بازدهی مثبت، رهاورد ۷۲ درصد از شرکت‌های معدنی

چهار شرکت در بازدهی وتعدیل مثبت سود بر آوردی رقابت قابل توجه داشتند

شهربانو جمشیدی، خبرنگار/ صنعت استخراج کانه‌های فلزی شامل سه طبقه استخراج آهن، سایر کانه‌های فلزی و فلزی غیر آهن است؛ 11 شرکت در این گروه فعالیت می‌کنند که مواردی از جمله معدنی و صنعتی چادرملو، گل گهر، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، باما تعدیل مثبت سود برآوردی را اعلام داشته و برخی دیگر نیز افت سود را در جریان فعالیت‌هایشان در سال جاری برآورد کردند.

معدنی‌ها عقب تر از بورس

بر اساس اطلاعات موجود، گروه استخراج کانه‌های فلزی از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه امسال بازدهی مثبت 8.78 درصدی را بدست آورده و این در حالی است که در این مدت بورس، بازدهی مثبت 31 درصدی را محقق ساخته است. البته در دوره مورد بررسی از میان 11 شرکت فعال در این گروه، هفت مجموعه با رشد ارزش سهام همراه شدند و روند معاملات سه مجموعه نیز با افت قیمت سهام سپری شد. بر این اساس می‌توان گفت 72 درصد از شرکت های معدنی در این دوره بازدهی مثبت را به سهامدارانشان اعطا کردند.

«کروی» صدرنشین جدول پربازده ترین‌ها

همچنین شرکت معادن روی ایران با کسب بازدهی مثبت 36.83 درصدی عنوان پربازده‌ترین سهام در این گروه را از آن خود ساخت و در ردیف نخست جدول رتبه بندی شرکت‌ها از نظر کسب بازدهی مثبت نشست.

بعد از آن، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که در این مدت رشد قیمتی 25.62 درصدی را تجربه کرده‌، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد و در ردیف سوم نیز شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو با تحقق بازدهی مثبت 18.83 درصدی جای گرفت.

علاوه بر این، روند معاملات شرکت باما از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه با افزایش ارزش سهام حدود 18 درصدی پایان یافت و بدین ترتیب در جایگاه بعدی جدول رتبه بندی شرکت‌ها از نظر کسب بازدهی مثبت قرار گرفت.

البته در این روند، شرکت‌های معادن بافق با کسب بازدهی مثبت 17 درصدی، معادن مس تکنار با رشد قیمت 12 درصدی و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با کسب بازدهی مثبت 9 درصدی ردیف‌های بعدی این جدول را به خود اختصاص دادند.

افت ارزش سهام «کدما»، «کمنگنز» و «کنور»

این در حالی است که شرکت‌های معدنی دماوند، معادن منگنز ایران و تأمین مواد اولیه فولاد صبا نور تنها مجموعه‌هایی هستند که در دوره مذکور از رشد قیمتی بی نصیب ماندند. به گونه ای که، شرکت معدنی دماوند در نماد «کدما» افت قیمت 12 درصدی را پشت سر گذاشت و به موجب آن به عنوان کم بازده‌ترین سهم این گروه معرفی شد.

 پس از آن شرکت معادن منگنز ایران با تحقق بازدهی منفی بیش از 10 درصدی رتبه دوم را از نظر کسب بیشترین بازدهی منفی به خود اختصاص داد. همچنین شرکت تأمین مواد اولیه فولاد صبا نور با ثبت بازدهی منفی پنج درصدی در جایگاه سوم قرار گرفت.

هلدینگ « ومعادن»، نقدشونده‌ترین سهم معدنی‌ها

بر اساس این گزارش، رتبه نخست نقدشونده‌ترین سهام به شرکت های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، معادن روی ایران و معدنی و صنعتی گل گهر اعطا شد و در مقابل آن مجموعه‌هایی همچون معدنی دماوند، معادن مس تکنار و معادن بافق در انتهای جدول رتبه بندی شرکت‌ها از نظر نقدشوندگی جای گرفتند.

«کگل» پرگردش‌ترین و «کدما» کم گردش‌ترین سهم

در پایان این گزارش می‌افزاید، معاملات گروه معدنی در دوره مورد بررسی در حالی خاتمه یافت که حجم معاملات بیش از 14 میلیارد سهمی طی 732 هزار دفعه معامله ارزشی به مبلغ بیش از 36.659 میلیارد ریال را در بازار سرمایه رقم زده است.

 علاوه بر این، شرکت معدنی و صنعتی گل کهر با حجم معاملات بیش از دو میلیارد سهمی به عنوان پرگردش‌ترین سهم و شرکت معدنی دماوند با حجم معاملات بیش از 9 میلیون سهم به عنوان کم گردش‌ترین سهم در این گروه برگزیده شدند.

 

  • شماره ۲۴۰ هفته نامه بورس - صفحه۹
کد خبر 391804

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =