رونق بورس با عرضه‌ بهاری «گلرنگ»

هفته نامه بورس: گروه صنعتی گلرنگ به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های بزرگ بخش خصوصی در کشور است که در صنایع مختلفی همچون صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی، غذایی، خرده فروشی، دارویی، مواد اولیه و بسته بندی، حمل و نقل و پخش، فرهنگی و تفریحی و نیز مواد شیمیایی سرمایه‌گذاری نموده است.

 در هر یک از این صنایع نیز شرکت‌های مختلفی در سراسر ایران مشغول فعالیت هستند. همچنین طی دو سال گذشته شرکت در حوزه خدمات مالی و اعتباری اقدام به تأسیس یک شرکت لیزینگ با اخذ مجوز از بانک مرکزی و نیز یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نموده است.

به گفته ابراهیمی، مدیر عامل شرکت واسپاری ارزش آفرین گلرنگ و مدیر دپارتمان بازار سرمایه گروه صنعتی گلرنگ، این گروه با توجه به تعامل و نیز روابط تجاری خوبی که در سال‌های گذشته با بازار پول داشته است، در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی جهت توسعه تعاملات با بازار سرمایه را در دستور کار داشته است که نمونه کارهای صورت گرفته، تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری و نیز تشکیل پرتفوی سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورس و فرابورس بوده است. علاوه بر این نقشه راه گروه در این زمینه تدوین شده است و در این راستا استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه در تأمین مالی و نیز گزینه یابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در برنامه است.

تأمین مالی از طریق ابزارهای نوین

به گفته ابراهیمی، در سال‌جاری تأمین مالی از طریق انتشار اوراق مرابحه و سایر اوراق بدهی در برنامه گروه بوده است که موافقت اصولی انتشار 500 میلیارد ریال اوراق مرابحه برای شرکت صنعت غذایی کوروش(تولید کننده روغن‌های خوراکی با برند اویلا و فامیلا) ار سازمان بورس اخذ شده است و اقدامات مربوط برای اخذ مجوز انتشار اوراق برای سایر شرکت‌ها نیز در دست اجرا است. البته به طور کلی، تغییرات ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی بودن برخی تصمیمات موثر بر نرخ‌های سود، مسیر تأمین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه را کند خواهد کرد، و چابکی بخش خصوصی در استفاده از روش تأمین مالی متناسب با زمان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

پذیرش شرکت‌های گروه در بورس و فرابورس

در بخش دیگری از فعالیت‌های مرتبط با بازار سرمایه، در سال‌جاری سعی شد پلن کاملی جهت پذیرش برخی از شرکت‌های گروه در بورس یا فرابورس ایران تنظیم شود که خوشبختانه به عمده اهداف تدوین شده دست یافتیم. شرکت پدیده شیمی جم که تأمین کننده مواد اولیه شرکت‌های فعال در صنعت شوینده است، در دی ماه 1396 در فرابورس ایران پذیرش شد که مراحل تبدیل آن به سهامی عام و انتشار اطلاعات در کدال در جریان است و پیش‌بینی می‌شود در بهار 1397 با هماهنگی فرابورس عرضه شود. همچنین فرآیند پذیرش دو شرکت دیگر در بورس در جریان است که یکی از این شرکت‌ها، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش است. شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای کشور با حدود 850 فروشگاه در کل کشور است که اخیرا نیز از سوی سازمان مدیریت صنعتی، موفق به کسب مقام اول در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور شد. صنعت خرده فورشی به‌عنوان یکی از صنایع جذاب جهت سرمایه‌گذاری است که به نظر می‌رسد استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران از این عرضه خواهد شد.

علاوه بر این دو شرکت، مراحل آماده سازی شرکت‌های دیگری جهت پذیرش در بورس و فرابورس در حال انجام است. باید اشاره کنیم که به منظور پذیرش خوب شرکت‌ها، در گروه صنعتی گلرنگ فرآیندی منظم و کاملا تخصصی برای این کار طراحی شده است که طی چند فاز شرکت‌ها برای پذیرش و عرضه آماده خواهند شد. مهمترین مرحله، آماده سازی شرکت‌ها جهت انطباق با شرایط پذیرش است که یک کارگروه تخصصی برای این کار تشکیل شده و شرکت‌ها طبق برنامه مشخص، پس از تحلیل شکاف، فرآیند آماده‌سازی را طی خواهند کرد. در برنامه‌های آتی گروه، پذیرش پردیس سینمایی کوروش و نیز شرکت پدیده شیمی قرن(برند اکتیو) در بورس یا فرابورس است که امور مربوط در دست اقدام است.

شرکت پردیس سینمایی کوروش نیز می‌تواند یکی از عرضه‌های جذاب باشد چرا که سرمایه‌گذاران با یک صنعت جدید و پرپتانسیل رو به رو خواهند شد. البته پذیرش سینما در بورس یا فرابورس یک حرکت ملی جهت حمایت از فرهنگ و نیز صنعتی سازی سینماست و مشارکت مردم در این صنعت می‌تواند به شکوفایی بیش از پیش آن کمک کند. البته در حوزه حمایت از فرهنگ و سینما سازمان بورس و شركتهاي بورس و فرابورس در روزهای اخیر آمادگي‌هاي خود جهت همكاري را اعلام نموده اند و این خود مسیر را هموارتر خواهد ساخت. البته پذیرش سینما در در بورس یا فرابورس، هدف اولیه است و حمایت‌های بعدی در قالب سرمایه‌گذاری در فیلم و حمایت از نسل جوان در عرضه فیلمنامه‌های خود جهت یافتن سرمایه‌گذار از طریق فرابورس نیز می‌تواند گام بعدی جهت شفافیت این صنعت و حمایت از ایده‌های نو باشد که خوشبختانه در فرابورس چنین دیدگاه مثبتی وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین تک

از اهداف گروه حمایت از طرح‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری در ایده‌ها نیز بوده است که بدین منظور گروه گلرنگ به‌عنوان مؤسس یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در سال گذشته بوده است. البته گروه به طور مستقل نیز از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین تک نیز حمایت خواهد کرد و واحدی نیز به این امر اختصاص یافته است و در نمایشگاهی که از سوی بورس در فروردین ماه 1397 برگزار خواهد شد، شرکت خواهیم کرد و اولویت‌های سرمایه‌گذاری گروه گلرنگ در حوزه فین تک ارائه خواهد شد و از ایده‌های مربوط استقبال خواهیم کرد.

 

  • شماره ۲۴۱ هفته نامه بورس - صفحه ۳
کد خبر 391946

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =