طلای بی‌اعتبار تالار نقره‌ای

سهام صندوق‌های طلای قابل معامله با وجود ارزندگی، وجه تضمین خرید اعتباری سهام به شمار نمی آیند

با توجه به عمر صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس، طبق دستورالعمل سازمان بورس در خصوص وجه تضمین‌های قابل قبول برای خرید اعتباری سهام، این دارایی ارزنده در لیست دارایی‌های مورد قبول برای خرید اعتباری وجود ندارد. به گفته کارشناسان این صندوق‌ها بسیار کم ریسک‌تر و امن تر از سایر سهام بازار سرمایه هستند.

معامله گواهی سکه به صورت آنلاین
صندوق طلا یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در بورس به شمار می‌آید. صندوق طلا صندوقی است که دارایی‌های جمع آوری شده از سرمایه‌گذاران را در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. بنابراین هر سرمایه‌گذاری قادر است گواهی سکه را به صورت آنلاین ( همانند خرید و فروش سهام ) در بازار معامله کند و در زمانی که تمایل داشت آن را به فروش برساند.

دلایل نپذیرفتن به عنوان وجه تضمین
بررسی‌ها نشان می‌دهد به زعم فعالان بورس، سهام صندوق‌های طلا بسیار کم ریسک تر و قابل اتکاتر از سایر سهام در بازار سرمایه به شمار می‌روند. این در حالی است که شرکت‌های کارگزاری سهام صندوق‌های طلا را همانند سهام بازار پایه به عنوان وجه تضمین برای خرید اعتباری اوراق بهادار مورد قبول نمی دانند.
همچنین در سناریوی سهام بازار پایه که به زعم مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار سهام این بازار پر ریسک و پر نوسان خوانده شد، با همین استدلال دست دارندگان سهام این بازار از بهره بردن از مزایایی مثل خرید اعتباری کوتاه شد. در این جا سوالی مطرح می‌شود که چرا سهام صندوق طلا که ماهیتی متفاوت از سهام بازار پایه دارد و یک دارایی قابل اتکا و کم ریسک و قابل قبول است، به عنوان وجه تضمین پذیرفته نمی شود؟

مزایایی قابل تامل
این در حالی است که از مزایای این صندوق‌ها در زمان تاسیس شان بسیار گفته شد. از جمله مزایای این صندوق‌ها می‌توان به خرید و فروش در هر ساعت از روز اشاره کرد. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بعد از پایان بازار تسویه می‌شوند. به جز کارمزد کارگزاری هزینه‌ دیگری وجود ندارد.  همچنین  از نظر مالیاتی مقرون به صرفه بوده و سرمایه‌گذاران کنترل بهتری بر زمان پرداخت مالیات سود سرمایه‌ خود دارند. البته در خصوص  تراکنش‌های معاملاتی، با توجه به این که این صندوق‌ها هم مثل سهام معامله می‌شوند، سرمایه‌گذاران می‌توانند سفارشاتی ارسال کنند که ارسال آن‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک
ممکن نیست.

 

  • سیمین سعیدی-خبرنگار
  • شماره ۳۰۹ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه۴
کد خبر 407690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =