مدیریت عطش سرمایه‌گذاری در بازار سهام

رصد جابه‌جایی منابع مالی و تغییرات شاخص بازارهای مختلف حاکی از آن بوده که حجم نقدینگی قابل توجهی وارد بازارسرمایه شده و در این بین بازار سهام جذب نقدینگی بالایی داشته‌ است.

رصد جابه‌جایی منابع مالی و تغییرات شاخص بازارهای مختلف حاکی از آن بوده که حجم نقدینگی قابل توجهی وارد بازارسرمایه شده و در این بین بازار سهام جذب نقدینگی بالایی داشته‌ است. رشد ۷۳ درصدی شاخص کل در یک‌سال گذشته و افزایش قابل توجه قیمت برخی تک‌سهم‌های خاص، سودای سرمایه‌گذاری در بازار سهام را در سر بسیاری از تازه‌واردان پرورانده است. 
رشد بی‌سابقه تقاضای دریافت کد بورسی در بین اقشار مختلف و رسیدن تعداد کد بورسی‌های صادرشده، اعم از فعال و غیرفعال، به مرز ۱۳ میلیون نفر به خوبی نشانگر عطش سرمایه‌گذاری در این بازار است. با این وجود، عدم برخورداری از دانش، تجربه و مهارت کافی موجب شده تا تعداد زیادی از تازه‌واردان صرفا تمایل به شرکت در عرضه‌اولیه‌ها داشته و ریسک خریداری سایر سهام را پذیرا نباشند. در چنین شرایطی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تنوع فراوانی که دارند، می‌توانند مدیریت حرفه‌ای سرمایه چنین افرادی را برعهده بگیرند و با انتخاب بهترین استراتژی‌ها و سرمایه‌گذاری هوشمندانه، سرمایه‌گذاران تازه ‌وارد را به یک سود مناسب برسانند.
در حال حاضر بیش از ۲۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در انواع مختلف سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط، بازارگردانی و قابل معامله در حال فعالیت‌اند که خالص ارزش دارایی مجموع آن‌ها با رشدی ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته، اکنون به مرز ۱,۹۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده که این مقدار حدود ۱۰ درصد از حجم نقدینگی کشور است. این نسبت در کنار بررسی آمار جریانات نقدی صندوق‌ها در سال گذشته که نشان از ورود پرقدرت نقدینگی به صندوق‌ها دارد، به خوبی حاکی از آن است که صندوق‌ها در جذب نقدینگی موفق عمل کرده‌اند اما نکته‌ مهم اینجا است که این تمام ظرفیت این بازار نیست و می‌شود آن را بیش از پیش افزایش داد. 
تنوع بالای صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرصه را برای سرمایه‌گذاران با سطوح مختلف ریسک پذیری مهیا کرده است. در حال حاضر برای پاسخ به نیاز سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت مشغول به فعالیت‌اند که سودهای مناسبی را پرداخت می‌کنند و جایگزین مناسبی برای سپرده بانکی هستند؛ از آن طرف برای آن‌هایی که پذیرش ریسک بالاتری دارند هم صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ای وجود دارند که بازدهی بالای ۱۰۰ درصد در سال گذشته را محقق ساخته‌اند، اما نکته قابل تامل اینجاست که هنگام ارائه مشاوره‌ سرمایه‌گذاری به دفعات مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد، نه‌تنها آشنایی کافی با این بازار ندارند که حتی نام آن را هم اصلا نشنیده‌اند و این بیان‌گر آن است که بازارسرمایه اعم از مدیران، سیاست‌گذاران و فعالان آن‌چنان که در خور ظرفیت این بازار بوده به معرفی و ترویج آن نپرداخته‌اند. آگاهی‌بخشی به مردم، معرفی ساز و کار، ساختار و عملکرد صندوق‌ها و ظرفیت‌های این بازار می‌تواند سرعت جذب نقدینگی آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به عنوان نمونه تیم «رسام» با هدف آگاهی‌بخشی، ضمن تمرکز بر تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ارائه‌ صفر تا صد اطلاعات آن‌ها به صورت منسجم و یکپارچه، گام‌هایی جدی در راستای آموزش ادبیات سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و پاسخ به ابهامات و سوالات سرمایه‌گذاران برداشته‌ است. 
 

  • علی رسولی زاده-مدیرعامل پردازش اطلاعات مالی پارت
  • شماره۳۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۲
کد خبر 409616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =