قیمت ارز در ثبات/ ایران در مسیر رشد اقتصادی

سازمان تامین اجتماعی نباید مدیریت بنگاه های اقتصادی را برعهده داشته باشد، البته با آن پول می تواند سهام در بورس یا بانک ها داشته باشد اما در عین حال باید مدیریت بنگاه ها را کنار بگذارد.

 

روحانی گفت: سازمان تامین اجتماعی نباید مدیریت بنگاه های اقتصادی را برعهده داشته باشد، البته با آن پول می تواند سهام در بورس یا بانک ها داشته باشد اما در عین حال باید مدیریت بنگاه ها را کنار بگذارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نخستین گزارش صد روزه عملکرد دولت دوازدهم گفت: برنامه دولت این نیست که با افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد باشد.

وی اظهار داشت: نرخ ارز در طول دولت یازدهم به طور متوسط اگر 4 سال را حساب کنیم، رقم خیلی بالایی نبود. بانک مرکزی این رقم افزایش قیمت ارز را حدود 5 تا 6 درصد اعلام کرده است.

وی گفت: همواره در این فصل و در ماه های آذر و دی قیمت ارز بالا می رود و در بهمن و اسفند کاهش می یابد و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: همه ارزهای دنیا نرخ هایی دارند و در طول سال مقداری نوسان خواهند داشت و تعمد اینکه ما بخواهیم نرخ ارز را افزایش دهیم تا درآمد دولت را تامین کنیم درست نیست.

روحانی تصریح کرد: تلاش در دولت یازدهم و دوازدهم اینگونه بوده و خواهد بود که نرخ ارز متعادل باشد. درآمد ارزی ما بسیار بیشتر از نیاز ارزی ما است که اعم از نفت و میعانات و صادرات غیر نفتی است و در مجموع ما تراز مثبتی داریم.

وی با اشاره به این که مردم نباید نگران باشند افزود: مهمترین اصلی که در اقتصاد مدنظر داریم، بحث آرامش است و مردم بدانند تورم تک رقمی است همچنین رشد مثبتی داریم و از نظر ارزی نوسان شدید ارز نخواهیم داشت و تلاش می کنیم روابط ما با دنیا هر روز عادی تر باشد.

وی درباره تحول در بانک های کشور نیز گفت: بانک های ما نیاز به تحول بزرگ دارند. بعضی ها فکر می کنند که مشکل بانک ها فقط برجام بود ولی مشکل آنها فقط برجام نیست و بخشی از آن مربوط به برجام است.

رییس جمهور با بیان اینکه برای حل مشکلات به تصویب قوانین احتیاج است و اخیرا دو لایحه شامل مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده ادامه داد: بانک های ما در این زمینه باید فعال شوند و شفاف سازی بانک ها و بخش اقتصادی دولت یکی از اهداف مهم خواهد بود.

وی موسسات مالی غیر مجاز را یکی از مشکلات اقتصادی دانست و اظهار داشت: ما با مشکلات بزرگی از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم در این زمینه مواجه شدیم موسسات غیرمجاز نمی توانستند پول سپرده گذاران را پرداخت کنند و حدود 3 میلیون 400 هزار خانوار درگیر این مسئله بودند.

وی تصریح کرد: در پایان دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم قدم های بزرگی برداشته و هفته های اخیر در جلسات روسای سه قوه هم این موضوع بحث شد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: هماهنگی بین قوه مجریه، قضاییه و مقننه انجام شده و همه باید دست به دست هم دهیم تا این مسئله حل شود و خوشبختانه مشکلات 98 درصد سپرده گذاران در ماه ها و هفته های اخیر حل شده و یا در شرف حل شدن است.

ایران در مسیر اقتصاد جهانی و رشد بخش مسکن و معدن

رییس جمهور با بیان اینکه ما باید در بیرون کشور بازار داشته باشیم گفت: در سال های اخیر بخش صادرات غیرنفتی ما وضع خوبی داشته است و حتی در دوسال اخیر صادرات از واردات بیشتر بود و در سال 94 و 95 بیشتر بود و امسال هم رشد صادرات خیلی خوب خواهد بود.

روحانی گفت: در بخش کشاورزی و صنعت نیز رشد داشتیم و تنها در فصل های قبل بخش مسکن رشد نداشت که در 6 ماهه اول امسال شاهد رشد مثبت در مسکن و معدن بودیم.

وی ادامه به موضوع فساد اشاره و ادامه داد: شفافیت و اطلاع رسانی دو عامل مهمی است که ما می توانیم در زمینه کنترل فساد از آن استفاده کنیم و شرایط کشور را تغییر دهیم.

رییس قوه مجریه گفت: البته فسادهای دیگر نیز در زمنیه قاچاق و مسایل دیگر وجود دارد که ما در همه زمینه ها تلاش می کنیم تا این فسادها کاهش پیدا کند و هماهنگی بین همه قوا در این زمینه ضروری است و ما این هماهنگی را با قوای دیگر انجام می دهیم.

رییس جمهور همچنین در خصوص پرداخت یارانه ها گفت: در این زمینه دولت و مجلس باید باهم تصمیم گیری کنند، مجلس سال گذشته به دولت تکلیف کرد هر کس که شناسایی کرد و وضع زندگی او خوب است و نیاز به یارانه ندارد یارانه او قطع شود.

وی در خصوص وضعیت صندوق های بازنشستگی کشور نیز اظهارکرد: نسبت به صندوق های بازنشستگی وضع ما سال به سال بدتر می شود، ما در سال آینده 50 هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی کمک خواهیم کرد که این شامل صندوق های تامین اجتماعی، کشوری و نیروهای مسلح می شود که وضع آنان بدتر است.

رییس جمهور گفت: برای صندوق های بازنشستگی باید فکری کرد که یکی از قدم های دولت در 100 روز گذشته این بوده که به سازمان تامین اجتماعی دستور داده شد تمام بنگاه های اقتصادی خود را باید به بازار عرضه کنند و بفروشند.

روحانی گفت: سازمان تامین اجتماعی نباید مدیریت بنگاه های اقتصادی را برعهده داشته باشد، البته با آن پول می تواند سهام در بورس یا بانک ها داشته باشد اما در عین حال باید مدیریت بنگاه ها را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: یکی از هدف های ما در دولت دوازدهم این است که بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود و من فکر می کنم غیر از دولت بقیه آن هایی که بخش های عمومی غیردولتی یا نیروهای مسلح هستند آن ها نیز باید واگذار کنند، در این زمینه در این دولت با رهبر معظم انقلاب صحبت کردم، ایشان کاملا موافق است تا همه این ها به مردم واگذار شود.

رییس جمهور گفت: این اتفاق باعث هم رونق اقتصادی می شود و هم تحولی در اقتصاد ایجاد می کند و هم بنگاه داری که امروز بانک ها می کنند کنار گذاشته می شود، به وزیر اقتصاد دستور دادم هر رییس بانکی که می آید اولین شرط این است که تعهد دهد اموال راکد خود را بفروشد.

منبع: سنا

کد خبر 390012

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =