صنایع صادرات محور همچنان پتانسیل رشد دارند

حجم قابل توجهی از بازار سهام کشور در اختیار شرکت هایی است که به قیمت های کامودیتی ها وابسته هستند . قیمت کامودیتی ها اغلب در یک سال اخیر رشد کردند ، رشد برخی از اقلام کامودیتی مانند روی حتی به بیش از ۲۰ درصد هم رسید. در روزهای گذشته اما روند نزولی قیمت های جهانی را شاهد هستیم .

در صورت اصلاح ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت های جهانی هم شرکت های تولیدکننده سود مناسبی برای سال آینده گزارش می کنند

علی قدرتی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سبحان در خصوص وضعیت قیمت جهانی کامودیتی ها و اثر آن بر بازار سرمایه گفت: پیش بینی روند قیمت کامودیتی ها، کار دشواری است. در سال ۹۶ شاهد افزایش قیمت کامودیتی ها و نفت در بازارهای جهانی بودیم و این افزایش قیمت، علل متعددی داشت که جدی ترین علت آن، کاهش نرخ برابری دلار نسبت به سایر ارزها به جهت انتخابات آمریکا و سیاست های دولت جدید آن کشور بود. همچنین رشد اقتصادی کشور چین و افزایش تقاضا در آن کشور از یک سو و سیاست های دولت چین برای کنترل عرضه به منظور جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی از سوی دیگر، سبب شکاف عرضه و تقاضا شده و به رشد قیمت های جهانی دامن زد. بازار داخلی ما از این اتفاق، به نحو احسن بهره برده و سهم های وابسته به این حوزه، رشد مطلوبی در کارنامه خود ثبت کردند. تداوم این روند تابع عوامل گوناگونی خواهد بود. با پایان یافتن فصل زمستان، سیاست های سختگیرانه دولت چین در کاهش تولید جهت ممانعت از آلودگی هوا، تغییر کرده و وضعیت عرضه و تقاضا تغییر می کند. علاوه بر این، احتمالا روند کاهش نرخ برابری دلار به سایر ارزها هم، دیگر تداوم نخواهد داشت. اما به هر صورت باید در نظر داشت که اقتصاد جهانی به ویژه چین ، آمریکا و کشورهای حوزه بریکس، در حال رشد می باشد که این موضوع می تواند بر حجم تقاضای جهانی موثر باشد. فراموش نکنید که حتی اگر قیمت های جهانی در محدوده قیمت های فعلی یا با کمی اصلاح و افت قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی هم تثبیت شود، شرکت های تولیدکننده با توجه به افزایش نرخ ارز داخل کشور، سال آینده سود مناسبی محقق خواهند ساخت. بررسی شاخص های اقتصادی دنیا و شرایط بازارهای جهانی، حاکی از آن است که افزایش قیمت کامودیتی ها، حباب نبوده و ریزش شدید قیمت ها، دور از انتظار می باشد. ضمن اینکه در برخی محصولات مانند مس، تقاضا رو به افزایش بوده و در سال های بعد، اوضاع به مراتب بهتر و قیمت بالاتری شاهد خواهیم بود. با این تفاسیر سال ۹۷ سال مثبتی برای بازار سرمایه بوده و بازار شیب ملایم صعودی خواهد داشت.

رشد نرخ ارز برای شرکت های صادرات محور فرصت تلقی می شود

این فعال بازار سرمایه در رابطه با قیمت نفت و دلار و تفاوت آن نسبت به بودجه دولت برای سال ۹۷ بیان کرد: نمی توان میانگین قیمت نفت در سال ۹۷ را، ۶۰ الی ۷۰ دلار در نظر گرفت؛ چرا که قیمت نفت ایران از قیمت نفت برنت پایین تر بوده و اگر این موضوع در کنار از دست دادن بخشی از بازار فروش نفت کشورمان، رقابت سنگین در بازار فروش نفت در دنیا، مشکلات فروش نفت ایران و… قرار گیرد، نرخی که دولت برای نفت در بودجه سال ۹۷ در نظر گرفته، نرخی منطقی است.

از طرف دیگر به سبب برخی محدودیت ها از جمله دو نرخی بودن ارز، دولت امکان لحاظ کردن نرخ بالا برای ارز در بودجه را نداشته؛ ولی با توجه به مولفه های اقتصادی و نرخ تورم و سرکوب نرخ ارز در چند سال اخیر، نرخ ارز جای رشد داشته و این مورد هم برای دولت و هم برای بعضی صنایع و شرکت های صادرات محور، یک فرصت تلقی خواهد شد.

مسکن در بلند مدت از نرخ تورم ایجاد شده منتفع خواهد شد

قدرتی ضمن اشاره به شرایط بازار مسکن به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر بازار سرمایه تصریح کرد: به طور سنتی در کشورهای جهان سوم، بخش مسکن یکی از محرک های اصلی بسیاری از صنایع محسوب می گردد. در چند سال گذشته، رکود گریبانگیر بازار مسکن شده و تحرک خاصی در این بازار و به تبع آن صنایع وابسته به مسکن مشاهده نمی شود. دو موضوع بر تقاضای بازار مسکن موثر می باشد. در بخش تقاضای واقعی مسکن، با در نظر گرفتن ساختار شهرها و رشد جمعیت و…، احتمالا گپ قابل ملاحظه ای بین عرضه و تقاضای مسکن نخواهیم داشت؛ اما اگر دولت سیاست های کنترل تورم را تعدیل کند و شاهد تورم منطقی در بازار باشیم، قطعا بازار مسکن هم منتفع خواهد شد. به اعتقاد من، شاید در کوتاه مدت تحرکی در بازار مسکن (چه حجم معاملات و چه حجم ساخت و ساز)، ایجاد نشود؛ ولی بازار مسکن در بلندمدت اوضاع بهتری داشته و اگر نرخ ارز باز هم صعودی باشد، مسکن هم از تورم ایجاد شده منتفع خواهد شد.

صنایع صادرات محور همچون فلزی ها ، معدنی ها، پالایشگاه ها و گروه های کوچکی همچون IT پتانسیل رشد دارند

این فعال بازار سرمایه در معرفی صنایع پیشرو و برتر بازار گفت: اقتصاد کشور و بازار سرمایه، تحت تاثیر دو محرک اساسی می باشد و هرگاه رشدی در بازار سرمایه اتفاق افتاده، ناشی از یکی یا هر دو این عوامل بوده و مواردی همچون افزایش بهره وری در بازار ما نقش چندانی نداشته است؛

اول ، افزایش نرخ تورم و نرخ ارز و دوم  افزایش قیمت های جهانی نفت و کامودیتی ها

با توجه به مباحث مطرح شده، صنایع صادرکننده فلزات اساسی و محصولات معدنی و پالایشگاه ها، کماکان می توانند لیدر بازار تا فصل مجامع (خرداد ۹۷) باشند. ضمن اینکه صنعت IT و برخی صنایع کوچک هم پتانسیل رشد خواهند داشت.

با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در مورد گزارش دهی شرکت ها رخ داده، می بایست تحلیل جایگاه جدی تری در سرمایه گذاری داشته و بدون شک، از این پس، برد با سهامدارانی است که بر مبنای تحلیل سهم انتخاب کرده و با صبر و بردباری بیشتری معامله می کنند.

 

  • منبع: بورس۷
کد خبر 391223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =