اعلام آمادگی مشتریان اصلی "شپدیس" برای همکاری پس از تحریم‌ها

حسین شهریاری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در جریان کنفرانس اطلاع‌رسانی به سوالات کارشناسان در خصوص آخرین وضعیت "شپدیس" پاسخ داد.

به گزرش بورس آنلاین، حسین شهریاری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در جریان کنفرانس اطلاع‌رسانی به سوالات کارشناسان در خصوص آخرین وضعیت شپدیس پاسخ داد.

ــ دلیل کاهش نرخ اوره صادراتی در خرداد و تیرماه به نرخ 215 دلار با دلار 4200 تومانی چیست؟

با توجه به فصلی بودن تقاضا برای محصول اوره و کاهش تقاضا در خرداد و تیرماه، نرخ صادرات طی این دو ماه کاهش یافت.

ــدر صورت آزاد شدن نرخ دلار مربوط به خوراک گاز، آیا امکان تخفیف در نرخ دلاری گاز وجود خواهد داشت؟ هزینه حق انتقال و عوارخ خرید گاز از مبین به ازای هر متر مکعب چقدر است؟

سیاست های دولت در خصوص نحوه محاسبه نرخ دلار مربوط به گاز خوراک تاکنون ابلاغ نشده و شرکت از نحوه عملکرد دولت در این خصوص اطلاعی ندارد. هزینه حق انتقال و عوارض خرید گاز از مبین برای سوخت 83 ریال و برا خوراک 89 ریال به ازایی هر نرمال متر مکعب است.

ــ تعهد در خصوص میزان تحویل اوره در تندر اخیر هند چه میزان بوده و با چه نرخی فروش انجام شده است؟

در تندر اخیر هند شش محموله 60 هزار تنی و یک محموله 50 هزار تنی به قیمت حدود MT / USD 258.3 برای تحویل FOB عسلویه تعهد شده است.

ــ با فرض اینکه پس از بسته جدید ارزی، نرخ خوراک بر اساس نرخ بازار ثانویه لحاظ شود، EPS تعدیلی سال مالی منتهی به 31/06/1397 چه میزان خواهد بود؟

نرخ گاز خوراک از فروردین 97 تاکنون اعلام نشده است. بنابراین سود سال مالی منتهی به 31/06/1397 علاوه بر مبنای نرخ تسعیر برای محاسبه نرخ ریال گاز خوراک و همچنین نرخ ارز در بازار ثانویه در ماه آینده، به نرخ اعلامی گاز خوراک و نرخهای یوتیلیتی دریافتی از مبین بستگی دارد. با فرض اینکه نرخ دلار بازار ثانویه 80800 ریال، نرخ هر متر مکعب گاز خوراک 12 سنت و نرخ سرویس های جانبی دریافتی از مبین برابر با آخرین صورتحساب دریافت ( با تسعیر 43.650 ریال) در چهار ماهه ابتدای سال باشد، سود هر سهم شرکت در سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 1397، مبلغ 1872 ریال پیش بینی می‌شود. بدیهی است تفاوت نرخهای قطعی با مفروضات فوق الذکر منجر به تغییر این پیش بینی خواهد شد که در صورت قطعی شدن، اطلاع رسانی مجدد صورت خواهد گرفت.

ــ آخرین وضعیت تولید فاز 3 چگونه است؟ در یک ماه اخیر چند درصد ظرفیت اسمی تولید کرده است؟

در حال حاضر تولید آمونیاک فاز 3 در ظرفیت 100 % و واحد اوره 98 % اسمی است؛ در طول یک ماه گذشته، واحد آمونیاک سوم 90 % ظرفیت اسمی و واحد اوره سوم 85 % ظرفیت اسمی تولید کرده است.

ــ آخرین قیمت های دلاری فروش اوره و آمونیاک شرکت را عنوان کنید. (فوب بندر عسلویه یا CFR با ذکر مقصد و هزینه حمل)

آخرین محموله اوره صادراتی به قیمت MT / USD 258.3 و آخرین محموله آمونیاک صادراتی به قیمت MT / USD 266  به صورت FOB عسلویه تحویل شده است.

شرکت در گزارش ماهانه فرو ش تیرماه 97 منتشره در سایت کدال نرخ فروش اوره صادراتی را 910 هزار تومان به ازای هر تن اعلام کرده که با در نظر گرفتن نرخ دلار بانک مرکزی در پایان تیرماه به نرخ 4365 تومان، قیمت اوره صادراتی شرکت معادل حدود 210 دلار برآورد می‌شود. در صورتی که مطابق نشریه Argus Nitrogen قیمت اوره فوب خلیج فارس طی ماه های June و July سال 2018 (تیرماه 97) بالای 260 دلار بوده است.

ــ لطفا نرخ دلاری فروش اوره صادراتی شرکت را طی تیرماه 97 به صورت دقیق اعلام فرمایید.

نرخ اوره در تیرماه 213 دلار صادر بوده است.

ــ در نشریه Argus Nitrogen به تاریخ 2 August 2018 قیمت فروش ایران حدود 30 دلار به ازای هر تن ارزان تر از قیمت فروش Middle East non US netback طی هفته های منتهی به 26 July و 2 August گزارش شده است. همچنین ذکر شده که تولید کنندگان ایرانی به دلیل مشکلات ال سی، مجبور هستند که قیمت های پایین تری را پیشنهاد دهند. لطفا به طور شفاف عنوان کنید که قیمت های فروش اوره صادراتی پتروشیمی پردیس نسبت به قیمت های فروش سایر تولید کنندگان مستقر در خلیج فارس چقدر پایین تر است؟

این شرکت به اطلاعات واقعی سایر شرکتها دسترسی ندارد.

ــ تولید اوره و آمونیاک فاز 3 شرکت به چند درصد ظرفیت تولید رسیده است؟

واحد آمونیاک و اوره فاز 3 در حال حاضر به ترتیب با ظرفیت 100 % و 98 % طراحی در سرویس است.

ــ لطفا مقادیر یوتیلیتی های مصرفی شرکت را به تفکیک و برای هر سه فاز تولیدی شرکت به صورت جداگانه و با فرض تولید در ظرفیت کامل ذکر کنید. همچنین ظرفیت تولید واحد یوتیلیتی فاز 3 را ذکر کنید و به طور دقیق عنوان کنید که یوتیلیتی جدید الاحداث شرکت چه مقدار از یوتیلیتی مورد نیاز فاز 3 و فازهای 1 و 2 را تامین می کند؟

در سطح ظرفیت اسمی تولید ماهانه 11 هزار، 11 هزار، 12 هزار و 15 هزار مگاوات برق برای فاز 1، فاز 2، فاز 3 و واحد آبگیر 88 هزار متر مکعب 84 هزار متر مکعب بخار برای فازهای 1 و 2 و حدود 30 میلیون متر مکعب آب کولینگ برای فاز 1 مجتمع خریداری می‌َشود. یوتیلیتی فاز 3 شرکت شامل دو بویلر هر کدام با ظرفیت 150 تن در ساعت بخار و واحد تولید آب DM با ظرفیت 300 متر مکعب در ساعت است و آب کولینگ فاز 2 و 3 و تامین بخار و آب مصرفی در فاز 3 بصورت کامل از آنها تامین می شود.

ــ آیا شرکت برای جبران مخارج انجام شده در فاز 3، افزایش سرمایه خاصی در برنامه دارد؟

شرکت در حال حاضر برنامه ای برای افزایش سرمایه ندارد. بدیهی است در صورت تصمیم به طرح افزایش سرمایه، این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

ــ لطفا آخرین اقدامات شرکت را در اصلاح قیمت های فروش اوره داخلی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توضیح دهید.

با توجه به اینکه علیرغم اعلام رای دیوان عالی اداری، دولت از قبول و تمکین رای صادره استنکاف ورزیده و کماکان برای اوره داخلی قیمت تکلیفی 6125 ریال به ازای هر تن را اعلام می‌کند، از طریق انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی و سازمان برنامه و بودجه پیگیر اخذ ما به التفاوت نرخ قانونی (95درصدفوب) و تکلیفی هستیم.

ــ همانطور که مستحضر هستید دور جدید تحریم های آمریکا از 13 آبان شروع خواهد شد و محصولات پتروشیمی مشمول آن می شود، آیا تحریم های جدید تاثیر محسوسی بر تولید و فروش شرکت ایجاد می کند و در صورت امکان راه کارهای شرکت برای کاهش تاثیرات تحریم ها را بیان کنید.

در خصوص تولید با توجه به تدارک انجام پذیرفته برا قطعات یدکی، کاتالیست و سایر کالاهای مورد نیاز در کوتاه مدت تاثیر قابل توجهی بر روند تولید انتظار نمی رود. همچنین مذاکرات انجام گرفته با مشتریان اصلی حاکی از تمایل آنها به ادامه همکاری تجاری با این شرکت است. همچنین راهکارهایی جهت مواجهه با مشکلات احتمالی ناشی از تحریم در نظر گرفته شده است.

کد خبر 394848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =