اقتصاد مقاومتی  مسير برنامه‌های   اقتصادی دولت است

تداوم اجرای قدرتمند بندهای اقتصاد مقاومتی در پساتحریم

اقتصاد مقاومتی از جمله تاکیدات دولت حسن روحانی از ابتدای فعالیت کاری او بوده است؛چراکه همزمان با حضور دولت او، سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی وارد فاز تازه‌ای شد، بر همین اساس برخی از مهمترین دیدگاه‌های ایشان مرور می‌شود.

 

کوچک‌سازی بخش اجرایی دولت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با استقبال از سیاست‌های ابلاغی و تشکر از مقام معظم رهبری در ابلاغ این سیاست‌ها، آن را سرمایه تحقق «حماسه اقتصادی» و تکمیل «حماسه سیاسی» دانسته و در این خصوص معتقد است:هرچند بخشی از این سیاست‌ها نیازمند تدابیر درازمدت است اما در تدوین برنامه‌های توسعه کشور هم مورد اهتمام قرارخواهد گرفت.

 حسن روحانی خاطرنشان کرد: دولت عزم و توانایی آ‌ن را دارد که همه این سیاست‌ها را عملیاتی کند وهمه دستگاه‌های اجرایی موظف به برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بندهای مربوط به خود هستند.

روحانی، اقتصاد متکی بردانش و فناوری، عدالت‌بنیان، درون‌زا و برون‌گر، پویا و پیشرو و کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت را، از جمله جهت‌گیری‌های مهم این سیاست‌ها ذکر و برکوچک‌سازی بخش اجرایی دولت و مدیریت بهینه هزینه‌ها تاکید کرد.

رویکرد درون زا و برون نگر

رئیس جمهور حمایت از تولید داخلی، تنظیم برنامه‌ها در جهت رونق اقتصادی در همه بخش‌ها همزمان با حفظ روند کاهنده تورم، ایجاد اشتغال مولد برای جوانان، تعامل سازنده با جهان و جذب سرمایه و فناوری‌های نوین به کشور را، به عنوان نکات مورد تاکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نام برد.

رئیس جمهوری با بیان این که رویکرد عملیاتی دولت یازدهم در حوزه اقتصاد، مبتنی براجرای بندهای اقتصاد مقاومتی بود و این روند با قدرت بیشتری در فرصت پساتحریم ادامه خواهد یافت؛ افزود: اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون زا و برون نگر، اقتصادی توانمند و تاثیر ناپذیر از تهدیدات خارجی، اما بهره مند از سرمایه و فناوری است.

روحانی در ابتدای سال 95 اعلام داشته بود که تلاش دولت در سال 95 بر ادامه اجرا و عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی متمرکز خواهد بود و بی تردید هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب و همدلی و همراهی قوا، نهادها و دستگاه‌ها و پشتیبانی مردم، سالی توام با رشد اقتصادی و رفاه بیشتر برای ایران اسلامی را رقم خواهد زد. روحانی اظهارداشت: در سایه هدایت رهبر انقلاب؛ همدلی، همزبانی و وحدت مسئولان و مردم، پرونده هسته‌ای بسته و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران برچیده شدند و فعالیت هسته‌ای به نمادی برای همکاری جهان با ایران تبدیل شد و این یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران بود.

برداشتن گام‌های خوب

رييس جمهور گفت: اقتصاد مقاومتی مسير برنامه‌های اقتصادی دولت است و برنامه‌هايی كه دولت و ملت برای تحول اقتصادی پيش رو دارند، تحت سياست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی است. رئیس جمهور تصريح كرد: اقتصاد مقاومتي به معناي آن است كه اقتصاد خود را با توليد و فعاليت داخلي و صادرات كالا آنچنان قوي كنيم كه اگر روزي دشمن قصد داشت بر مردم فشار اقتصادی وارد كند، ناتوان باشد.

وی با اشاره به تشكيل ستاد و قرارگاهي براي پیشبرد سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در دولت، خاطرنشان كرد: امروز ستاد اقتصاد مقاومتي در دولت فعال است و با ابلاغ بخشنامه‌ها و آئين نامه‌هاي لازم، اقدام در اين حوزه آغاز شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی افزود: براي نخستین بار طی اين سال‌ها، صادرات غير نفتي بر واردات غير نفتي در كشور پيشي گرفته و تلاش‌ها براي جذب سرمايه خارجي به كشور متمرکز بوده و امروز پروژه‌هاي مشتركي با سرمايه‌گذاران خارجي در كشور داريم كه بسياري از آنها عملياتي و يا به مرحله قرارداد خواهد رسيد. رييس جمهور، ايجاد امنيت و اطمینان در صنعت هوايي کشور را موجب تحرك در توسعه و شكوفايي دانست و گفت: دولت در سال ٩٤ گامهاي خوبي در راستاي اقتصاد مقاومتي برداشته و بايد اين اقدامات را به طور گسترده‌تر ادامه دهيم البته به نظر می‌آید بتوانيم اقتصاد را در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، عملياتي كرده و سامان دهيم.

تاکید به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی

رئیس جمهور با بیان اینکه هر استانی ویژگی و استعداد خاص خود را دارد و برای ایجاد رونق و توسعه باید به اینویژگی‌ها توجه شود، اظهار داشت: موضوع اصلی در آمایش سرزمینی این است که هر استانی از یک استعداد و امتیاز برخوردار است و تجربه نشان داده است که اگر براساس آمایش سرزمینی حرکت کنیم موفق خواهیم بود و در غیر این صورت پیشرفت و موفقیت قابل توجهی ایجاد نخواهد شد و مانند حرکت برخلاف جریان رودخانه خواهد بود.

روحانی با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال پایدار باید اصلی‌ترین مسئله در استان‌ها باشد، گفت: در این راستا دولت از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد، اما موفقیت اصلی استانداران در این عرصه استفاده از توان بخش خصوصی و مردم است و چنانچه این بخش‌ها با همه توان وارد عرصه شوند می‌توانند شرایط را دگرگون کنند و وظیفه اصلی استانداران و مسئولان در این زمینه بهبود و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار است.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، گفت: همه بر درون‌زا و برون‌گرا بودن اقتصاد تأکید داریم و در این راستا ستاد اقتصاد مقاومتی فعال است و معتقدیم اقتصاد مقاومتی می‌تواند حرکت خوبی در توسعه و رونق اقتصادی کشور به وجود آورد.

روحانی خاطرنشان کرد: رابطه خوب استانداران با بانک‌های استان می‌تواند در ایجاد فعالیت‌های اقتصادی در استان‌ها بسیار مؤثر باشد.

روحانی همچنین توجه به جوانان و بانوان کشور را ضروری دانست و گفت: امروز در فضایی که بانوان کشور تحصیل کرده هستند و در مراتب مدیریتی، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی موفق ظاهر شدند، لازم است در بخش‌های مختلف مدیریتی و اشتغال از ظرفیت آن‌ها استفاده شود و باید تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌هایی را که از گذشته در این زمینه وجود داشته است جبران کنیم.

واقعیت جنگ، جنگ اراده‌هاست

وی با اشاره به اینکه صدای رسای شهید همواره زیر گنبد تاریخ به خوبی شنیده می‌شود ادامه داد: امروز جنگ و مبارزه و برخورد و رویارویی با سلاح نیست؛ جنگ به معنای جنگ هواپیماها، موشک‌ها، تانک‌ها، ناوچه‌ها، هلیکوپترها یا لشگرهای پیاده و زرهی نیست؛ واقعیت جنگ، جنگ اراده‌هاست؛ دو اراده مقابل هم قرار می‌گیرد، این دو اراده در تاریخ بوده و هست و خواهد بود. وی گفت: جنگ پایان ندارد، اینکه ما از صلح سخن می‌گوئیم به مفهوم پایان دادن موقت کارزار نظامی است اما کارزارهای دیگر باقی است؛ شما فکر می‌کنید جنگ اقتصادی در دنیا هیچ وقت خاموش می‌شود؟ این آقا که به تازگی در آمریکا قدرت را در دست گرفته نخستین سخنش مبارزه و جنگ جدید در میدان اقتصادی است؛ جنگ و مبارزه که تمام نمی‌شود؛ جنگ فرهنگی پایان دارد؟

رئیس جمهور افزود: ما فکر می‌کنیم جنگ میان اسلام و فرهنگ کفر است، خیر؛ طاغوت به معنای طغیان است و ممکن است در درون یا بیرون دنیای اسلام با چهره متفاوت باشد، جنگ فرهنگی ادامه دارد و پایانی برایش نیست؛ پس جنگ، جنگ اراده‌هاست.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر میدان جنگ میدان اقتصادی باشد و بگوئیم دیگران بر ما پیروز هستند و بگوئیم نمی‌توانیم نیازمندی‌های غذایی را تأمین کنیم و بگوئیم نمی‌توانیم ابزار زندگی مردم را فراهم کنیم و اگر در پیروزی خود در اقتصاد شک کنیم، شکست خورده‌ایم.

پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی با انتقاد از این سوال که ما در اقتصاد مقاومتی موفق بوده‌ایم یا نه؟ افزود: این چه سوالی است که پرسیده می‌شود؟ ما پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم چون یک ملت بزرگ و یک دولت کارآمد و یک رهبری فرهیخته و آگاه وجود دارد؛ ما در اقتصاد مقاومتی شکست می‌خوریم؟ از این سوال بدتر نمی‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: ملت ما در برابر فشارها چطور ایستادگی کرد؟ مگر فشار و تحریم امروز و دیروز نبوده است؛ در شرایط سخت دنیای امروز همه کشورهای تولیدکننده نفت تقریباً بدون استثنا یا به ذخایر گذشته روی آورده‌اند و یا آنچه را ذخیره کردند به بازار آوردند و یا تورم آنها افزایش یافته است و حتی سه رقمی شده یا ارزش پول ملی آنها کاهش پیدا کرده است اما در این شرایط این جمهوری اسلامی ایران است که رشد اقتصادی را بالا برده و تورم را پائین آورده و ارزش پول ملی را حفظ کرده است؛ سوال می‌کنند آیا همه تحریم‌ها پایان یافته؟ البته که نه.

وی گفت: ما در یک بخش و جاده که همان حوزه هسته‌ای است در صورتی که دشمن بدقولی نکند، موانع و تحریم‌ها را برداشته‌ایم و در جاده‌های دیگر همچنان مشکل وجود دارد و راه طولانی در پیش داریم؛ چرا واقعیات را به خوبی و روشنی برای مردم نمی‌گوئیم؟ در صحنه فرهنگی در مبارزه هستم اما قطعا پیروز صحنه هستیم و البته که دشمنان می‌خواهند جوانان ما را از اخلاص و ایثار و مسجد و عبادت و مسیر شهادت و خانواده شهدا جدا کنند و البته به تلاش خود ادامه می‌دهند، اما موفق بودند؟ هرگز.

 

  • ویژه نامه اقتصاد مقاومتی ماهنامه بازار و سرمایه - مسئولان
کد خبر 392014

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =