ارزش بازار روند صعودی را تجربه می‌کند

یادداشت/ رضا نازی، تحلیلگر ارشد؛ سال جاری، شاخص کل بازار بورس اوراق‌بهادار تهران (TEDPIX) از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا نیمه بهمن‌ماه رشد ۲۶ درصدی را تجربه کرده است، به نحوی که شاخص کل از ۷۷.۴۸۶ واحد در تاریخ ۰۵/۰۱/۱۳۹۶ تا ۹۷.۸۰۸ واحد در تاریخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۶ افزایش یافته است.

طبق بررسی صورت گرفته، عوامل کلی و موثر بر رشد شاخص کل در سال جاری را می‌توان به سه دسته عمده افزایش قیمت دلار(اعم از مبادلاتی و آزاد)، افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین کاهش نرخ سود بانکی ابراز کرد که در این یادداشت تا حدودی به دو عامل اول پرداخته شده است.

شایان ذکر است که بیش از 60درصد از رشد شاخص کل در نیمه دوم سال 1396 مصادف با آغاز سیکل افزایش قیمت دلار مشتمل بر دلار آزاد و مبادلاتی بوده است(توضیح اینکه نرخ ارز مبادلاتی در پایان شهریورماه بالغ بر 33.570 ریال و در نیمه بهمن‌ماه 36.949 ریال یعنی 10 درصد بالاتر بوده است) که این رشد بیشتر در صنایع با وزن بالا در شاخص کل که عمدتا صنایع صادرات محور و ارزآور بود که در این زمینه می‌توان از صنایع فلزات اساسی، معدنی و پتروشیمی نام برد.

 البته در این میان شرکت‌های پالایشی نیز با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت، بهبود ریت کرک اسپرد و همچنین افزایش قیمت ارز مبادلاتی به شرح پیش‌گفته نقش موثر و بسزایی در رشد شاخص داشته است.

بر پایه این گزارش، ارزش بازار کل شرکت‌های بورسی نیز به مدد افزایش قیمت‌های جهانی و رشد نرخ دلار از ابتدای دوره مورد بررسی تا مقطع نیمه بهمن‌ماه به شرح جدول ذیل رشد 21 درصدی را تجربه کرده است.(توضیح اینکه بخش اندکی از این رشد مربوط به IPO‌های صورت گرفته است که دارای سطح اهمیت نیست.)

همانطورکه در جدول قابل رویت است عمده رشد ارزش بازار شرکت‌های بورسی عمدتا در شش ماهه دوم صورت گرفته که مبین ارتباط مستقیم این موضوع با افزایش قیمت دلار است. به نحوی‌که ارزش کل بازار در نیمه بهمن‌ماه نسبت به پایان شهریورماه 508.162 میلیارد ریال افزایش یافته است. البته به نظر می‌رسد مبانی عملکرد مالی شرکت‌های بورسی عمدتا شاخص‌ساز که با محوریت صادرات بوده و ارزآورند، برای سال مالی آتی حداقل بر مبنای دلار مبادلاتی و آزاد به ترتیب 36.500 و 42.500 ریال (به‌فرض حفظ فاصله نرخ‌های مربوطه در گذشته) محقق می‌شود.

 همچنین این شرکت‌ها به فرض تثبیت،عدم تغییر سایر پارامترهای موثر بر ریسک سیستماتیک بازار، عدم اصلاح آنچنانی در قیمت‌های جهانی، در سال مالی پیش‌رو از شرایط مناسبی با توجه به وضعیت دلار و سایر موارد موثر بر بازار برخوردار بوده و شاخص کل و کل ارزش بازار روند صعودی ملایمی را تجربه خواهد کرد.

 

  • شماره ۲۳۸ هفته نامه بورس - صفحه۱۵
کد خبر 391465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =