افزایش درصد استحصال چغندرقند در "قهکمت"

شرکت کارخانه های تولیدی و صنعتی هکمتان نزدیک به ۶۰ سال تجربه تولید و فروش شکر در همدان را دارا می باشد.

شرکت با دارا بودن ۴% از کل بازار داخلی دارای رتبه دهم در میان شرکتهای فعال در صنعت قند و شکر می باشد. در حال حاضر، سرمایه شرکت حدود ۲۷۴ میلیارد ریال و ارزش بازار آن ۱٫۳ هزار میلیارد ریال،P/E  آن ۶٫۹ و P/E گروه ۱۱٫۳ می باشد. بازده شرکت در دوره یکماهه (۴%-) ، در دوره سه ماهه (۴%-) و در دوره یکساله ۵۹% می باشد. حدود ۸۰% از مالکیت شرکت در اختیار شرکت بازرگاني پوياگستر دنيا می باشد که ۷۰% از سهام شرکت قند قزوین را نیز در اختیار دارد.

قهکمت در سال مالی منتهی به ٣١/٠٦/٩٦ (حسابرسی شده)، مبلغ ۶۸۱ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۱۲۶% بودجه را محقق نموده که نسبت به سال مالی گذشته ۱۶۴% افزایش یافته است و در بودجه ۹۷، برآورد نموده که مبلغ ۵۰۳ ریال سود به ازای هر سهم محقق گرداند که این میزان ۲۶% کمتر از سود هر سهم سال مالی ۹۶ می باشد. در ادامه به بررسی عملکرد شرکت در سال مالی۹۶ و سه ماهه ابتدای سال مالی۹۷ می پردازیم:

تولید و فروش

قهکمت در بودجه۹۷، تولید حدود ۶۵ هزار تن شکر را با ۲۰% کاهش نسبت به سال مالی۹۶ برآورد نموده و در سه ماهه ابتدای سال، توانسته حدود ۳۴٫۷ هزار تن آن معادل ۵۳% بودجه را محقق گرداند که با توجه به ماهیت فعالیت شرکت به نظر منظقی می رسد. همچنین میزان شکر تولیدی شرکت در سال مالی۹۶، حدود ۸۲ هزار تن معادل ۱۰۹% بودجه بوده است. در نمودار زیر، میزان تولید شکر از طرق مختلف در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به هزار تن):


شرکت در نظر دارد در سال مالی97، حدود 71 هزار تن شکر را با 7% کاهش نسبت به سال مالی96 به فروش برساند و در سه ماهه ابتدای سال مالی جاری توانسته فروش 4.1 هزار تن از آن معادل 6% بودجه را محقق گرداند. همچنین شرکت در سال مالی96، توانسته حدود 76.6 هزار تن شکر  معادل 109% بودجه را به فروش برساند. در نمودار زیر، تناژ فروش شکر از طرق مختلف در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به هزار تن):


قهکمت در بودجه97، کل درآمد فروش را با 14% کاهش نسبت به سال مالی96، مبلغ 1.7 هزار میلیارد ریال برآورد نموده و در سه ماهه ابتدای سال مالی جاری، توانسته 401.3 میلیارد ریال آن معادل 23% بودجه را محقق گرداند. جدول زیر، درآمد فروش شکر را برای دوره های مختلف نمایش می دهد (ارقام به میلیارد ريال):


در میان مشتریان شرکت، اسامی شرکتهای شناخته شده ای همچون مارگارین، خوشگوار، فرمند، میهن، آیدین، آناتا، گلرنگ و … به چشم می خورد. در نمودار زیر، ترکیب فروش محصولات شرکت در بودجه97 آورده شده است:


در جدول زیر، متوسط نرخ فروش برخی محصولات شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به ریال/ کیلوگرم):


افزایش نرخی که در بودجه96 برآورد گردیده بود، در طول سال تحقق نیافت. شرکت نرخ فروش سال مالی جاری را نیز با افزایش نسبت به سال مالی96 در نظر گرفته است.

بهای تمام شده کالای فروش رفته

شرکت در بودجه97، بهای تمام شده کالای فروش رفته را با 14% کاهش نسبت به سال گذشته حدود 1.5 هزار میلیارد ریال برآورد کرده است. نمودار زیر، ترکیب بهای تمام شده کالای فروش رفته را در سال مالی96 نشان می دهد:


در نمودار زیر، ترکیب مواد مصرفی آورده شده است:


در جدول زیر مقدار، متوسط نرخ و مبلغ مصرف چغندر قند در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام مقدار به هزار تن، متوسط نرخ به ریال/کیلو و مبلغ به میلیارد ریال):


هزینه های سربار تولید نیز عمدتا شامل هزینه های پرسنلی، سوخت مصرفی، مواد غیرمستقیم و استهلاک دارایی های ثابت می باشد.

هزینه های مالی

در بودجه97، هزینه های مالی نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر گردیده و به مبلغ 40 میلیارد ریال برآورد گردیده که این میزان، برابر با 17% از سود ناخالص شرکت می باشد. در نمودار زیر، روند هزینه های مالی شرکت در سالهای مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

شرکت در نظر دارد با توجه به عدم وصول یارانه تولید و نیاز شرکت به نقدینگی، مبلغ 180 میلیارد ریال تسهیلات دریافت نماید.

حاشیه سود ناخالص

در نمودار زیر، روند حاشیه سود ناخالص در سالهای مختلف آورده شده است:


نتیجه گیری

قهکمت یکی از قدیمی ترین شرکتهای تولیدکننده شکر در کشور می باشد که در سال های اخیر، با انجام سرمایه گذاری های کلان و افزایش سرمایه در خصوص واردات ماشین آلات و تجهیزات روز اروپا نسبت به نوسازی و بازسازی کارخانه و تجهیزاتش اقدامات اساسی را انجام داده است. کمبود تولید چغندر قند در کشور با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکسالی سنوات اخیر و کمبود تولید نسبت به ظرفیت کارخانجات قند و شکر فعال کشور، یکی از چالشهای مهمی است که شرکتهای فعال در صنعت با آن رو به رو می باشند؛ اما قهکمت با توجه به قرار گرفتن در مناطق تولید چغندر قند در همدان و محل و موقعیت خاص کارخانه اش، نسبت به سایر رقبایش مشکلات کمتری از نظر تامین مواد اولیه دارد. همچنین ضریب استحصال شکر از چغندر از 75% در سال مالی95 به 86% در سال مالی96 رسیده است. لازم به ذکر است بخش عمده ای از مطالبات شرکت در سالهای اخیر، متشکل از یارانه شکر دریافتی از دولت بوده که منجر به افزایش دوره وصول مطالبات و کمبود نقدینگی در شرکت گردیده بود. از سال مالی96، دولت اقدام به تسویه بدهی مذکور از طریق اعطای سهمیه شکر وارداتی نموده که منجر به کاهش 50 درصدی دوره وصول مطالبات شرکت و رسیدن آن به 44 روز گردیده است. هرچند مشکلات نقدینگی شرکت تا حدودی پابرجاست و شرکت به منظور مقابله با بخشی از آنها، قصد اخذ تسهیلات را دارد.

 

  • منبع: کارگزاری ابان
کد خبر 390713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =