« بیت‌کوین»  سرمایه گول‌زننده  با خطرهای ساختاری

بازارهای مالی به ندرت فرصت‌های سود بردن را از دست می‌دهند. البته این نکته برای پول نقد بیشتر صادق است. معاملات بر پایه بیت‌کوین در هفته‌های اخیر در بورس اوراق بهادار شیکاگو آغاز شد.

 

این مسئله موجب بالاتر رفتن قیمت ارز دیجیتال شد که امسال در حدود 1550 درصد رشد یافت. چنین اتفاقاتی تمایل به سرمایه‌گذاری را به مراتب بیشتر می‌کند، اما آیا دلیل قانع کننده‌ای برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین وجود دارد؟

روش‌های معمول ارزیابی مالی در این جا کمکی نمی‌کند. اگرچه درآمد صاحبان سهام اثباتی بر سود بردن یک شرکت است زیرا یک اوراق قرضه باعث می‌شود تا به سرمایه‌گذار مجموعه‌ای از پرداخت‌های بهره و پرداخت بعد از به تکامل رسیدن تعلق بگیرد. بیت‌کوین هیچ جریان نقدی برای سرمایه‌گذار ندارد و تنها بازگشت آن زمانی است که قیمت آن افزایش یابد. زمانی که راه مشخصی برای ارزیابی یک دارایی نیست نمی‌توان گفت که سرمایه‌گذاری روی آن مفید است یا خیر. یک بیت کوین می‌تواند از 10 دلار تا 100000 دلار قیمت داشته باشد. متخصصان بیت کوین اعلام کرده‌اند که این ارز یک طلای دیجیتال است. در حالت کلی ذخایر ارزش باید ارزش خود را حفظ کنند در حالی که بیت کوین به شدت و به راحتی می‌تواند تحت تأثیر قرار بگیرد تغییر کند. یکی از مشخصه‌هایی که نشان می‌دهد بیت‌کوین از پول نقد محدودتر است اینکه پول نقد را بانک می‌تواند هر زمانی که بخواهد تولید کند اما کد بیت‌کوین به صورتی است که تا تعداد مشخصی می‌تواند ساخته شود و البته که محدودیت در تعداد دلیلی مهم ولی کافی برای با ارزش ماندن یک سرمایه نیست. نا‌گفته نماند که نمی‌توان بیت‌کوین را یک ارز کمیاب دانست زیرا ارزهای زیادی وجود دارند که می‌توانند جایگزین آن شوند.

آیا ممکن است بیت کوین جای ارز رایج را در معاملات روزمره بگیرد؟ این اتفاق به این زودی‌ها نمی‌افتد. چه کسی می‌تواند با ارزی معامله کند که در عرض یک ساعت می‌تواند 20 درصد بالا یا پایین برود؟ ارز رایج اعتماد‌ها، توانایی‌ها و دارایی‌ها را محدود می‌کند. بیت کوین زمانی در این عرصه پیروز می‌شود که ارزهای رایج مثل دلار و یورو توسط تورم به طور ناگهانی تضعیف شوند که نشانه‌ای از این اتفاق دیده نمی‌شود. بیشتر کسانی خواستار رایج شدن بیت کوین بودند که مایل به فروش کالاهای غیرقانونی مانند مواد مخدر بودند. ایهامات در مورد بیت‌کوین و گمنامی آن موجب شده بانک‌ها تمایل چندانی به آن نداشته باشند و به دنبال توسعه زنجیره‌های خود باشند.

اگرچه تعداد زیادی خواستار رونق بیت‌کوین‌اند، افراد زیادی هم خواستار ممنوع شدن آن هستند. رگولاتورها حق دارند تا به این ارز به عنوان “ارائه سکه‌های اولیه” نگاه کنند – تلاش‌های شرکت‌ها برای جمع آوری پول با صدور نشانه‌های دیجیتال خودشان– آنها نیز حق دارند تا به سرمایه‌گذاران خرده فروش در مورد خطرات یک بازار مملو از ریسک معامله شده برای دارایی بدون ارزش ذاتی که در کمترین زمان ممکن است از بین برود، هشدار دهند. برای کسانی که معتقدند مبانی رمزنگاری می‌تواند موضوع بزرگ بعدی باشد، خرید بیت‌کوین مانند قراردادی است که ممکن است فقط پرداخت شود. برای دیگران، کار عاقلانه این است که تماشا کنند. سرمایه‌گذاران وقت زیادی برای جمع آوری بیت کوین صرف کرده‌اند، اما آزمون واقعی هنگامی رخ خواهد داد که ناگهان نیاز به خارج شدن از آن داشته باشند.

 

  • ماهنامه بازار و سرمایه - بین الملل
کد خبر 391985

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =