۱۸۰ بشکه درروز

در پایان نشست دو روزه کارشناسان اوپک در وین ، به ایران و عربستان پیشنهاد شد اقدام به کاهش ۱۸۰ و ۵۰۰ هزار بشکه در روز کنند.

رویترز از قول 3 منبع آگاه در اوپک اعلام کرد در پایان نشست دو روزه کارشناسان اوپک در وین، تصمیم گرفته شد در نشست وزرای کشورهای عضو  30 نوامبر، پیشنهاد کاهش 4 تا 4.5 درصدی تولید کشورهای عضو از جانب الجزایر مطرح شود تا تولید اوپک به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد، اما نمایندگان ایران، عراق و اندونزی در جریان مذاکرات ملاحظاتی را در مورد سطح مشارکت در این طرح مطرح کرده اند که 11 ساعت به طول انجامیده است.

وزیر امور خارجه عراق گفت: اوپک باید اجازه دهد به افزایش تولید بدون هیچ محدودیتی ادامه دهد.

منابع آگاه که به دلیل غیرعلنی برگزار شدن نشست کارشناسان مجاز به سخن گفتن در مورد جزئیات نبودند، اعلام کردند ایران و وعراق شرایط ویژه ای را برای مشارکت در این طرح مطرح کرده اند. عربستان و متحدان حاشیه خلیج فارس این سیگنال را ارسال کرده اند که آماده کاهش نزدیک به یک میلیون بشکه در روز از تولید هستند.

پیشنهاد الجزایر شامل همه کشورها به استثنای نیجریه و لیبی خواهد بود و هدف از آن کاهش 4 تا 4.5 درصدی تولید نسبت به میزان تولید ماه اکتبر و رساندن مجموع تولید سازمان به 32.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود.این بدان معنا خواهد بود عربستان باید به تنهایی تا 500 هزار بشکه در روز تولید را کاهش دهد.

یکی از این منابع گفت: بر اساس پیشنهاد الجزایر، از ایران خواسته شده تولید حدودا 4 میلیون بشکه ای را  4.5 درصد برابر با 180 هزار بشکه در روز کاهش دهد. اما به گفته یک منبع دیگر، تهران گفته می خواهد تولید را از سطح 4.1 تا 4.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

از عراق نیز خواسته شده تولید را حدود 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد. بغداد نیز معتقد است باید تولید را نسبت به رقم برآوردی کاهش دهد نه برآورد اوپک.یک منبع مطلع گفت: 85 درصد از کاهش تولید پیشنهاد شده از جانب کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود اما ایران همچنان از این طرح استقبال نمی کند.

 

کد خبر 388442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =