ساختن مراکز مالی،گذر از محلی به جهانی

یادداشت/ الناز پیرمحمدی، کارشناس ارشد مالی و بازرگانی بین الملل؛ امروزه توسعه و پيشرفت مراكز مالي يكي از بزرگترين علاقه مندي بانكداران و مدیران شرکت‌ها ی بازرگانی است. از توسعه ابتدايي زیرساخت‌های بازارهاي مالی در بازارچه‌های مرزی گرفته تا بازارهاي مالي کلانشهرهایی كه در حال تبديل شدن به مراكز مالي بين المللي چندمنظوره هستند.

بر این اساس توسعه مراكز مالي، منافع قابل توجهي را برای رشد اقتصادي كشورها ی در حال توسعه به دنبال دارد.

در اين گزارش مروري داريم به مراحل كليدي توسعه وپيشرفت بازار‌هاي مالي-منطقه اي به مراكز مالي- بين‌الملل وعوامل رقابت پذيري بودن و زيرساختي اين مراكز در سطح بين الملل. عواملي از قبيل(محيط اقتصادي، زيرساخت‌هاي بازار مالي، قوانين و مقررات، نيروي انساني، نحوه ارتباط با بازارهای بین المللی ) که همگی مورد بررسي قرار خواهند گرفت با ذكر اين توضيح كه تاثير اين عوامل در هر مرحله از توسعه و پيشرفت مراكز مالي متفاوت است. در حاليكه اين عوامل به طور قطع منجر به توسعه و پيشرفت مراكز مالي نمي شوند، چرا كه هيچگاه يك راه قطعي براي توسعه مراكز مالي وجود ندارد، همچنین هدف از اين گزارش شناسايي يك سري از عوامل است كه در رشد مراكز مالي دخيل هستند. با اين مقدمه ابتدا مروري برمعرفی مراكز مالي و مسائل پیرامون آن، انجام می‌شود.  يك حوزه مالي كه بصورت اصولي پايه ريزي شده است و از زيرساخت‌هاي مناسبي تشكيل شده جزء حياتي سلامت اقتصادي يك كشور است. این امر به رشد اقتصادی کمک می‌کند تا سرمایه بتواند به طور موثر با کمک بنگاه‌هاي اقتصادی (با مدیریت ریسک ) به پروژه‌های سرمایه گذاری هدایت شود. البته حوزه مالي از بخش‌هاي گوناگونی تشكيل مي شود كه عملكرد كارآمد يك اقتصاد را تسهیل می‌کند.

بانکداری (Banking)

بانكداري نقش كليدي در مراکز مالی دارد. بانك‌ها ميان سرمايه گذاران و وام گیرندگان نقش واسطه گري بر عهده دارند ابتدا بستر مناسب برای افراد جهت سپرده گذاری آماده و از سپرده‌ها برای وام دادن به بنگاه‌هاي تجاری، موسسات مالی، افراد و دولتها استفاده می‌کنند. علاوه بر این، آنها با ارائه معاملات در بازار بین المللی ارز (FX)، خدمات نقل و انتقال پول را در داخل و خارج از کشورارائه می‌دهند.

بازارهای اوراق قرضه (Bond markets)

بازارهای اوراق قرضه معمولا منبع سرمایه ای بلندمدت برای دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی بوده و جایگزینی برای تأمین بدهی‌هایی است كه بانک‌ها ارائه می‌دهند.

بازار سهام (stock market)

بازار سهام یک منبع سرمایه با ریسک برای شرکت‌هایی است که برای رشد و بزرگ شدن نیاز به تامين مالي در ازای عرضه سهام خود را دارند.

مدیران دارایی (Asset managers)

مدیران دارایی به نمایندگی از افراد و موسسات، مدیریت پس انداز بلند مدت و سرمایه گذاری بازنشستگی را به عهده دارند و به سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری می‌پردازند. این وجوه در بازارهای مالی، شرکت‌های غیر مالی و سازمان‌های دولتی دوباره سرمایه گذاری می‌شود.

شرکت‌های بیمه (insurance companies)

البته در نهایت، شرکت‌های بیمه و بیمه گذاران به مدیریت ریسک کمک، بازرگاني و تجارت را تسهیل و به عنوان سرمایه گذاران اصلی موسسه که نقدینگی اضافی را به بازارهای مالی ارائه می‌دهند، عمل می‌کنند.  در مجموع خدمات مالی برای کسب و کارهای کوچک  از طریق یک شبکه توزیع با شعبه‌های نزدیک به مشتری نهایی انجام می‌شود. در حالی که، در  کسب و کارهای بزرگ تمایل به همکاری با مراکز مالی بیشتروجود دارد. این سیستم ممکن است به نظر عجیب تلقی شود، اما مراکز مالی در حال حاضر این امکان را فراهم کرده اند که مکان معاملات تجاری شرکت را از مرکزاصلی شرکت جدا کنند.

 

  • شماره ۲۳۹ هفته نامه بورس- صفحه ۱۴
کد خبر 391597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =