ارزشگذاری هرسهم سپ؛ از ۱۰۷۲تا ۱۱۹۷ تومان

سید امید موسوی، مدیرعامل شرکت تحلیلگر امید / شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با هدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک در سال ۱۳۸۲ به عنوان نخستین ارائه دهنده خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور شروع به کار کرد. این شرکت رتبه ۲۶ از نشریه معتبر نیلسون ریپورت بین ۱۵۰ شرکت PSP مطرح دنیا را از آن خود کرده است.

چشم انداز صنعت پرداخت

پیشرفت ابزارهای پرداخت الکترونیک از طریق کاهش هزینه‌های سنگین چاپ و نشر اسکناس و انواع چک و کاهش تعدد حضور فیزیکی در بانک‌ها تاثیر بسزایی در شبکه پولی کشورها گذاشته است. جالب است بدانیم سهم استفاده از چک، در دنیا در 5 سال اخیر 7 درصد کاهش یافته است! با شکل گیری ابزارهای نوین پرداخت در سال‌های اخیر نظیر کارت، کارتخوان، درگاه‌های اینترنتی، پرداخت‌های موبایلی، کیف پول‌ها و... سهم پرداخت‌های سنتی به شدت کاهش پیدا کرده است. توسعه این ابزارها بیش از 850 شرکت تکنولوژیک تخصصی در صنعت پرداخت (payment service provider) در دنیا و 12 شرکت در ایران شکل داده است که با نام اختصاری شرکت‌های PSP آن‌ها را می‌شناسیم. بر اساس آمار شاپرک، تعداد تراکنش‌های کارتی در سال‌های 95 و 96 با رشد خیره کننده به ترتیب 34 و 30 درصد نشان دهنده حرکت بازار به سمت ابزارهای پرداخت الکترونیک است.

موقعیت سپ در بین رقبا

 براساس آخرین آمار شاپرک در دی ماه سال جاری شرکت پرداخت الکترونیک سامان با سهم 53/17 درصدی از نظر تعداد تراکنش در رده دوم بعد از به پرداخت ملت و با سهم 12 درصدی از نظر مبلغ  تراکنش در رده سوم و با فاصله کمی از کارت اعتباری ایران کیش و به پرداخت ملت قرار دارد.سهم از تراکنش شرکت‌های PSP در مهر و آبان سال 96 در 3 دسته کارتخوان فروشگاهی، ابزار پذیریش اینترنتی و موبایلی در تصویر 1 مقایسه شده است.(جدول شماره یک)

در دسته‌بندی کارتخوان‌های فروشگاهی، 5 شرکت سهم از بازار از دست داده‌اند، حال آنکه سپ توانسته سهم از بازار خود را به اندازه قابل توجه 0.3 درصد افزایش دهد. در این حوزه سپ پس از پرداخت در مقام دوم حضور دارد با این تفاوت که پرداخت در حال از دست دادن سهم بازار و سپ در حال افزایش سهم از بازار خود است.در دسته بندی ابزار پذیریش اینترنتی سپ با سهم از بازار بالای 30 درصدی با اختلاف بسیار در مقام اول خودنمایی می کند و اضافه کردن سهم از بازار 1.1 درصدی در بالای جدول نشان از فعالیت خوب سپ در این دسته دارد.در ابزارهای پذیرش موبایلی سپ به تازگی وارد عمل شده است و توانسته سهم از بازار 59/20 درصدی را در آبان ماه از آن خود کند و در رتبه سوم بایستد.در تصویرزیر سهم بازار بسیار متوازن سپ در در 3 زمینه مختلف ابزارپذیرش موبایلی، اینترنتی و کارتخوان فروشگاهی، نشان‌دهنده مدیریت ریسک بسیار مناسب و پوشش در بازارهای مختلف است. این هوشمندی شرکت را به یکی از بهترین شرکت‌ها در این زمینه جهت سرمایه گذاری بلند مدت تبدیل نموده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

ترکیب سهامداران بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، به شرح جدول 2 است.

خلاصه صورت‌های مالی و ارزش‌گذاری

خلاصه صورت سود و زیان شرکت در جدول 3آورده شده است.

 با بررسی ترازنامه و صورت سود و زیان، درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده در 5 سال آینده شرکت و بدون در نظر گرفتن هزینه فرصت و ایجاد زیرساخت و گرفتن مجوزهای لازم با روش‌های مختلف و مرسوم ارزش گذاری تخمینی از ارزش ذاتی سپ بدست آمده است که در جدول 3 خلاصه شده است.

همچنین در ارزش گذاری نسبی از p/e نمادهای پرداخت، رکیش، رتاپ و آپ استفاده شده است.

با توجه نتایج ارزش گذاری به روش‌های مختلف، قیمت مناسب برای خرید سهم در محدوده 1100 تا 1200 تومان است و با فرض بازگشایی قیمت سهام شرکت در محدوده 8500 ریال، قیمت خرید در عرضه اولیه معادل 75درصد از ارزش ذاتی شرکت خواهد بود بنابراین انتظار می‌رود بازار از سهام سپ استقبال خوبی کند.

همچنین این شرکت برای سال 1397 سود خالص هر سهم را به رقم 1048 ریال پیش بینی کرده که معادل عرضه سهم با P/E  بین 7 تا 8 است.

 

  • شماره ۲۳۹ هفته نامه بورس - صفحه ۱۴
کد خبر 391595

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =