شرکت‌های بزرگ تمایلی به بورس ندارند

اگر شرکت‌ها آمادگی پذیرش در بورس و فرابورس را داشته باشند، قطعا از سوی ارکان مورد توجه قرار می‌گیرند و روی روند ورود آنها تلاش صورت می‌گیرد.

اگر شرکت‌ها آمادگی پذیرش در بورس و فرابورس را داشته باشند، قطعا از سوی ارکان مورد توجه قرار می‌گیرند و روی روند ورود آنها تلاش صورت می‌گیرد.
حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان و عضو هیات مدیره کانون کارگزاران با بیان این مطلب گفت: اگر شرکت‌های بزرگ برای ورود به بازار سرمایه مراجعه کنند، قطعا این کار انجام خواهد شد؛ به طور مثال در ماه‌های گذشته شاهد ورود شرکت گهر زمین به فرابورس بودیم و این عرضه نسبتا قابل قبول بود، هرچند که انتظارات ما بالاتر بود.
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران تصریح کرد: بنده به عنوان عضو هیئت پذیرش فرابورس، شاهد این تلاش‌ها هستم. البته در جلساتی که به این منظور برگزار می‌شود، هر هفته به بررسی شرکت‌های مختلفی که قصد عرضه سهام خود در بورس را دارند، می‌پردازیم. این عضو هیئت پذیرش فرابورس گفت: اما به این نکته هم معترف هستم که شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذاری که قابلیت جذب نقدینگی‌های جامعه را داشته باشند، وارد این فرآیند نمی‌شوند و تنها شرکت‌های کوچک در این روند حاضر هستند.وی افزود: لازمه حضور شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه این است که سهامدار عمده آنها علاقه‌مند به عرضه سهام شرکت خود باشند. اما در عین حال ارکان بازار سرمایه از قبیل بورس و فرابورس در یک رقابتی قرار دارند که بتوانند شرکت‌های بیشتری را پذیرش کنند.
مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به اینکه بنده به عنوان عضو کوچکی از روند پذیرش شرکت‌ها به بازار سرمایه، شاهد تلاش و آمادگی ارکان برای بورسی شدن شرکت‌ها هستم، عنوان کرد: اما متقاضی بزرگی برای ورود به بازار وجود ندارد. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا دستورالعمل‌های پذیرش مانع اصلی ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه هستند؟ عنوان کرد: نمی‌توان گفت که راه ورود به بورس سخت است؛ طبیعتا یک شرکت غیر بورسی، از برخی مزایا محروم است. مزایایی همچون ناشناس بودن در فضای اقتصادی، عدم شفافیت و معافیت‌های مالیاتی. اما گفتنی است که مسئله شفافیت طبق استانداردها، چندان مورد پسند شرکت‌ها نیست. وی خاطرنشان کرد: به طور مثال سازمان بورس تاکید دارد که حسابرس شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، از بین حسابرسان معتمد سازمان باشد. بنابراین شاید مدیران شرکت‌ها این مسئله را محدودیت تلقی کنند. البته به طور کلی در ایران علاقه مند به حضور در بسترهای شفاف نیستیم.

 

  • شماره ۳۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 407387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =