۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
آغاز طلایی سال ۲۰۱۸!

مرجان فتاحی، تحلیلگر بازارهای جهانی آوای آگاه

همان‌طور که در شماره‌های قبل پیش‌بینی کرده بودیم، قیمت جهانی طلا با آغاز سال جدید میلادی روندی افزایشی را شروع کرد و بالای کانال 1300 دلار به تثبیت رسید. در چند هفته اخیر موضوعات بسیار مهمی بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دادند؛ تصویب لایحه اصلاحات مالیاتی توسط دولت ترامپ، برگزاری آخرین نشست فدرال رزرو در سال 2017، حاشیه‌های مربوط به کره شمالی و انتشار تعدادی از آمارهای بسیار مهم آمریکا از جمله عواملی بودند که توانستند بازارهای مالی را با انحرافات قیمتی بالایی همراه سازند.

برگزاری جلسه فدرال رزرو مهم‌ترین اتفاقی بود که فعالان بازارهای مالی بین‌الملل طی فصل چهارم سال گذشته در انتظار آن بودند. آن‌ها اعتقاد راسخ داشتند که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) در این نشست نرخ بهره را افزایش خواهد داد. سران ارشد این کمیته نیز در روز 13 ام ماه دسامبر، نرخ بهره را افزایش داده و پیش‌بینی کردند که تعداد دفعات افزایش نرخ بهره در سال 2018 به میزان 3 مرتبه اتفاق خواهد افتاد. آن‌ها طبق روال قبل در این نشست هم، نسبت به انتظارات تورمی در بلندمدت نگران بوده و اذعان داشتند که اصلاحات مالیاتی ترامپ (که در روزهای قبل از کریسمس به تصویب رسید) به صورت کوتاه‌مدت تاثیری مطلوب بر اقتصاد خواهد داشت. نکته دیگری که بعد از این نشست باعث نگرانی تحلیلگران شده بود، تغییر لحن و ادبیات مقامات در مورد بازار نیروی کار بود. آن‌ها برخلاف جلسات قبل که تاکید می‌کردند بازار نیروی کار در مسیر روبه‌رشد خود در حال حرکت است، ابراز نمودند که بازار نیروی کار به حالت اشتغال کامل رسیده و باید به شدت در مورد عقبگردهای آن احتیاط کرد. بدین ترتیب برگزاری نشست فدرال رزرو در دسامبر 2017 با اندکی افزایش همراه شد؛ چراکه بازار از قبل نتایج این نشست را در دل خود پیش‌خور کرده و مسیری روبه‌پائینی را در پیش گرفته بود.

بعد از انتشار خبر مربوط به سیاست‌های پولی آمریکا، اینبار کره شمالی بود که نقش مهمی را در بازارهای مالی ایفا نمود. تهدیدها و سخن‌پرانی‌های رهبر این کشور و دونالد ترامپ به یکدیگر باعث شد تا یکبار دیگر قیمت جهانی طلا با روند افزایشی همراه شود. اما رشد بیشتر قیمت طلا در هفته گذشته، با انتشار خبری مبنی بر انجام مذاکراتی مثبت میان کره جنوبی و شمالی در مورد فعالیت‌های نظامی و شرکت هیأت نمایندگان کره شمالی در المپیک 2018، با چالش همراه شد. درحال حاضر بازارهای مالی ذره‌بین‌های معاملاتی خود را بر روی اخبار ناشی از کره شمالی تنظیم کردند. بسیاری پیش‌بینی کردند که در سال 2018، کره شمالی در مورد مسائل هسته‌ای به پای میز مذاکره با آمریکا و سایر قدرت‌های برتر جهان خواهد رفت. اما برخی دیگر انتظار دارند که این کشور به توسعه فناوری‌های هسته‌ای پرداخته و بمب‌ها و موشک‌های بالستیک بیشتری را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

توجه داشته باشید که اخیرا خبرهای پیرامون دولت ترامپ نیز برای فعالان بازارهای مالی حائز اهمیت شده است. شایان ذکر است که چندی پیش خبری مبنی بر برگزاری جلسه پرسش و پاسخ از طرف کمیسیون ویژه FBI برای شخصِ ترامپ منتشر گردید. طبیعی است که با جدی شدن مسئله دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 شرایط برای ترامپ و دولتش سخت‌تر شده و قیمت جهانی طلا همراه با تضعیف شاخص دلار، افزایش خواهد یافت. بنابراین انتظار می‌رود که در هفته جاری، اخبار حاصل از این دو موضوع مهم (کره شمالی و دولت ترامپ)، افسار نوسانات بازارهای مالی جهان را در دست گیرند. ناگفته نماند که انتشار آمار‌های بازار مسکن ایالات‌متحده نیز تاثیر شایانی بر قیمت‌های جهانی خواهد داشت.

 

  • شماره ۲۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 390577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =