شرکت ملی نفتکش در لبه تیغ تحریم قرار گرفت

به دنبال مخالفت دادگاه اتحادیه اروپا با لغو تحریم های شرکت ملی نفتکش یک مقام مسئول شرکت ملی نفتکش درگفت و گو با خبرگزاری فارس خبر تاسف باری را با این مضمون اعلام کرد: اگر در تقاضای تجدیدنظر خواهی در دادگاه اروپا شکست بخوریم و برجام به هر دلیلی نقض شود و تحریم‌ها باز گردد، به طور خودکار به وضعیت تحریمی بازمی‌گردیم.

وی درباره رأی جدید دادگاه اروپا درباره این شرکت اظهارداشت: در سال 2012 اولین باروارد لیست تحریم اتحادیه اروپا شدیم که پس ازاثبات اینکه  شرکت ملی نفتکش یک شرکت دولتی نیست در سال 2014 با رأی دادگاه اتحادیه اروپا از لیست تحریم‌ها خارج شدیم.شورای اروپا درباره این رأی تجدیدنظرخواهی نکرد و ما 5 ماه خارج از لیست تحریم بودیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر مجدداً وارد لیست تحریم نمی‌شدیم با توجه به رأی صادر شده می‌توانستیم بابت مدت تحریم تقاضای خسارت کنیم که به نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل تحریم جدید اتحادیه اروپا که در سال 2014 ما را وارد آن کرد همین نگرانی از ادعای شرکت ملی نفتکش برای خسارت بود که فارغ از میزان آن، اگر پذیرفته می‌شد یک شکست حیثیتی برای اتحادیه اروپا ایجاد می‌کرد.

وی اظهارداشت: بر این اساس مجدداً در سال 2014 ما را وارد لیست تحریم کردند ومجدداً دعوای حقوقی علیه اتحادیه اروپا برای ابطال تصمیم شورای اروپا را مطرح کردیم که جلسه رسیدگی به دعوای حقوقی ما علیه اتحادیه 5 ماه پیش اتفاق افتاد و دادگاه بدوی اروپا ادعای ما را به دلیل آنکه ادعا کرده ما از دولت پشتیبانی لجستیک کرده‌ایم رد کرده و به تازگی این رأی را به شرکت ملی نفتکش ابلاغ کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا 21 نوامبر وقت تجدیدنظرخواهی درباره این رأی را داریم، گفت: اگر حقوقی نگاه کنند و برخورد سیاسی نداشته باشند شانس پیروزی برای ما وجود دارد چرا که ما در دادگاه اعلام کردیم براساس توافقنامه ابتدایی تنظیم شده درباره موضوع هسته‌ای در سال 2014 ما به همان میزان توافق شده یعنی بین 800 هزار تا یک میلیون بشکه نفت صادر کرده‌ایم و شرکت ملی نفتکش هم توان ارائه خدماتی به همین میزان را به شرکت ملی نفت را داشته واین پشتبانی لجستیک مطابق توافق انجام شده بوده است و نه بیشتر از آن و به همین دلیل، دلیلی برای تحریم وجود ندارد. اما به دلایل حیثیتی همانطور که گفتم ممکن است تقاضای تجدیدنظرخواهی ما را رد کنند.

وی تصریح کرد: در جلسه استماع دادگاه این استدلال ما مورد توجه دادگاه قرار گرفت و به همین دلیل صدور رأی طول کشید.این مقام مسئول گفت: اگر ما در تقاضای تجدیدنظر خواهی شکست بخوریم و برجام به هر دلیلی نقض شود و تحریم‌ها باز گردد ما هم به طور اتوماتیک به وضعیت تحریمی بر می‌گردیم اما اگر در این دعوای حقوقی پیروز شویم حتی در صورت Snapback یا بازگشت تحریم‌ها هم ما در لیست تحریم‌های اروپا حضور نخواهیم داشت. اگرچه این احتمال وجود دارد که بهانه‌ جدیدی برای تحریم پیدا کنند.

کد خبر 388367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =