تأمین مالی از بازار سرمایه  تبلور درون گرایی اقتصاد

سید محسن فاضلیان، مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن / تهدید اصلی هر ملتی نیاز و وابستگی آن ملت به ملت‌های دیگر است. تاکید ارکان اصلی نظام اسلامی بر تلاش برای درون زا کردن اقتصاد، عاملی برای تقویت اراده‌ها و استوار بخشی قدم‌های تمام همکاران تأمین سرمایه بانک مسکن برای پیشبرد برنامه‌های خود در شبکه مالی و سرمایه کشور بوده است.

امام جعفر صادق علیه السلام: لَا تَكْسَلْ عَنْ مَعِيشَتِكَ فَتَكُونَ كَلًّا عَلَى غَيْرِك (در معاش دنیوی خود تنبلی مکن که سربار دیگران باشی.) -- کافی (ط – الاسلامیه) ج 5، ص 86، ح 9

شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن با هدفگذاری ایجاد و توسعه ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه ایران با نگاه تخصصی در زمینه زیرساخت‌های حمل و نقل و مسکن، یکی از موثرترین بازیگران در راستای درون زا کردن اقتصاد ایران به شمار می‌آید. انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه باعث بهره‌گیری بهینه از دارایی‌های موجود و وارد کردن سرمایه موجود در کشور در چرخه افزایش ارزش پول در کشور است. البته انتشار اوراق بهادار باعث خارج کردن پول از رکود و چرخه سنتی بانکی و وارد ساختن آن به صنعت و تولید و ایجاد اشتغال در کشور است. همچنین انتشار اوراق رهنی، خرید دین، استصناع و... علاوه بر بزرگ‌سازی اندازه چرخه سرمایه‌های کشور باعث کاهش وابستگی صنعت و بازار از منابع جدید بانکی و بهره‌وری بیشتر سرمایه موجود می‌شود. به طور یقین بهره‌وری بیشتر پول، کاهش نیاز کشور به سرمایه خارجی و هدایت این سرمایه‌ها به مصارف بهینه‌تر را محقق خواهد ساخت.

تلفیق سودآوری و مسئولیت اجتماعی برای سهامداران

بر این اساس شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن با هدفگذاری تلفیق سودآوری و مسئولیت اجتماعی برای سهامداران و سرمایه‌گذاران خود، کارآمدی ابزارهای نوین مالی را برای ایجاد بازده بدون خلق پول و افزایش حجم نقدینگی به نمایش می‌گذارد.

 همچنین اساسنامه شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن، این شرکت را ملزم به اقدام برای بهره‌گیری از ابزارهای بازار سرمایه برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و کمک به توسعه مسکن و شهرسازی نموده است. این شرکت با انتشار و یا برنامه‌ریزی برای انتشار اوراق بهادار رهنی، خرید دین، اجاره و استصناع برای صنایع هوایی، ریلی، دریایی و مسکن تا مبلغ بیست هزار میلیارد (20.000) ریال، قدم‌های استواری برای کمک به جهش اقتصادی و مالی صنایع ملی و خصوصی برداشته است.

درک صحیح از اقتصاد مقاومتی

البته برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن هرگز به معنای چشم پوشی از توان مالی آنسوی مرزها و تاثیر آن بر رشد توسعه نیست. همانگونه که اقتصاد مقاومتی به معنای بستن درهای کشور به روی شرکا و رقبا نیست. براین اساس، مدیران شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن از این مهم که بهره‌گیری از توان خارجی برای تقویت بنیه‌های کشور و ایجاد توان رقابتی نیازی مبرم برای رشد و توسعه است، هرگز چشم پوشی نمی‌کنند. در همین راستا،حضور قدرتمند در عرصه بازارهای جهانی و ایجاد توانایی رقابت و رقابت‌پذیری در سرلوحه اقدامات این شرکت در راستای مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر نوسانات و تحولات نامطلوب جهانی مدنظر است.

همچنین دریافت رتبه اعتباری از معتبرترین نهادهای رتبه سنجی جهانی و تلاش برای انتشار اوراق بهادار بین‌المللی از جمله اقدامات این شرکت در چشم انداز دور و نزدیک به شمار می‌آید.

اگر چه شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن عنوان جوانترین شرکت تأمین سرمایه (Investment Bank) در کشور را دارد، اما با ترکیب دو عامل تجربه و استعداد جوان، تمام تلاش خود را برای تثبیت جایگاه خود در داخل و ایجاد چشم انداز در آنسوی مرزها را سرلوحه امور خویش قرارداده است. البته ترکیب نیروی انسانی تأمین سرمایه بانک مسکن، متشکل از تجربیات متخصص ترین کارشناسان صنعت سرمایه داخلی و مشاوران متبحر و متعهد و استعدادهای جوان تحصیلکرده در بهترین دانشگاه‌های داخلی و خارجی است.

کمک به تولید و اشتغال ملی

با توجه به این موارد راه‌اندازی بازار رهن ثانویه کشور برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه کشور، تأمین مالی شرکت فولاد مبارکه تأمین مالی حدود 600 واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور از طریق جمع آوری نقدینگی از سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه با راه اندازی نهاد مالی جدید به نام صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان از جمله دستاورد‌های دو ساله فعالیت شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن است. همچنین خروجی همگی این دستاورد‌ها نگاه درونی به اقتصاد داشته و همواره با استفاده از دانش جهانی و بومی‌سازی آن در جهت تأمین مالی بنگاه‌های فعال اقتصادی با هزینه معقول اقتصادی و کمک به تولید و عرضه مسکن برای اقشار متوسط جامعه بوده است. در مجموع نگاه تأمین سرمایه بانک مسکن نگاه سوداگرانه و فعالیت صرفاً بر مبنای صرفه اقتصادی نبوده و همواره کمک به تولید و اشتغال ملی برای تولید محصولات با کیفیت در اولویت اول شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن قرار داشته است.

رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ  (پروردگارا! به من علم و دانش ببخش، و مرا به صالحان ملحق کن و برای من در میان امّت‌های آینده، زبان صدق (و ذکر خیری) قرار ده!) -- سوره شعرا آیات 83 و 84

 

  • ویژه نامه اقتصاد مقاومتی ماهنامه بازار و سرمایه- دیدگاه
کد خبر 392005

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =