۱۷ سهم طلایی

"درخشش بورس در بهار ۹۷ " تیتر بسیاری از رسانه‌های بازارسرمایه بود که ورود شاخص به کانال ۱۰۹ هزار واحدی و ۶ رقمی شدن آن را پرونده موفقیت آمیزی در سه ماهه ابتدای سال ۹۷ برای بورس دانسته و در حافظه تاریخی خود ثبت کردند.

 هفته‌نامه بورس: "درخشش بورس در بهار 97 " تیتر بسیاری از رسانه‌های بازارسرمایه بود که ورود شاخص به کانال 109 هزار واحدی و 6 رقمی شدن آن را پرونده موفقیت آمیزی در سه ماهه ابتدای سال 97 برای بورس دانسته و در حافظه تاریخی خود ثبت کردند. بازارسرمایه در سه ماه ابتدایی تحولات متعدد سیاسی و اقتصادی را به خود دید اما توانست طعم خوش سود و اطمینان را به فعالانش هدیه دهد. خروج آمریکا از برجام، روند نامتوازن نرخ دلار در بازار داخلی، نوسان نرخ  خوراک پتروشیمی‌ها و... هیچکدام کام سهامداران را تلخ نکرد تا بهار 97 برای بازار سرمایه سبزترین روزهای سرمایه‌گذاری باشد؛‌ در ادامه و با ورود به فصل مجامع بازار همچنان  به حرکت  رو به رشد خود ادامه داده و رسیدن  قیمت دلار به 10 هزار تومان  و حتی جابجایی رییس کل بانک مرکزی خللی در روزهای خوش بازار ایجاد نکرد.  قرار گرفتن  شاخص کل  بر مدار 136 هزار واحد خود  نشان از روزهای خوش ادامه  دار بازار سرمایه  دارد. روزهایی که  به  گواه  آمار هم  هنوز بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است.

مبین‌ وان اول شد

بر اساس این گزارش، در پایان5 ماهه ابتدایی سال 97 ، در مجموع 17 شرکت بازدهی بیش از 100درصد از محل رشد قیمت سهام به سهامدارانشان‌ داده‌اند. مبین وان کیش با ثبت 279 درصد، آلومینیوم ایران با 202 درصد، تولید و صادرات ریشمک با 189درصد، مجتمع فولاد خراسان با 188 و حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس با بازده 162 درصد 5 شرکت ابتدایی این فهرست هستند و در ادامه شرکت‌های شير پاستوريزه پگاه آذربايجان غربي، حفاري شمال، آهن و فولاد ارفع، توليد محور خودرو، گروه صنعتي سپاهان، فولاد خوزستان، پتروشيمي غدير، ذوب آهن اصفهان، ملي سرب و روي ايران، معدني و صنعتي چادرملو و پالايش نفت تبريز قرار دارند. در این رتبه  بندی 12 شرکت پذیرفته  شده  در بورس تهران  و  5 شرکت  فرابورسی هستند.

شاگرد اول‌ها در ارزش معاملات

در بخش ارزش معاملات اما نام‌های دیگری در 5 رتبه اول خودنمایی می‌کنند، پتروشیمی پارس با  2 هزار و 440میلیارد تومان در سکوی اول بیشترین ارزش معاملات در 5 ماهه  ابتدایی سال قرار دارد. رتبه دوم با 2 هزار و 417 میلیارد تومان به فولاد مبارکه اصفهان اختصاص یافته است. ملی صنایع مس ایران رتبه سوم را با  یک‌هزار و 376 میلیارد تومان در اختیار دارد و ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت اصفهان در رتبه‌های چهارم و  پنجم‌ هستند.

صدرنشینی پتروشیمی پارس

در بخش تعداد دفعات معامله باز هم  نام  پتروشیمی پارس در مقام  اول به  چشم می‌خورد. سهام این شرکت بورسی با نماد "پارس"،  515 هزار و 962 دفعه در بین  فعالان  بازار دست به دست شد. در ادامه پتروشیمی غدیر با 436 هزار و 356 و ذوب‌آهن  اصفهان با 390 هزار و 686 دفعه معاملاتی سه رتبه ابتدایی را به‌ نام خود ثبت کردند. دراین بخش پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد "سپ" و فولاد مبارکه اصفهان با  نماد " فولاد" مقام  چهارم و پنجم را از آن خود کردند.

برترین‌های بازار در حجم معاملات

 بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد پنج شرکت ذوب آهن اصفهان، ايراني توليد اتومبيل (سايپا)، فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات ايران و ملي صنايع مس ايران بیشترین حجم معاملات را در بازه زمانی مورد بررسی به خود  اختصاص داده‌اند. بیشترین حجم ثبت شده در معاملات رقم  9میلیارد و 864 میلیون  و 321 هزار و 357  و  متعلق به ذوب آهن  بوده  است.

فلزات اساسی رکورد زدند

در ستون ارزش بازار در آخرین  روز مردادماه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 39 هزار و520 میلیارد تومان در بالاترین سطح قرار گرفته است. فولاد مبارکه اصفهان با نماد "فولاد" با 35‌ هزار و 887 میلیارد تومان و ملی صنایع مس ایران با 24 هزار و 504 میلیارد تومان علاوه بر کسب رتبه دوم و سوم در ارزش معاملات در این بخش هم رتبه  دوم و سوم را از آن خود کرده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد پتروشیمی پارس که در تعداد دفعات  و ارزش معاملات پیشتاز بود  در این  بخش با 21 هزار و 98 میلیارد تومان در رتبه  چهارم  قرار گرفته است. معدنی و  صنعتی گل‌گهر، پتروشیمی مارون  و گسترش نفت و گاز پارسیان دیگر رتبه‌های این  بخش را  به خود  اختصاص دادند.

 

  • شماره ۲۶۶ هفته نامه بورس - صفحه ۴ و ۵
کد خبر 394756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =