تغییـر شکل  بورس‌ها و مبادلات در آینده

اکرم شعبانی، مترجم/«لوه بوون چی»، مدیرعامل بورس سنگاپور (SGX)، عضوی از کمیته ریسک و حسابرسی شرکت خصوصی GIC نیز هست.

چی دارای بیش از ۳۰ سال تجربه در صنعت مالی است و نقشی کلیدی در بازارهای سرمایه جنوب شرق آسیا بازی کرده است. پیش از بورس سنگاپور او قائم مقام مدیرعامل آسیا پاسیفیک، رئیس بازارهای جهانی آسیا پاسیفیک و مدیر اجرایی برای سنگاپور و جنوب شرق آسیا در بانک آمریکا مریل لینچ بود. او همچنین ۱۷ سال در بانک دویچه خدمت کرده و آخرین سمت وی سرپرست بانکداری و سرمایه گذاری برای آسیا پاسیفیک بوده است. نوشتار زیر یادداشتی است در رابطه با تغییر شکل بورس‌ها در آینده که به قلم «لوه بوون چی» و به تفصیل برای مجله فوکوس به رشته قلم درآمده است.

کسب و کارها و بیزنس‌ها در میان صنایع همان قسمتی هستند که در معرض اختلال قرار دارند و از این دیدگاه بورس‌ها  هم از این قاعده مستثنا نیستند. اختلال در ارایه فرصت‌های هیجان انگیز برای انجام مبادلات بازتولید. همزمان درخواست بورس‌ها برای بازنگری در نقش و ارتباط آنها و تبدیل شدن به همان نیروی چابکی که خود آنها را به دنبال مشتریان می‌فرستد تا به آنها خدمت کنند.

دنیای جدید بدون نظم

نخستین چیزی که باید بدانیم اینکه در عرصه بین‌المللی دیگر نظمی وجود ندارد. با افزایش ارتباطات، ما در دنیایی پیچیده و مترقی فعالیت می‌کنیم. به این معنا که نیاز به انجام مبادلات برای درک نیروهای اقتصادی و سیاسی در حال رشد انجام می‌گیرد آن هم در حالی که محیط‌های گوناگون و بازارهای فردی در حال هدایت شدن است.

به طور مشخص، مقررات تبدیل به یکی از بزرگترین جریان‌های ایجاد تغییر در صنعت مبادلات شده است. الزامات قانونی و هماهنگی با دوره پس از بحران مالی، بالا بردن سطح بررسی به وسیله سهامداران و افزایش درخواست برای شفاف‌سازی بیشتر به این معناست که مبادلات با انتظارات بیشتری در جبهه‌های مختلف رو‌به‌رو می‌شود.

افزون بر معادله، اختلالات جدیدی هم وجود دارند که فن آوری‌های مالی را به چالش می‌کشند، سکوهای جدید مالی و یا رمزنگاری ارز تنها دو نمونه از این به چالش کشنده‌ها هستند. به همان اندازه که این نوآوری‌ها ممکن است فرصت‌های تجاری ارایه دهند می‌توانند قفل رشد نمایشی را باز کنند، آنها همچنین ملاحظات نظارتی و حتی اجتماعی را که نیاز به بازنگری در مدل‌های متعارف دارند ارایه می‌دهند.

بیش از تنها یک سکو

در این دنیای جدید، کسب و کارها اساسا از مدل خطی خط لوله به سکوهای اکوسیستم تغییر می‌یابند. به همین روش، مبادلات آینده باید سکوهایشان را به حداکثر برسانند و بازارهای قوی بسازند که توان جذب مشارکت بیشتر و آسان‌سازی تعاملات را داشته باشند، که هر کدام به نوبت موجب افزایش اثرات چندگانه می‌شوند.

بیش از این شایسته نیست که تنها به تولید محصولات جدید بسنده کرده و آن را به مشتریان تحویل دهیم. درست مانند عاملان زیربنای بازار، ارزش قرار گرفتن تولید کنندگان و مصرف کنندگان در کنار هم به صورت موثر و تأثیرگذار باید مورد توجه قرار گیرد. اطلاعاتی که در اختیار داریم و تعامل‌هایی که در داخل اکوسیستم خلق می‌کنیم به عنوان زیرمجموعه محصولات و خدمات از اهمیت مساوی برخوردارند.

در فضای بازار اوراق بهادار، مبادلات با چشم انداز سرمایه در حال رشد رو‌به‌رو هستند که آن هم در حال تغییر برای دستیابی به نیازهای شرکت‌های اقتصادی جدیدند و در سر تا سر جهان در حال جهش کردن هستند. برای بورس‌ها که به عنوان مقصدی برای همه نیازهای سرمایه راه اندازی می‌شوند، می‌توان انتظار دستیابی به مشارکت قوی‌تر و یا ادغام از سکوهای تأمین مالی عمومی و خصوصی داشت. یک نمونه از این همکاری اخیر بین بورس سنگاپور و نزدک بوده است، جایی که در آن قرارداد مشارکتی به امضا رسانده ایم تا بتوانیم نقاط قوت خود را به عنوان دو پیشروی فهرست ایالات متحده و آسیا به ترتیب به کار گیریم.

به غیر از نیازهای سرمایه‌گذاری، نوآوری‌های فناورانه در صنعت بورس نیز به سرعت در حال پیشرفت هستند. با استفاده از فناوری، بورس‌ها می‌توانند ظرفیت‌های نقدینگی را در چندین محل قرار دهند، شفاف‌سازی و کشف قیمت را افزایش دهند، و به یک ائتلاف وسیع‌تر از شرکت کنندگان در بازار اجازه دهند تا برای مدیریت ریسک در کنار پیچیدگی‌های مختلف جغرافیایی تلاش کنند.

بورس‌ها در عین حال می‌توانند مهار بیشتر پتانسیل داده‌ها را به منظور بهبود شیوه برخورد با مشارکت کنندگان بازار در بازارهای داخلی و خارجی به کار گیرند. در حالی که بورس‌ها داده‌های خود را تاکنون به دست آورده اند، همچنان ارزش‌های بیشتری وجود دارد که می‌توانند از داده‌هایی استخراج کنند که نه تنها در خطوط پایینی مشارکت دارند، بلکه حتی به اکوسیستم و بازار نیز سود می‌رسانند. بلاک چین -دایرکتوری دیجیتال که در آن تراکنش‌های ساخته شده در بیت کوین یا یک رمزنگاری دیگر، از لحاظ تاریخی و عمومی ثبت می‌شود و هوش مصنوعی در حال حاضر پیش‌بینی‌های فراوانی ارایه می‌دهند که می‌توانند انقلابی در بازار ایجاد کنند که در آن فعالیت‌ها به شکلی تغییر یابد که نقدینگی افزایش یافته و فرصت‌های ناخواسته باز شود.

همکاری برای رقابت

واضح است که مبادلات آتی باید تغییرات ناخوشایندی در مسیر سازندگی در بر بگیرد. همان گونه که بورس‌ها تعادلی میان سازگاری با تغییر و محرک تغییر ایجاد می‌کند، یکی از نقاط اغلب نادیده گرفته شده است که در عین حال فرصتی برای همکاری بیشتر با همتایان نیز فراهم می‌کند.

ادغام‌های فرامرزی، چالش‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارند. بورس‌ها می‌توانند در عوض، برگه‌ای از صنعت هواپیمایی را رو کنند که نشان می دهد اتحادیه‌های استراتژیک می‌توانند مزایای قابل توجهی پیشنهاد دهند در حالی که به عنوان شرکت‌های مستقل باقی بمانند. هر هواپیمای در حال فعالیتی اذعان می‌کند که اتحادیه‌های هواپیمایی اتصالات جهانی را آسان‌تر و راحت‌تر کرده است.

همانند اتحادیه‌های هواپیمایی، مبادلات با همکاری و کار کردن با یکدیگرمی توانند بذر ایده‌های خلاقانه را بپراکنند، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را تشویق کنند و کیفیت کلی بازارهایی را که در آنها فعالیت می‌کنند بالا ببرند. در پایان روز، این یک بازی صفر و یک نیست، و مزایای مشارکت به مراتب بیشتر از نگرانی به دلیل رقابت‌هاست. همکاری‌های قوی‌تر میان مبادلات این صنعت را قادر می‌سازد تا به طور جمعی از فدراسیون جهانی بورس  پشتیبانی کنند گسترش بازارهای منصفانه، شفاف، پایدار و کارآمد که به حفظ رشد اقتصادی جهان کمک می‌کند.

 

  • ماهنامه بازار و سرمایه - بین الملل
کد خبر 390465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =