توقف رشد معاملات فلزات

از هفته ابتدايي سال ۹۸، قيمت كالاهاي اساسي در بازار جهاني با رشد چشمگيري مواجه شد. به طوري كه بسياري از كالاها نظير مس و روي و سنگ آهن تا ۱۰ درصد افزايش و حتي بيشتر از آن را در حوزه سي آي اس و بورس لندن تجربه كردند.

از هفته ابتدايي سال 98، قيمت كالاهاي اساسي در بازار جهاني با رشد چشمگيري مواجه شد. به طوري كه بسياري از كالاها نظير مس و روي و سنگ آهن تا 10 درصد افزايش و حتي بيشتر از آن را در حوزه سي آي اس و بورس لندن تجربه كردند. به فراخور اين رشد قيمت‌ها، معاملات توليدات فلزات اساسي داخلي در بورس  كالاي ايران نيز با رشد مواجه شد و طبعا آثار افزايش قيمت فروش آنها در رشد قيمت سهام آن‌ها در بورس‌هاي اوراقي نيز مورد مشاهده قرار گرفت. حال در سطح جهاني قيمت‌ها در شيب كند نزول قرار دارد و طبعا در بازار داخلي نيز با كاهش قيمت‌ها و رخوت اندك معاملات مواجه ایم  كه اين رخوت هرچقدر به ماه رمضان نزديك مي شود،‌ پررنگ تر خواهد شد.

تب جهاني فلزات اساسي سرد شد
محمودرضا الهي فرد، مديرعامل كارگزاري سي ولكس در خصوص روندهاي بازار جهاني كالاهاي اساسي گفت: درهفته اخیر نگاهي به بازارهاي جهاني نشان مي دهد كه روند قیمت آهن  قراضه حدود 2 درصد کاهشی و قیمت سنگ آهن 4 درصدافزایشی بود.  همچنين در اين زمان،‌ قیمت شمش فولادی در بازارهای سی آی اس و ترکیه کاهشی بود و در سایر بازارهای جهانی نیز یا دچار تثبیت و یا کاهش بوده است.
به گفته وي، روند قیمت میلگرد نیز به جز در بازار چین، در سایر بازارها کاهشی بود. قیمت ورق‌های فولادی در کشورهای سی آی اس بدون تغییر، در بازار امارات کاهشی اما در بازار چین افزایشی بوده است.در کل، طی هفته گذشته، قیمت محصولات فولادی در اکثر بازارهایی جهانی بجز چین، به علت ضعف تقاضا روند کاهشی داشته است.
الهي فرد بیان داشت: در کشور چین، قیمت محصولات فولادی به ویژه ورق، به علت افزایش قیمت سنگ آهن افزایش داشت. علی رغم اینکه قیمت فولاد در ایران، طی هفته‌های گذشته افزایش داشت،‌ اما در هفته گذشته، قیمت فولاد به ویژه شمش و میلگرد متاثر از افزایش عرضه شمش، کاهش قیمت ارز نسبت به هفته‌های گذشته و تحت تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی، کاهش یافت. بنابراين به نظر می‌رسد در هفته پیش رو نیز، قیمت محصولات فولادی روند تثبیت و کاهش داشته باشد. اين كارشناس بورس‌هاي كالايي خاطرنشان كرد: عامل مهم در افزایش عرضه شمش فولادی در بورس کالا، الزام تولیدکنندگان توسط وزارت صمت است. حال آن كه بازار جهانی سایر فلزات پایه نیز در هفته گذشته وضعیت مشابهی داشتند. آلومینیوم و روی دچار کاهش قیمت و مس نیز نسبت به هفته ماقبل ۵ دلار افزایش داشته است.

 ركود در انتظار معاملات فلزات اساسي
علي اصغر بهرامي،‌ مدير بخش فلزات كارگزاري مفيد نيز در اين خصوص گفت: تداوم افزايش نرخ كالاهاي اساسي در سطح  بازارهاي جهاني،‌ چندان در بازار داخلي ما تاثير‌گذار نخواهد بود و در واقع آرام آرام به فاز استراحت خواهيم رفت. با توجه به  اين كه ماه رمضان در پيش است، به طور سنتي بازار در اين مدت با كاهش تقاضا مواجه مي شود.  
وي افزود: در ابتداي سال 98،‌ رشدي بيش از 10 درصد در معاملات اين محصولات در بورس كالا رخ داد، اما پيش بيني مي شود كه در 2 هفته الي یک ماه آينده، ‌با ركود مواجه شويم. مگر آن كه در اين مدت، اتفاق ديگري بيفتد كه همزمان با بالا رفتن قيمت كالاهاي اساسي در عرصه جهاني، نرخ ارز نيز بالا برود. در اين صورت ممكن است كه با افزايش نرخ در بازار محصولات فلزات اساسي مواجه شويم، در غير اين صورت فعلا خبري از رشد قيمت‌ها نخواهد بود.

روزه تقاضا در بازار فلزات
بهرامي خاطرنشان كرد: در ماه رمضان به دليل آن كه ساخت و ساز عملا متوقف مي‌شود، باعث كاهش تقاضا در بازار مس،‌آلومينيوم، ميلگرد، تيرآهن و ورق مي شود كه اين ركود به صورت مستقيم نرخ كالاهاي اساسي را تحت تاثير قرار داده و عملا رشد قيمتي را متوقف مي كند.
مديرفلزات كارگزاري مفيد گفت: با توجه به اين كه رئيس كل بانك مركزي اعلام كرده كه از بازار ارز دوري شود، نرخ ارز كاهش پيدا كرد كه در نهايت باعث ريزش قيمت‌ها در بازار داخلي شد. به صورتي كه شمش فولادي مربوط به فولاد خوزستان كه در هفته سوم فروردين 4300 تومان معامله مي شد، در هفته قبل تا 3900 تومان هم پايين آمد. همچنین ميلگرد ذوب آهن اصفهان و ميلگرد خراسان نيز بين 200 تا 300 تومان ريزش داشتند كه به دليل كاهش نرخ ارز بود.  البته در هفته جاری نيز احتمالا ثبات را خواهيم داشت.

 

  • احسان  ابراهیمی- خبرنگار
  • شماره ۳۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه۶
کد خبر 405675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =