افزایش ثروت و حفظ منافع سهامداران «وخارزم»

فضای بازار سرمایه در یک سال اخیر فضای رونق بوده و ارزش سهام «وخارزم» هم رشد خوبی داشت

 هفته‌نامه بورس: چند سالی است که در دانشکده‌های مدیریت و حسابداری، درس‌های سرمایه‌گذاری، مهندسی مالی و تحلیلگری اوراق بهادار و مباحث مدیریت مالی را تدریس می‌کنند. باوجود جوانی، حدود 20 سال تجربه کار در بخش‌های مرتبط بازارهای پولی و مالی از جمله بانک، بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری وغیره را دارد، همچنین بیش از 11 سال است که در کنار کار اجرایی، به عنوان مدرس دانشگاه مشغول به فعالیت است. حضور در دانشگاه را از افتخارات خود می‌داند و بر این باور است که این حضور ارزش معنوی دارد و با پرورش نیروی انسانی خوب، تصمیم‌سازی‌هایی برای مدیران اقتصادی و سیاسی کشور انجام می‌شود که آثار و برکاتش به کل جامعه تسری پیدا می‌کند.
«سیدرضا موسوی» که پیش از این عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی بود، مدیر جوانی است که از اردیبهشت امسال به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی معرفی شد. مدیرعاملی جوان، بادانش، باانگیزه‌ و در عین حال باتجربه که در مدت زمان کوتاه حضورش در این شرکت شاهد پیشرفت قابل توجه شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی و مجموعه تحت پوشش آن هستیم. معاون پیشین سرمایه‌گذاری و توسعه گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی، در گفت‌وگویی صمیمی ضمن مرور تجربیات ارزنده خود در بخش‌های مختلف، از شش ماه پرچالش و پرتلاش سخن گفت. همچنین وی به تغییراتی که در رویکرد مدیریتی مجموعه اتفاق افتاده، برنامه‌هایی که قرار است در آینده نزدیک اجرایی شود، عزم و اراده‌ای که در میان نیروهای منسجم و متخصص خوارزمی برای پیشبرد این برنامه‌ها شکل گرفته، پرداخت.

 در ابتدا و برای آشنایی خوانندگان با تجربیات شما، کمی در مورد سوابق کار خود توضیح دهید.
از سال 81 با حرفه بانکداری وارد بازار کار شدم. افتخار دارم که فعالیت حرفه‌ای خود را در این صنعت در یکی از بانک‌های معتبر و بزرگ کشور از کارهای کارشناسی و پژوهشگری شروع کردم و در کنار استادان بسیار بزرگی که در حوزه حسابداری و مالی همواره مطرح بوده‌اند، پنج سال کار کردم و یاد گرفتم. هم‌زمان درس می‌خواندم و دوره کارشناسی را به پایان رساندم. بعد وارد دوره ارشد و دکترا شدم. هم‌زمان با ورود به دوره دکترا در سال 86 به واسطه ارتباط مدیریت بانک صادرات و شرکت خوارزمی در آن زمان، به عنوان اولین کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت وارد گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی شدم. از سال 86 تا امروز افتخار حضور در شرکت خوارزمی را دارم و رده‌های مختلف حرفه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری را پشت سر گذاشتم تا سال گذشته که هم‌زمان با معاونت سرمایه‌گذاری به عضویت هیأت مدیره شرکت درآمدم و از اردیبهشت امسال اداره امور اجرایی شرکت را بر عهده دارم.

 پیش از این سال‌ها، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت بودید و کاملا با فضای شرکت آشنایی دارید، فکر می‌کردید روزی مدیرعامل شرکت خوارزمی شوید؟
طی کردن سلسله مراتب در فضای تخصصی یکی از اهداف هر فردی است؛ از این جهت که فرد بتواند دید کامل، دقیق و کارشناسانه به دست بیاورد و نسبت به موضوعات اشراف داشته باشد و بعد سمت‌های مدیریتی را بر عهده بگیرد. همیشه تلاشم بر این بود که عجله‌ای برای پذیرش سمت‌های مدیریتی نداشته باشم و حتما سعی کنم پیشینه خوبی ایجاد و آن را تقویت کنم تا بعد در عرصه‌های مدیریتی نقش‌آفرینی داشته باشم. شاید اگر بخواهم غیررسمی‌تر بگویم، واقعیت این است که بله، همیشه فکر می‌کردم روزی بخواهم مدیرعامل خوارزمی یا شرکتی شبیه به خوارزمی شوم. این مسئله برای هر فردی که بخواهد برخورد و نگاه حرفه‌ای داشته باشد، قابل تصور و قابل درک است، اما این اتفاق برنامه‌ریزی‌شده نبود و بر اساس تحولات و مذاکراتی که با اعضای هیأت مدیره انجام شد، پیش ‌آمد و درنهایت من این مسئولیت را قبول کردم.

 پیشینه حضورتان دراین مجموعه، کار شما را به عنوان مدیرعامل سخت‌تر کرده یا آسان‌تر؟
قبول این مسئولیت بعد از سال‌ها حضور در خوارزمی هم سختی‌ و هم جذابیت‌ داشت. سختی‌ از این نظر که با شناخت کافی از مجموعه می‌دانستم سطح انتظارات از مدیریت بسیار بالاست. اما این سختی باعث انرژی بخشی به خود من هم می‌شود تا برای حل‌وفصل مسائل و ارتقای جایگاه گروه، انرژی بیشتری به کار بگیرم. خوبی هم از این نظر که با ارائه اطلاعات ناشی از شناخت مسائل شرکت به هیأت مدیره می‌توانم در جهت تصمیم‌گیری بهینه و موثر در شرکت دقیق‌تر عمل کنم.

 در خصوص مهم‌ترین چالش پیش رو شرکت، چه نظری دارید؟
ثبات مدیریت زمینه‌ساز موفقیت در هر بخش است که شرکت خوارزمی در دو سال اخیر از فقدان این موضوع آسیب دیده است. در کنار این موضوع باید توجه داشت که تصمیمات بر اساس نظر کارشناسی اتخاذ شود که این موضوع از الگوهای مدیریتی مدرن به شمار می‌رود . بنده هم اصولا تصمیماتم را با تکیه بر گزارش‌های کارشناسی اتخاذ می‌کنم، هرچند که ذات کار کارشناسی کمی زمان‌بر است. علاوه بر این، حضور بنده در این سمت مقارن شد با تشدید اقدامات سیاسی و اقتصادی ظالمانه علیه کشورمان در رابطه با پیمان‌شکنی برخی طرف‌های برجام. در مجموع شرایطی نبود که بتوان گفت همه چیز در حالت عادی و مطلوب و کاملا تعریف‌شده بود. فضای کسب‌وکار سخت‌تر شد و این موضوع به همه بخش‌ها تسری پیدا کرد و گروه خوارزمی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 تشدید تحریم‌ها و تحولات اقتصادی بر کدام جنبه از فعالیت شرکت خوارزمی تاثیر بیشتری گذاشته و در کل وضعیت را برای بازار سرمایه چطور ارزیابی می‌کنید؟
تحریم‌های بین‌المللی و افزایش نرخ ارز باعث شوک عرضه شد. این شوک عرضه از یک طرف قیمت نهاده‌های تولید را برای شرکت‌هایی که مواد اولیه آن‌ها وارداتی است، بالا می‌برد و از طرف دیگر، در سمت تقاضای اقتصاد، به دلیل افزایش قیمت‌های ناشی از تورم شاهد کاهش تقاضا هستیم که به‌شدت به چرخه اقتصاد آسیب می‌زند. علاوه بر این، در دو سال اخیر با کاهش حجم سرمایه‌گذاری مواجه هستیم که این مسئله عمدتا ناشی از مسائل سیاسی و اقتصادی، به‌ویژه تحریم‌هاست. هرچند بخشی از این‌ عوارض با افزایش صادرات جبران شده، اما افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی همراه با تورم و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، فشاری سنگین به اقتصاد وارد می‌کند، اما در عین حال آثار مطلوبی هم دارد؛ از این نظر که قدرت رقابت‌پذیری تولید داخلی نسبت به تولیدات بین‌المللی بیشتر شده و مزیت صادرات را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند. به این ترتیب، برای برخی از محصولات تولیدی شرکت‌های ما که توان صادراتی و فروش در بازارهای بین‌المللی را دارند، شرایط بهتری ایجاد شده است.

 از برنامه راهبردی شرکت بگویید. با توجه به شرایط ویژه فعلی، چه تغییراتی قرار است در برنامه‌ریزی بلندمدت شرکت انجام شود؟
از سال 92 در شرکت خوارزمی برنامه هوشمندانه و البته واقع‌بینانه هفت سال‌های با توجه به شرایط پس از برجام‌ تدوین شد. در این برنامه در حوزه‌های مختلفی مثل ساختمان، معدن، دارو، انرژی، بازار سرمایه و سایر حوزه‌ها هدف‌گذاری شد و جهت‌گیری‌های توسعه‌ای متناسب با شاخص‌های یک هلدینگ مقتدر سرمایه‌گذاری صورت گرفت. تعداد نهادهای مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهامی عام و خاص شبیه به خوارزمی با این مشخصات انگشت‌شمار است و فکر نمی‌کنم در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن هم تعداد شرکت‌های شبیه به خوارزمی به 20 مورد هم برسد. طبیعتا این شرکت‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و مسئولیت خطیری برعهده آن‌هاست.
همه تلاش ما این است که متناسب با چنین مسئولیتی در قبال سهامدارانمان گام‌های هدفمند برداریم. طبیعتا اقداماتی که انجام می‌شود، در راستای همان برنامه توسعه شرکت خوارزمی هدف‌گذاری شده، اما شیوه‌های اجرایی آن‌ها متناسب با شرایط تازه تا حدودی متفاوت‌تر از قبل است.

 یعنی همچنان به برنامه راهبردی هفت ساله پایبند هستید؟
برنامه راهبردی هفت‌ساله خوارزمی در زمان خودش برنامه هوشمندانه‌ای بود. این برنامه هم‌زمان با مذاکرات برجام تدوین شد و اجرای آن هم‌زمان با اجرای برجام بود . فضای امید و خوش‌بینی که در کشور ایجاد شده بود، تدوین چنین برنامه توسعه‌ای را برای خوارزمی الزامی می‌کرد. این توجه و هوشمندی آثار مثبت متفاوتی برای شرکت به همراه داشت که مهم‌ترین آن برنامه‌محوری بود که در پیکره خوارزمی و در تمام ارکان آن از جمله شرکت‌های گروه نیز شکل گرفت و تمام شرکت‌ها و واحدهای وابسته سعی کردند خودشان را با این اهداف و شعار «ثروت‌آفرینی پایدار برای نسل‌ها» تطبیق دهند و برای تحقق این شعار و برنامه توسعه‌ای خود را آماده کنند. اما واقعیت این است که اتفاقات دو سال اخیر بازنگری واقع‌بینانه برنامه را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

 برگزاری مجامع در شرکت‌های سهامی عام بسیار مهم است و آغاز پاییز برای شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در سال‌های گذشته همواره با برگزاری مجمع همراه بوده است. در آستانه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بفرمایید برای پاسخگویی اقناعی و نسبی به انتظارات سهامداران چه برنامه‌هایی در شرکت مورد توجه قرار گرفته است؟
خوارزمی به عنوان شرکت سهامی عام از طیف وسیعی از سهامداران وفادار و خبره بهره می‌برد و این مهم همواره در مدیریت ارشد شرکت مورد توجه بوده است. بررسی رفتار سهامداران از هوشمندی آن‌ها حکایت می‌کند که توقعات به‌جایی دارند. سهامداران عامل محرکی برای تیم مدیریتی شرکت هستند؛ از هیأت مدیره گرفته که بالاترین رکن سیاست‌گذاری و مدیریتی شرکت به شمار می‌رود، تا ارکان اجرایی. انتظار دارم مجمعی که در پیش داریم، مجمعی با مباحث کاملا حرفه‌ای و منطقی مثل سال‌های قبل باشد. ما هم به عنوان افرادی منتخب سهامداران کارنامه و نتایج اقدامات خود را عرضه خواهیم کرد. فکر می‌کنیم در راستای همان خواسته‌ها و تکالیفی که مجمع برای ما ترسیم کرده و انتظاری که سهامداران مطرح کرده‌اند، هدف‌گذاری و حرکت کرده‌ایم. در یک سال گذشته کارهای خوبی را در خوارزمی انجام داده‌ایم؛ کارهایی که فکر می‌کنیم در راستای افزایش ثروت و حفظ منافع سهامداران بوده است.

 تعداد سهامداران حقیقی سرمایه‌گذاری خوارزمی بسیار زیاد است، چه توصیه‌ای برای آنها دارید؟
ترکیب سهامداران خوارزمی در مقایسه با شرکت‌های دیگر منحصربه‌فرد است. شما هیچ شرکتی را با این حجم دارایی نمی‌بینید که ترکیب سهامدارانش چنین ترکیبی با سرمایه‌های خرد باشد، چراکه عمده سهامداران خوارزمی را سهامداران حقیقی تشکیل می‌دهند، که در فضای شرکت‌های سرمایه‌گذاری این ویژگی و تمایز خوارزمی است. این ویژگی به ما هم انرژی دوچندان می‌دهد. هر اقدامی که انجام می‌دهیم، می‌دانیم که ذی‌نفع اصلی ما اشخاص حقیقی هستند که سر سفره‌شان آثار این سهام لمس خواهد شد. این باعث می‌شود ما احساس مسئولیت داشته باشیم و بار سنگینی را روی دوشمان حس کنیم. فضای بازار سرمایه در یک سال اخیر فضای رونق بوده و ارزش سهام «وخارزم» هم رشد خوبی داشت. این رشد ناشی از پتانسیل‌هایی است که در پرتفوی خوارزمی وجود داشته و از قبل برای آن برنامه‌ریزی شده است. ضمن این‌که سهامداران همیشه نگاهی به آینده نیز دارند. در این مدت چندماهه سیاست ما این نبوده که تلاش کنیم سود کوتاه‌مدت شناسایی کنیم، بلکه تلاش کردیم متناسب با فضای جدیدی که در اقتصاد کشورمان حاکم شده، آرامشی داشته باشیم که به نوعی ضربه‌پذیری گروه خوارزمی کمتر و انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری آن بیشتر شود. بدیهی است به عنوان مدیرعامل شرکت که دغدغه اصلی پایداری و افزایش ثروت سهامداران آن را در ذهن دارد، توصیه کنم که سهامداران همواره با نگاه حرفه‌ای و فارغ از رفتارهای روزمره و بعضا بدون تحلیل برخی معامله‌گران در بازار سهام نسبت به سرمایه خود حساس باشند و بدانند که تمامی ارکان شرکت با توان کامل و دلسوزی حداکثری در جهت افزایش ثروت آن‌ها در تلاش هستند.

 در صحبت‌های خود از ورود به فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری خبر دادید، کمی هم در این‌باره توضیح دهید.
ورود به حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری و بازنگری در بخشی از پرتفوی که باعث شناسایی بخشی از مازاد ارزش پرتفوی خواهد شد، سودآوری‌ شرکت در دو سال آینده را تأمین خواهد کرد. از همان هفته‌های اول یا شاید بشود گفت از همان ماه‌های قبل از انتصابم به عنوان مدیرعامل شرکت، کاری را در هیأت مدیره خوارزمی شروع کردیم. برنامه‌های کوتاه‌مدتی را تدوین کردیم که بخشی از آن اجرا شد. سعی کردیم این رویکرد را جدی‌تر پیگیری کنیم و برنامه‌ای را تحت عنوان برنامه عملیاتی شش ماهه تدوین کردیم. همچنین برنامه‌ای را برای سال جاری برای شرکت‌های گروه تدوین کردیم. تقریبا می‌شود گفت برنامه یک ‌ساله 90 درصد شرکت‌ها مدون و مشخص است و طبق همان برنامه، شرکت‌ها را رصد می‌کنیم و در حال پیگیری جدی نتایج طرح توسعه در شرکت‌هایی هستیم که طرح توسعه داشتند.

 بخش‌های فعالیت شرکت‌های تحت پوشش شرکت خوارزمی با هوشمندی و ظرافت انتخاب شده‌اند که یکی از آن‌ها صنعت دارو بوده، شرایط در این بخش چگونه است؟
شرکت سینا دارو به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر این صنعت در داخل کشور عضو خانواده سرمایه‌گذاری خوارزمی است که حدود 48 درصد سهام این شرکت متعلق به گروه خوارزمی است. از سال ۹۴ طرح توسعه جامع این شرکت در دستور کار قرار گرفت. نوسازی خطوط تولید شرکت سینا دارو بعد از حدود ۴۰ سال، کار آسانی نبود و هر مجموعه یا مدیریتی ممکن بود جرات و توان این کار را نداشته باشد. اراده و برنامه‌ریزی شد و از سال ۹۴ تاکنون در حال اجراست. همچنین بخش زیادی از ماشین‌آلات در زمانی که نرخ ارز پایین‌تر بود، خریداری شده است.
همان‌طور که اطلاع دارید، طی یک ماه گذشته اوراق منفعت یک‌هزار میلیارد ریالی این شرکت منتشر شد و تقاضای خوبی هم در بازار سرمایه داشت. در تأمین مالی این شرکت از ابزارهای نوین استفاده شد که آثار خوبی به همراه داشت، ضمن این‌که در کنار این اوراق منفعت، از سایر ابزارهای تأمین مالی هم استفاده شد و افزایش سرمایه در آن‌جا هم تصویب و محقق شد. به واقع همه توان‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد تا طرح توسعه این شرکت اجرایی شود. بر این اساس شرکت سینا دارو یکی از شرکت‌های پرافتخار خوارزمی خواهد بود. سینا دارو محصولاتی تولید می‌کند که در بازار صنایع دارویی کشور محصولاتی خاص هستند. دارو از صنایع امن به شمار می‌رود و تولیدات اگر مطابق استانداردها باشد، به‌راحتی فروش می‌رود، ضمن این‌که هدف ما از طرح توسعه سینا دارو، افزایش صادرات با تکیه بر نیاز منطقه خاورمیانه است.

سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معادن چگونه پیش می‌رود؟
یکی دیگر از شرکت‌های اصلی ما شرکت توسعه معادن صدر جهان است. امروزه حوزه معادن و صنایع معدنی خیلی مواقع پربازده‌تر از حوزه نفت و گاز قرار می‌گیرد و جذابیت آن برای اقتصاد کشور ما بیشتر می‌شود. این جهت‌گیری را خوارزمی هم از سال‌های قبل با تشکیل شرکت توسعه معادن صدر جهان داشته است. این شرکت برای اخذ مجوز اکتشاف و بهره‌برداری هفت معدن اقدام کرد.. این مجوزها از سال‌های قبل اخذ شده است. اما با توجه به دیر بازده بودن حوزه معدن حضور در این بخش نیاز به صبر و حوصله دارد، البته که بسیار جذاب است. به‌تازگی مطالعاتی در این حوزه از سوی شرکت صدر جهان انجام شده که نویدبخش آینده‌ای خوب است.همچنین تعامل خوبی بین هیأت مدیره گروه و شرکت صدر جهان وجود دارد و دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته‌ایم که بخشی از این دستاوردها تا مجمع خوارزمی و بخشی تا اواخر آبان ماه، قابل عرضه است.

 وضعیت دیگر شرکت‌های زیرمجموعه چطور است و تا چه حد توانسته‌اند در پیگیری طرح‌های توسعه‌شان موفق عمل کنند؟
یکی از شرکت‌هایی که به واسطه تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شد با مشکل مواجه شود، شرکت نیرو پارسه بود، اما بعد از اعمال تحریم‌ها و انصراف طرف خارجی از ادامه همکاری و تکمیل نیروگاه،همکاران شرکت توانستند سیستم کنترل و بعضی از نرم‌افزارهای این دستگاه‌ها را مدیریت و بومی‌سازی و راه‌اندازی کنند. همچنین با تلاش همه همکاران این شرکت هر سه دستگاه مولد شرکت نیرو پارسه فعال شد و درنهایت دستگاه آخر مولد انرژی شرکت نیرو پارسه حدود یک ماه قبل فعال و راه‌اندازی شد که این موضوع یکی از افتخارات گروه خوارزمی است.
شرکت برق سپهر هم به واسطه سهم و جایگاه بزرگی که در پرتفوی ما دارد، انرژی و وقت زیادی را از گروه خوارزمی به خود اختصاص داد.. این شرکت چند کار با اهمیت در سال گذشته داشت که در حال انجام است.
شرکت سرمایه‌گذاری آتی‌نگر سپهر ایرانیان از دیگر شرکت‌های گروه به شمار می‌رود که با شرکت‌های زیرمجموعه خود یک هلدینگ خدمات مالی را شکل می‌دهد و هدف‌گذاری شده تا به عنوان یکی از شرکت‌های خدمات بازار سرمایه تغییر ماموریت دهد و برای این کار از سازمان بورس مجوز لازم را اخذ کند. این شرکت اقدامات خوبی در کارنامه خود دارد، از جمله این‌که شرکت سبدگردان الگوریتم را تاسیس و فعال کرد.همچنین در جهت تقویت و حسب اعتمادی که گروه به شرکت آتی‌نگر دارد، سبد 500 میلیارد ریالی به شرکت سبدگردان واگذار شد. این شرکت همچنین توانسته پرتفوی خوبی را از بازار جذب کند و فعالیت خوبی در این زمینه داشته باشد. در بخش کارگزاری نیز توسعه عملیات و سودآوری خوبی داشته است.
 همکاران ما در این مجموعه صندوق‌های جدیدی را تاسیس کردند و در حال برنامه‌ریزی برای فعال کردن مجموعه‌ای از صندوق‌ها هستند. یکی صندوق اوراق با درآمد ثابت است که پذیره‌نویسی آن انجام شد و طی هفته‌های آینده مجوز فعالیت آن به نام صندوق «دارا الگوریتم» که صندوقی با درآمد ثابت است، اخذ خواهد شد. آتی‌نگر در سال‌های قبل یکی از شرکت‌های پیش‌رو در زمینه خلق ایده صندوق طلا بوده و در حال اخذ مجوزها برای آغاز فعالیت صندوق طلای خود است. خیلی علاقه‌مندیم که صندوق طلا راه‌اندازی شود و پیگیری‌ها و اقدامات لازم برای فعال‌سازی این صندوق از طریق سازمان بورس و بانک مرکزی در حال انجام است.
در حوزه شرکت ساختمان نیز اخبار خوبی در راه است که به‌زودی اعلام خواهد شد. در فناوری اطلاعات نیز فرصت‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که سعی کرده‌ایم تیم‌هایی را برای مطالعه در زمینه آی‌تی تجهیز ‌کنیم و بحث استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها را مدنظر داریم. از طرف شرکت آتی‌نگر بودجه خوبی برای این فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها اختصاص دادیم و همکاری خوبی با معاونت فناوری ریاست جمهوری داریم. طرح‌هایی هم ارائه شده که در حال ارزیابی است. در این زمینه یکی از شرکت‌های پیش‌رو هستیم که با آرامش، در کسب‌وکارهای جذاب حضور فعال و جدی داریم.
علاوه بر این در حوزه نفت، گاز و انرژی شرکت زیما را در فضای پسا برجام تاسیس کردیم که با تحولات سیاسی و تشدید تحریم‌ها اوضاع این شرکت کمی تغییر کرد. با این‌حال مصمم هستیم به عنوان یکی از نهادهای مالی سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی را توسعه دهیم، ولی شاید در کوتاه‌مدت ناچار باشیم با تغییرات تاکتیکی میزان سرعت این کار را مدیریت کنیم.

 مهم‌ترین ابزار توسعه و بهره‌وری در سازمان‌های اقتصادی سرمایه انسانی است که به نوعی نقطه تمایز شرکت‌ها به شمار می‌رود، با توجه به حضور 12 ساله شما در شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی چه برنامه‌های جدیدی برای بهبود روحیه جمعی کارکنان و تقویت مشارکت و هم‌افزایی در میان آن‌ها دارید؟
یکی از جذابیت‌های گروه خوارزمی که همیشه به آن افتخار کرده‌ام، فرهنگ غنی سازمانی است که برگرفته از نگاه مدیران و بنیان‌گذاران این شرکت است. فضای ایجاد شده، آمیزه‌ای از تخصص، صمیمیت و جوان‌گرایی است. بنده هم سعی کردم با تقویت این فضا بتوانیم نیروی انسانی را به «سرمایه انسانی» تبدیل کنیم که در این راستا برنامه‌ریزی‌های خوبی را آغاز کرده‌ایم؛ ضمن این‌که حوزه روابط عمومی و ارتباطات را هم گسترش داده‌ایم. حوزه روابط عمومی نه به معنای روابط عمومی متداول که تنها در بزرگ‌نمایی اقدامات مدیریت ظاهر شود. انتظاری که از روابط‌ عمومی داریم، یک روابط عمومی کاملا حرفه‌ای و تخصصی است که بتواند به نوعی برای تمام ذی‌نفعان داخلی و بیرونی شرکت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کند. ذات شرکت ما یک شرکت تخصصی مغزافزاری و نرم‌افزاری است. ما این‌جا تولید صنعتی نداریم و هرچه هست، تحلیل و مطالعات کارشناسی و تصمیم‌گیری‌های تخصصی است که لازمه آن، توانمندی و پرورش نیروی انسانی است. تلاشم این است که با برنامه‌ریزی‌ها، نگه‌داشت و ارتقای نیروی انسانی و تقویت توانمندی‌هایشان در تمامی ارکان، از مدیران گرفته تا کارمندان و کارکنان شرکت مدنظر باشند. این اقدامات هزینه نیست، بلکه بیشتر سرمایه‌گذاری است. باید تلاش کنیم سرمایه‌های انسانی شرکت در جریان معرفی مکتب خوارزمی در کل اقتصاد جامعه پیش‌رو باشند.

 در حوزه اصلاحات ساختاری چه برنامه‌ای دارید؟
یکی دیگر از مسائلی که روی آن کار کرده‌ایم، بحث مدیریت ساختار عملیات مالی و مدیریت تسهیلات گروه و قوام ساختار سود خوارزمی است. گروه خوارزمی به واسطه برنامه توسعه‌ای که از سال 92 داشته، یک ساختار اهرمی پیدا کرده است. بدین معنی که تأمین مالی از طریق سیستم بانکی است. این سیستم مالی به‌درستی در آن سال‌ها برنامه‌ریزی شده است و بخشی از این دستاوردها که می‌بینیم، ناشی از همین حرکت است. طبیعی است که بازنگری و انعطاف‌پذیری این ساختارها همواره در بستر فعالیت‌های گروه مدنظر خواهد بود. مدیریت تسهیلات و وثایق یکی از مواردی بود که در ستاد خوارزمی برای شرکت‌های گروه برنامه‌ریزی شده است.

 به عنوان پرسش پایانی، رویای شخصی‌تان به عنوان مدیرعامل مجموعه، برای هلدینگ خوارزمی چیست؟
آرزوی بنده این است که پرچم خوارزمی در کنار پرچم‌داران توسعه اقتصادی کشور به اهتزاز درآید. توسعه اقتصادی هم صرفا با تکنولوژی یا مدیریت آمرانه اتفاق نمی‌افتد، بلکه مجموعه‌ای از عوامل مثل نیروی انسانی و تکنولوژی و سرمایه، هم‌افزایی و... باید کنار هم قرار بگیرند تا بتوانند توسعه اقتصادی را شکل دهند. این اتفاق هیچ‌وقت نمی‌افتد جز با کمک نیروی انسانی دارای انگیزه، خلاق و وفادار به ارزش‌های شرکت. نیروی انسانی است که می‌تواند این پتانسیل‌ها را بالفعل کند. شرکت خوارزمی به معنای واقعی یک شرکت دانش‌بنیان است، چون تمام پرسنل ما در حوزه‌های مختلف، پرسنل تخصصی هستند. ما این‌جا عمدتا دست‌اندرکار مدیریت دانش هستیم. اعتقادم این است که شرط موفقیت ما صداقت است. بنده به صداقت خیلی باور دارم و در کنار آن تخصص. صادق بودن با سهامداران به ما انرژی و ظرفیتی هدیه می‌کند که با تمام قوا در عرصه پیشرفت امور شرکت نقش‌آفرینی کنیم و از این‌که عضو خانواده خوارزمی هستیم، بر خود ببالیم.
همچنین لازم می‌دانم از همراهی و راهبری عالمانه هیأت مدیره گروه خوارزمی و نیز حمایت و پشتیبانی موثر و راه‌گشای مدیریت عامل و اعضای هیأت مدیره بانک صادرات ایران در پیشبرد برنامه‌های گروه خوارزمی صمیمانه سپاسگزاری کنم.

  • شماره 327 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 14
کد خبر 409829

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =