افزایش ۱۳ درصدی قیمت زغال سنگ حداقلی بود

بحث افزایش نرخ زغال سنگ و زمان اجرایی شدن این افزایش همچنان بین ذوب آهن و زغال سنگی ها محل بحث است .

 در جلسه ای که انجمن زغال سنگ ایران با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت و با حضور ذوب آهن برگزار کرده بود ، افزایش قیمت ۱۳ درصدی تصویب شده بود اما ذوب آهن در روزهای اخیر با ارسال نامه ای عنوان کرده که این افزایش نرخ را برنمی تابد .

سعید صمدی دبیر انجمن صنفی صنعت زغال سنگ کشور در این خصوص گفت: جلسه قیمت گذاری زغال سنگ با حضور وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت آقای کرباسیان؛ معاونت امور معادن و صنایع معدنی آقای سرقینی، و مدیرعامل شستا آقای لطفی برگزار شد و از نظر ما با توجه به حضور این افراد و عضو هیات مدیره ذوب آهن در این جلسه، نتیجه رسمی می باشد.

با توجه به افزایش قیمت جهانی زغال سنگ و نیز افزایش بهای تمام شده تولید زغال، قیمت ۵۱۰ هزار تومانی برای هر تن محصول، حداقل قیمت بوده و باز هم این نرخ، از قیمت جهانی فاصله قابل توجهی دارد .

در نظر داشته باشید که تداوم حیات صنعت زغال سنگ و بهره برداری از معادن جدید و اجرای طرح های توسعه شرکت های زغال سنگی، بدون قیمت واقعی و منطقی با چالش مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر، ذوب آهن اصفهان اگر بخواهد از طریق واردات زغال سنگ تامین نیاز کند، هزینه به مراتب بیشتری متحمل خواهد شد. بنابراین امیدوارم هر چه زودتر موضوع پذیرش نرخ جدید اجرایی شود.

صنعت زغال سنگ کشور این بار از مواضع خود کوتاه نیامده و چنانچه ذوب آهن حاضر به پذیرش نرخ های جدید نشود، به دنبال راه حل هایی برای رفع مشکلات خود در بلندمدت خواهیم بود.

دوران قیمت های پایین و ارزان مواد اولیه معدنی در دنیا به اتمام رسیده و با توجه به میزان ذخایر و حجم تقاضای مواد معدنی، روند قیمت های جهانی صعودی است.

اگر قیمت زغال سنگ واقعی نباشد، قطعا شرکت ها را با مشکلات مالی مواجه کرده که می تواند بر سطح ایمنی معادن اثرگذار باشد. امیدواریم با افزایش قیمت ها، معادن امکان ارتقای تجهیزات و بهبود سطح ایمنی جهت جلوگیری از حوادث احتمالی را داشته باشند.

 

  • منبع: بورس۷
کد خبر 390783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =