام اعضای هیأت مدیره ارتباط و تعامل خوبی با یکدیگر و پرسنل داشته اند. همچنین هیأت مدیره شرایط عملیات را درک می‌کند و از جوانان متخصص و فعال هستند که در زمینه عملیات، بازرگانی و فنی کارآمدهای خاصی دارند. 

 در برنامه‌ریزی امسال، چه مسائل قابل توجهی الویت دار بود؟ 
گودرزی: برنامه‌ریزی سال جاری بر اساس مفروضات قابل تحقق که بر گرفته از ظرفیت معمول و قابل دسترسی تولید، تأمین مواد اولیه و خوراک، افزایشات سطح عمومی قیمت‌ها، افزایشات حقوق و دستمزد و یوتیلیتی از یک سو و از سوی دیگر تحلیل دقیق بازار و توجه به بازارهای جذاب صادراتی، کاهش هزینه‌های سربار و مدیریت نقدینگی بود، صورت گرفت. به نظر می‌آید مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته به اهداف عالی شرکت برسیم. البته تاکنون از نظر سود خالص در ۶ ماهه مطابق برنامه بودیم و انتظار بهبود نسبت به سال قبل وجود دارد. 

 از زمان حضور دربازار سرمایه تاکنون عملکرد شرکت چگونه بوده است؟
نام نیک: همانگونه که اشاره شد، درآغاز ورود به بورس، سهم شرکت با ۱۷۶ تومان عرضه شد، درحالی که اکنون این سهم بیش از ۸۰۰ تومان در بورس معامله می‌شود. همچنین «شغدیر» سود ۷۰۰ ریالی برای هر سهم در سال ۹۷ نصیب سهامداران خود کرد. این درحالی است که با جهش شاخص بورس، سهام شرکت‌های دیگر چنین رشدی در کوتاه مدت نداشته‌اند.

 برای ۶ ماه دوم عملکرد «شغدیر» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نام نیک: با توجه به کمبود خوراک که داشتیم، در شش ماه اول یک مقدار از تولید برنامه‌ریزی شده کاسته شد، اما به لحاظ بودجه عقب نیستیم. در عین حال انتظار جهش بیشتری را در ۶ ماهه دوم سال داریم.

 با توجه به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، پتروشیمی غدیر در این خصوص در چه شرایطی قرار دارد؟ 
نام نیک: در مجموع چهار شرکت پی‌وی‌سی وجود دارد و سه شرکت عملا در حال کار هستند؛ از طرفی مشکل تأمین کلر داشتیم که با پتروشیمی آبادان قرارداد تأمین «‌ایی‌دی‌سی» (EDC) بستیم. همچنین در نظر داشتیم تا «‌ایی‌دی‌سی» وارد کنیم و البته با چندمورد وارد مذاکره شدیم اما به دلیل اینکه قیمت پیشنهادی بالا بود نتوانستیم قرارداد نهایی را ببندیم. اما با این وجود همچنان «‌ایی‌دی‌سی» را از پتروشیمی آبادان تأمین می‌کنیم. تصمیم داریم تا با بستن قرارداد جدید، «‌ایی‌دی‌سی» وارد کنیم. از طرفی شرایط ظرفیت واحدهای کلر نیز افزایش یافته است و این مسئله می‌تواند در بهبود عملیات شرکت عاملی تاثیرگذار به شمار آید. 

 شرکت مطالباتی داشته، وصول آن‌ها در چه مرحله‌ای است؟ 
گودرزی: یک سری مطالبات از گروه موسوم به عثمان سماعی مربوط به سنوات قبل داریم که در گزارشات بازرس قانونی و حسابرس شرکت درج شده اند. کل مطالبات سنواتی بالغ بر ۱۳۱ میلیارد ریال است. از متهم اصلی شکایت شده و هم اکنون در زندان است، و درحال شناسایی دارایی‌های نامبرده هستیم. چند مورد مطالبات هم در زمینه کاتالیست داریم که درحال پیگیری بوده، از طرفی تمام پرونده‌های مشکوک الوصول درروند حقوقی و پیگیری هستند.

 سرانجام ساخت شهرک مسکونی در ماهشهر به کجا رسید؟ 
نام نیک: ۲۲۴واحد شهرک بعثت ماهشهر وجود دارد که با شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی شریک هستیم. به عبارتی ۱۱۲ واحد مربوط به پتروشیمی غدیر و ۱۱۲ در اختیار سرمایه‌گذاری پتروشیمی است. این پروژه‌ها برخی تا مرحله سفت‌کاری و گروهی تا مرحله نازک‌کاری پیش رفته اند. اما از سال ۸۲ رها شده است. با توجه به تصمیم هیأت مدیره خواستیم تا به قیمت کارشناسی از شرکت سرمایه‌گذاری بخریم و قرار بود که آنها هم سهم خود را بفروشند؛ اما با تغییراتی که در بخش مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی روی داد، این مسئله به تاخیر افتاد. چراکه تیم جدید نظر دیگری داشتند و قرار شد تا بررسی مجدد انجام شود. به تازگی بر اساس آخرین مکاتبات که از سوی هلدینگ بالادستی شرکت هم انجام شد، اعلام کردیم چنانچه قیمت کارشناسی جدیدی دارند، ما سهام را واگذار می‌کنیم. اما در عین حال اگر قیمت کارشناسی قبلی را قبول دارند سهم سرمایه‌گذاری پتروشیمی را می‌خریم.
برآن هستیم تا این واحدها در قالب تعاونی به پرسنل داده شود. چراکه شرکت غدیر هنوز نتوانسته برای پرسنل، مسکن تهیه کند. از طرفی نگهداشتن پرسنل درآن شرایط منطقه با دارا بودن دمای بالا و تنش‌های مربوطه، کاری دشواری است. از این رو دادن این واحدهای مسکونی به پرسنل می‌تواند در این راه تاثیرگذار باشد.
گودرزی: البته واگذاری به پرسنل از طریق تعاونی کارکنان خواهد بود و پول آن به قیمت کارشناسی دریافت خواهد شد که بیش از ۲ میلیارد تومان نیز نسبت به قیمت دفتری برای شرکت سودآوری درپی خواهد داشت.

 در برنامه‌های توسعه‌ای «شغدیر» چه پروژه هایی وجود دارد؟
نام نیک: برنامه مطالعاتی در زمینه واحد کلرآلکالی برای تأمین خوراک(کلر) داریم. همچنین قرار است تا بحث هدر رفت (انرژی) سروسامان بدهیم. در مجموع دو پروژه داریم که یکی مربوط به واحد کلرآلکالی و دیگری افزایش ظرفیت تولید است. به نظر می‌آید با برنامه‌ریزی و بودجه در نظر گرفته شده، در سال آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

 «شغدیر» برای ارتقا از فرابورس به بورس چه برنامه‌ای را مدنظر دارد؟ 
گودرزی : با توجه به اینکه تمامی معیارهای لازم از جمله نسبت سرمایه به کل دارایی‌ها، تعداد سهام شناور، سرمایه شرکت،سودآوری بیش از دو سال و سایر شرایط لازم جهت نقل مکان از فرابورس به بورس اوراق بهادار را این شرکت دارا بوده، تصمیم سهامدار عمده و هیأت مدیره بر آن است که این اتفاق در سال ۹۸ صورت گیردکه مقدمات کار مراحل اجرایی را می‌گذراند. 

 چه میزان از مواد اولیه وارداتی بوده و آیا تأمین مواد اولیه در داخل به سهولت انجام می‌شود؟ 
گودرزی: تمامی مواد اولیه از داخل کشور تأمین می‌شود و آن بخشی که به دلیل کمبود تولید داخلی ممکن است رخ دهد برنامه‌ریزی شده که از طریق واردات جبران شود که درصد بالایی نخواهد بود.

 با توجه به کاهش قیمت اتیلن، چه برآوردی برای کاهش بهای تمام شده دارید؟ 
گودرزی: قیمت اتیلن سهم بالایی در بهای تمام شده شرکت دارد لذا کاهش قیمت آن به صورت مستقیم باعث افزایش سودآوری شرکت خواهد شد.
 بر اساس کاهش قیمت پلی اتیلن به حدود ۸۰۰ دلار، چشم انداز پی‌وی‌سی را چگونه می‌بینید؟
گودرزی: قیمت PVC با بررسی روند آن در چند سال اخیر بیانگر آن است که ارتباط مستقیمی با سایر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیایی ندارد. البته نمی توان افزایش پلی اتیلن را با آن مرتبط دانست اما تحلیل‌ها حاکی از آن است که ثبات نسبی قیمت جهانی را خواهیم داشت. 

 چه میزان از سود سال گذشته، ناشی از سود موجودی کالا بود؟
گودرزی: با توجه به اینکه مشکلی برای فروش محصول نداریم، برنامه‌ریزی به اینگونه است که هرچه تولید می‌شود فروخته خواهد شد. اما مقدار موجودی پایان سال تقریبا با موجودی ابتدای سال همخوانی دارد، بر این اساس تاثیر آنچنانی بر سودآوری شرکت نخواهد داشت.

  • فرحناز سپهری-خبرنگار
  • شماره۳۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۴
کد خبر 410447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =