تاثیر خروج آمریکا از "هیچ" بر بورس تهران هیچ است

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیرخروج ایالات متحده از برجام بر معاملات بازار سهام گفت: مگر با اجرایی شدن برجام چه اتفاقی برای بازار سرمایه افتاده است که حالا با لغو برجام نگران این موضوع باشیم.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از تسنیم علیرضا آریا گفت: تغییرات قیمت ارز و تک نرخی شدن آن یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل بر بازار سرمایه است که بر این اساس امیدواریم و تک نرخی بودن و ماندن ارز کماکان ادامه داشته باشد، تا مطابق آن تکلیف بنگاهها و سرمایه‌گذاران مشخص باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که سرمایه هوشمند است و هر بازاری که سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران کند، نقدینگی به آن سمت می‌رود افزود: بر این اساس یکی از بازارهای جذاب برای ورود نقدینگی در چند ماه گذشته بازار سکه و طلا بوده است که با توجه به رشد قیمت‌های اتفاق افتاده در این بازار و نیز آغاز تحویل سکه‌های پیش فروش شده، بنظر می‌رسد با سنگین شدن کفه عرضه، رفته رفته این بازار نیز به تعادل برسد و بازار سکه و طلا نیز جذابییت‌های خود را برای ورود نقدینگی از دست بدهد.

وی با بیان این که رشد مسکن نیز در چند ماه گذشته خیره‌کننده بوده است اظهار داشت: تجربه بازار مسکن نشان داده است که پس از هر رشد قابل توجه در این بازار که تقریبا هر 4 سال یکبار اتفاق می افتد، بازار مسکن نیز به رکود شدیدی فرو می‌رود که این انتظار برای بازار مسکن در سالجاری نیز دور از ذهن نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار خودرو نیز گفت: یکی از مسایل قابل توجه در بازار خودرو این است که رفته رفته این بازار در حال اشباع است و تنها موردی که می تواند رونق قابل توجه و حرکت نقدینگی را به سمت این بازار هدایت کند، ارائه خودروهای با کیفیت با تسهیلات مناسب است که البته با توجه به شرایط خودروسازهای کشور و عدم وجود رقابت میان آنها این بازار نیز جذابیت لازم را برای جذب حجم بالایی از نقدینگی ندارد.

وی در خصوص بازار سرمایه نیز گفت: بازار سرمایه همیشه از پتانسیل لازم برای کسب سود حتی در روزهای منفی برخوردار است، اما نکته مهم در خصوص این بازار این است که چون بازار سهام یک بازار تخصصی است بنابراین کسب سود در آن نیز به مهارت بالایی نیاز دارد. بنابراین افردای که قصد حضور و کسب سود در این بازار را دارند باید از ابرازهایی که ریسک حضور آنها را در بازار سرمایه کم می‌کنند، مانند صندوق‌ها استفاده نمایند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که خروج ایالات متحده از برجام چه تاثیری بر معاملات بازار سرمایه خواهد داشت تصریح کرد: مگر با اجرایی شدن برجام چه اتفاقی برای بازار سرمایه افتاده است که حالا با عدم اجرای آن نگران این موضوع باشیم.

وی ادامه داد: البته ممکن است چند روزی جو روانی منفی از این اتفاق بر معاملات حاکم شود، اما بدون شک بازار سرمایه راه خود را در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: متاسفانه دولتمردان از گشایش‌های نصف و نیمه بوجود آمده در برجام، استفاده مناسب را در راستای تجهیز صنایع و ورود تکنولوژی روز دنیا به کشور نبردند، بنابراین وقتی در دو سال گذشته که برجام اجرایی شده، تنها به فروش نفت بسنده کرده ایم، حالا که برجام به صورت یک جانبه از سوی ایالات متحده لغو شده است، چه اتفاقی بدی برای اقتصاد و بازار سرمایه کشور خواهد افتاد و چه منفعتی را از دست خواهیم داد؟

کد خبر 392489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =