کارگزاری ها همچنان می توانند به مشتریان خود اعتبار بدهند

دبیر کل کانون کارگزاران با بیان اینکه تعلیق یا محرومیت یکباره پدیده مناسبی برای صنعت کارگزاری نیست، گفت: کماکان کارگزاری ها می توانند به مشتریان خود تسهیلات اعتباری ارائه دهند، اما اگر مشتریان کارگزاری ها بخواهند از بانک تسهیلات دریافت کنند، نمی توانند ضامن مشتری شوند.

روح الله میر صانعی با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر عدم پذیرش تضامین نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه از جمله شرکت‌های کارگزاری از سوی بانک‌ها،گفت: این بخشنامه به معنای خودداری از تخصیص اعتبار به مشتریان شرکت های کارگزاری نیست و کماکان این شرکت ها می توانند به مشتریان خود تسهیلات اعتباری ارایه دهند،اما اگر مشتریان کارگزاری ها بخواهند از بانک تسهیلات دریافت کنند نمی توانند ضامن مشتری در بانک شوند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بخشنامه بانک مرکزی موضوع جدیدی نیست و در سال 92 نیز توسط سازمان بورس و به پیشنهاد کانون کارگزاران تصویب و ابلاغ شده بود، یادآور شد:بر اساس این ابلاغیه تضمین هر گونه تعهد مشتریان نزد اشخاص ثالت مثل بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، عرضه کنندگان کالا و سایر اشخاص ممنوع بوده و برای متخلفان جرایم سنگینی از جمله محرومیت 60 روزه برای انجام معاملات وضع شده است.

به گفته وی بخشنامه اخیر بانک مرکزی ناشی از گسترش و توسعه همکاری ها میان این نهاد و سازمان بورس بوده که باعث ابلاغ دوباره این مصوبه مشابه آنچه که اخیراً از سوی سازمان بورس مبنی بر ممنوعیت صدور واحدهای صندوق سرمایه گذاری در شعب بانک ها ابلاغ شد، است.

میرصانعی در برابر این پرسش که کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار چه اقداماتی در برابر تعلیق و یا توقف فعالیت شرکت های کارگزاری از جمله کارگزاری آگاه و کارگزاری پارس نمودگر انجام داده است؟ پاسخ داد: در خصوص موضوع تعلیق شرکت های کارگزاری در حال حاضر نمی توان اظهار نظری کرد، اما اینکه فرآیند تعلیق فعالیت یک کارگزار بدون طی شدن روند پرونده آن در کمیته تخلفات صورت گیرد و در نهایت منجر به محرومیت  فعالیت کارگزار شود پدیده مناسبی نیست و باید به کارگزار اجازه دفاع داد تا در مرجع رسیدگی به تخلف بررسی و در نهایت اگر قرار است محرومیت و تعلیقی انجام شود با اطلاع و دفاع کارگزار از اتهامات صورت گیرد.

وی ادامه داد:کمیته سازش کانون کارگزاران تنها به اختلافات رسیدگی می‌کند اما تخلفات در دستور العمل ماده 35 باید از سوی 4 مرجع رسیدگی به تخلفات انجام گیرد تا پس از طی شدن پروسه بررسی منجر به صدور رای شود،اما تعلیق یا محرومیت یکباره پدیده مناسبی برای صنعت کارگزاری نیست و فضای کسب و کار صنعت و مشتریان آن را نا امن می‌کند.

میرصانعی با اشاره به مشکلات اخیر بوجود آمده برای برخی کارگزاری ها گفت: پرونده تخلفات کارگزاری پارس نمودگر پیش از این در چند کمیته و مرجع رسیدگی طرح شده بود و مدیران در جریان این موضوع بودند اما پس از مدتی طولانی و اطلاع مدیران شرکت از نوع تخلف و فرصت دفاع برای آنها اقدام به توقف معاملات این کارگزاری شد اما  تا حدودی موضوع محرومیت فعالیت کارگزاری آگاه به یکباره رخ داد که اتفاق خوشایندی نبود.

وی تصریح کرد:کانون کارگزاران در این زمینه تلاش کرد اختلاف هایی که با سازمان بورس در خصوص کارگزاری آگاه بوجود آمده بود را رفع و با هماهنگی های انجام شده مقرر شد این شرکت یکسری تعهداتی که مکلف به انجام آنها شده را زودتر انجام دهد تا رفع محرومیت صورت گیرد که اکنون این موضوع انجام شده است.

 

  • منبع: فارس
کد خبر 390617

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =