بررسی عملکرد قصفها در نه ماهه

شرکت قند اصفهان بیش از نیم قرن تجربه تولید قند و شکر را در شهر اصفهان دارا می باشد. در حال حاضر، سرمایه شرکت۱۹۵ میلیارد ریال و ارزش بازار آن ۱٫۶ هزار میلیارد ریال می باشد.

بازده شرکت در دوره یک ماهه (۱۵%-)، دوره سه ماهه (۶%-) و دوره یکساله ۵۷% می باشد. شرکت جز واحدهای تجاری فرعی شرکت مادر تخصصی صنایع غذایی سینا است و واحد تجاری نهایی گروه، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی می باشد.

شرکت در بودجه ارائه شده براساس عملکرد شش ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶، سود هر سهم را مبلغ ۱,۰۸۰ ریال اعلام نموده که نسبت به سال گذشته ۲۱% افزایش یافته است. قصفها در نیمه نخست سال جاری، توانسته مبلغ ۶۴۳ ریال سود به ازای هر سهم معادل۶۰% بودجه را محقق نماید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۵۷% افزایش داشته است. در ادامه به بررسی عملکرد شرکت در دوره نه ماهه می پردازیم:

تولید و فروش

شرکت تولیدکننده و عرضه کننده شکر از چغندر و شکر خام خریداری شده، تفاله خشک و ملاس می باشد. شرکت در نظر دارد در سال ۹۶، حدود ۱۲۸٫۲ هزار تن شکر تولید نماید که این میزان ۴۱% بالاتر از سال گذشته می باشد. قصفها توانسته تا پایان آذر ماه، حدود ۹۹٫۳ هزار تن شکر معادل ۷۷% بودجه تولید نماید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶% افزایش داشته است.

در بودجه۹۶، فروش حدود ۱۵۰٫۳ هزار تن شکر با افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته برآورد گردیده و در نه ماهه ابتدای سال، حدود ۱۰۷ هزار تن آن معادل ۷۱% بودجه تحقق یافته که نسبت به نه ماهه سال گذشته ۴% کاهش یافته است.

کل درآمد فروش شرکت در بودجه ۹۶ با ۴۲% افزایش نسبت به سال ۹۵، حدود ۳٫۷ هزار میلیارد ریال برآورد گردیده است. قصفها در دوره نه ماهه، حدود ۲٫۳ هزار میلیارد ریال درآمد معادل ۶۲% بودجه را محقق نموده که ۲۷% بالاتر از درآمد مدت مشابه سال گذشته می باشد. کل درآمد فروش شکر در سال جاری به مبلغ ۳٫۴ هزار میلیارد ریال برآورد گردیده که نسبت به سال گذشته ۴۶% افزایش داشته است. شرکت تا پایان آذر ماه مبلغ ۲٫۱ هزار میلیارد ریال درآمد از فروش شکر معادل ۶۱% بودجه را محقق نموده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲% افزایش یافته است.

همچنین شرکت تولید و عرضه ۳۱ هزار تن شکر به صورت کارمزدی را دستور کار خود قرار داده که نسبت به سال گذشته ۳۸% کاهش داشته است و تا پایان آذر ماه ۲۶٫۵ هزار تن آن معادل ۸۵% بودجه محقق گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷% کاهش داشته است. تصفیه شکر کارمزدی برای شرکت زیانده می باشد و حاشیه زیان ناخالص ۱۲ درصدی دارد.

در نمودار زیر، ترکیب فروش محصولات در بودجه ۹۶ آورده شده است:

در جدول زیر، متوسط نرخهای فروش محصولات شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به ریال/کیلوگرم):

در نمودار زیر، یارانه هر کیلو شکر استحصالی از چغندر در سالهای اخیر آورده شده است (ارقام به ریال):

بهای تمام شده

بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت در بودجه 96، با 44% افزایش نسبت به سال گذشته حدود 3.4 هزار میلیارد ریال برآورد گردیده است. ترکیب بهای تمام شده شرکت در نیمه نخست سال جاری به شرح زیر می باشد:

نیمی از مواد اولیه شرکت در نیمه نخست سال جاری از کشور برزیل تامین گردیده است. در نمودار زیر، ترکیب مواد مصرفی شرکت در بودجه96 آورده شده است:

در جدول زیر، مقدار، نرخ و مبلغ مواد مصرفی آورده شده است (ارقام مقدار به واحد، نرخ به ریال/کیلوگرم و مبلغ به میلیارد ریال):

هزینه های مالی

شرکت در بودجه96، هزینه های مالی را مبلغ 78 میلیارد ریال برآورد نموده که در نیمه نخست سال، 49% آن تحقق یافته است. هزینه های مالی، 25% از سود ناخالص شرکت را به خود اختصاص می دهد. در نمودار زیر، روند هزینه های مالی شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

حاشیه سود ناخالص

در نمودار زیر، روند حاشیه سود ناخالص شرکت در سالهای مختلف آورده شده است:

حاشیه سود ناخالص شرکت در نیمه نخست سال جاری نیز 8%  بوده است.

علت اصلي پوشش 60 درصدي سود خالص در نيمه اول سال مربوط به پوشش 91 درصدي درآمدهاي غيرعملياتي ناشی از فروش املاک مازاد بر نياز شرکت مي باشد.

نتیجه گیری

قند اصفهان بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در صنعت قند و شکر را دارد. بنابراین، تجهیزات و تکنولوژی تولیدی شرکت قدیمی می باشند و فاصله بسیاری از تکنولوژی روز دنیا دارند. وابستگی شرکت در واردات شکر خام در نیمه نخست سال نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. علت اصلی پوشش مطلوب بودجه در نیمه نخست سال تحقق 91% درآمدهای غیرعملیاتی ناشی از فروش املاک مازاد بوده است.

 

  • منبع: کارگزاری آبان
کد خبر 390478

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =