مسیر را برای حضور شرکت ها در بورس هموارتر کنیم

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: این سازمان کمترین مشکل را با شرکت‌های بورسی دارد و عمده موارد با شرکت‌های خارج از بورس است که امیدواریم بیشتر شرکت‌ها در فرایند بورس فعالیت کنند زیرا خارج از بورس، با مسایل پیچیده مواجه هستیم.

دکتر علی عسکری در بازدید از تالار شیشه‌ای گفت: شفافیت شرکت‌های بورسی بیش از شفافیت شرکت‌های خارج از بورس است. بنابراین سازمان امور مالیاتی مشکل زیادی با شرکت های بورسی ندارد و عمده مسائل مربوط به هزینه‌های غیر متعارف شرکت‌ها است. به عنوان مثال شرکت‌هایی مثل پالایشگاهی‌ها که دولت هزینه‌هایی را به شرکت تحمیل می کند باید مصوبه دولت را دریافت کنند و سازمان امور مالیاتی طبق ماده 147و148، اگر دولت مجوز داده باشد این هزینه ها پذیرفته می شود.

عسکری طی جلسه ای با مدیران عامل ارکان بازار سرمایه تاکید کرد: شرکت‌ها هر چقدر سریع تر شفاف شوند زودتر می توانند وارد بورس اوراق بهادار شوند. این موضوع را باید به عنوان یک رسالت در برنامه بلند مدت دنبال کنیم تا در شرکت ها انگیزه ایجاد شود و به شفافیت گرایش پیدا کنند و از مزایای پذیرش در بورس مانند ایجاد اعتبار بهره مند شوند. بورس تهران و سازمان امور مالیاتی با کمک یکدیگر باید تمهیداتی بیاندیشند تا مسیر برای حضور شرکت ها در بورس هموارتر شود.

وی به شفافیت اطلاعات مالیاتی تاکید کرد و گفت: رسیدگی ها به سمت اطلاعات است و در اصلاح قانون، تشخیص علی الراس حذف شد. باید به سمت شفافیت و گردش اطلاعات برویم و هر کسی در کشور فعالیت اقتصادی می کند باید اطلاعات مالی خود را به نظام مالیاتی ارایه کند.

رییس اداره مالیاتی کشور اظهار کرد: به هر میزان شفافیت اطلاعات مالی شرکت ها بیشتر شود، گرایش شرکت‌ها به پذیرش در بورس بیشتر و سریع تر می شود. هر چقدر بورس در کشور توسعه یابد در واقع راه تکامل مالی ایجاد شده است و این توسعه تکامل مالی می تواند ظرفیت اقتصاد را برای جذب سرمایه و منابع افزایش دهد که در نهایت به اقتصاد کشور در سطح کلان کمک شایانی شده است.

حسن قالیباف اصل - مدیر عامل بورس تهران - نیز در این نشست اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی و بازار سرمایه می‌توانند به یکدیگر کمک های متقابلی داشته باشند.

وی ادامه داد: هم اکنون 316 شرکت در بورس تهران پذیرفته شده‌اند که ارزش بازار آنها به 290 هزار میلیارد تومان می‌رسد. ارزش بازار فرابورس ایران نیز در حدود90 هزار میلیارد تومان است و در مجموع حدود 380 هزار میلیارد تومان ارزش بازار شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه است.

قالیباف اصل به انواع مالیاتی که در بورس پرداخت می شود اشاره کرد و گفت: در بورس اوراق بهادار دو نوع مالیات پرداخت می شود. مالیات بر درآمد شرکت‌ها که شرکت های پذیرفته شده در بورس می پردازند و دیگری مالیات بر معاملات است که توسط افرادی که در بورس اقدام به فروش می کنند پرداخت می شود.

وی ادامه داد: براساس آمار، مالیات بر درآمد شرکت‌های بورسی که در سال 1391 پرداخت شد معال 3800تومان بوده، سال 1392 به 5000 میلیارد تومان و در سال 1393 به 6000 میلیارد تومان رسید.

وی به میزان پرداخت شده مالیات بر معاملات اشاره کرد و گفت: مالیات بر معاملات حدود نیم درصد از ارزش معاملات است که فروشنده پرداخت می‌کند و در سال 1391 برابر با 150 میلیارد تومان، سال 1392 با سه برابر رشد حدود 450 میلیارد تومان و سال 1393 برابر با 277 میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل بورس تهران به شفافیت ناشران بورسی تاکید کرد و گفت: شرکت های پذیرفته شده در بورس به دلیل شفافیت صورت های مالی، مالیات را در زمان مقرر پرداخت می کنند، به خصوص مالیات معاملات که توسط شرکت سپرده گذاری بلافاصله کسر می شود و در وجه سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود .

قالیباف اصل گفت: بازار سرمایه در حوزه مالیات با مشکلاتی مواجه است که نیاز به شفاف سازی دارد. به عنوان مثال شرکت هایی که قصد ورود و پذیرش در بورس را دارند آمادگی پرداخت مالیات پس از ورود به بورس را دارند و تقاضا دارند این سازمان مسائل مالیاتی حال آنها را مد نظر قرار دهد.

سخنگوی بورس تهران به استاندارد شماره 15 اشاره و اظهار کرد: استاندارد شماره 15 که یکسال هم به شرکتها فرصت داده است می تواند شرکتهای بورسی را تحت تاثیر قرار دهد و اگر یک رویه مشخص و شفاف در نظر گرفته شود می تواند به بازار سرمایه کمک کند.

قالیباف اصل خاطر نشان کرد: در قانون توسعه نهادها بحث مالیات بر ارزش افزوده خدمات بورسی شامل معافیت شده است و شورای بورس هم این خدمات را اعلام کرده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

کد خبر 387980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =