گذر گروه معدنی و فلزی  از مشکلات با سود ۲۰ درصدی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو وضیعت در پیش روی گروه معادن سنگ آهن و صنایع فولادی را تحلیل کرد.

محمود نوریان دراین باره گفت : نظرات متفاوتی در خصوص انتظار بازدهی بورس برای امسال ارائه می شود اما با در نظر گرفتن تمامی شاخص های اثرگذار از جمله کاهش نرخ سود بانکی، اثرات لغو تحریم‌ها، افزایش مناسبات و مشارکت‌های اقتصادی و تزریق منابع مالی ارزان قیمت به شرکت ها همچنین افزایش قیمت‌های جهانی و اجرای سیاست‌های انبساطی مالی و پولی، سود بالای 20 درصد برای گروه معادن سنگ آهن و صنایع فولادی در بازار سرمایه پیش بینی می شود.

 وی افزود: در برنامه ششم توسعه دو هدف کلی «شناسایی منابع ذخایر معدنی در مناطق اولویت دار و ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور» در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان مطلب فوق درباره چشم انداز و چالش های گروه کانه های فلزی افزود: در برنامه ششم توسعه تا سال 99 سهم ارزش افزوده بخش معدن از تولید ناخالص داخلی باید به 1.7 درصد برسد اما آمار های موجود نشان دهنده رقمی به مراتب کمتر است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه رشد و توسعه باید متوازن و همه جانبه باشد، گفت: نه تنها هرگز نگاه بخشی نگری به صنعت خود نداشتیم بلکه معتقدیم با رعایت کامل اصول زیست محیطی در صنعت و معدن می توان توسعه پایدار را تحقق بخشید.

وی با بیان اینکه برای تقویت بخش معدن کشور به طور عام و معادن سنگ آهن به طور خاص راهی جز همفکری و همکاری تنگاتنگ بین دولت، مجلس و بخش خصوصی وجود ندارد، گفت: وجود مشکلاتی نظیربی توجهی به توسعه زیرساخت های مورد نیاز بخش معدن مانند قوانین مرتبط با اخذ بهره مالکانه، کمبود منابع مالی، نقص قوانین و بوروکراسی در مقابل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سالانه قیمت حامل های انرژی و حمل و نقل و نبود سیاست های حمایتی از فعالان معدنی و صنایع وابسته در برابر کاهش قیمت های جهانی، تحقق دورنمای توسعه ای این بخش از اقتصاد کشور را به طور جدی با چالش مواجه می کند.

رشد نامتوازن صنایع فولادی

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: رشد نامتوازن صنایع فولادی از دیگر چالش های توسعه این صنعت است که باید اصلاح شود، در حال حاضر بازار داخلی قادر به جذب 16 میلیون تن فولاد تولیدی نیست، حال با فرض تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 حجم تقاضای داخلی و خارجی برای این میزان تولید، محل سوال است.

وی در این باره توضیح داد: بر اساس برآوردهای جمعیتی مرکز آمار، جمعیت ایران در سال 1404 به 85 میلیون نفر می رسد که اگر در بهترین شرایط سرانه مصرف فولاد در کشور به حدود 280 کیلوگرم برسد، میزان مصرف داخلی فولاد در سال 1404 به حدود 24 میلیون تن می رسد که این عدد فاصله بیش از دو برابری با تولید هدف گذاری شده دارد، پس چاره ای جز صادرات این محصول وجود ندارد بنابراین باید شرایط صادرات از هم اکنون فراهم شود.

کد خبر 388304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =