بورس ارز در شرایط فعلی تاثیری بر بازار آزاد ندارد

رییس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد که منابع خود را نزد موسسات مجاز سپرده گذاری کنند و گفت: اکنون بازار ارز از ثبات برخوردار است، اما احتمال کاهش نرخ ارز پس از یکسان سازی وجود دارد.

ولی الله سیف درخصوص تاثیر راه اندازی بورس ارز بر بازار آزاد،گفت: اکنون بازار ارز از شرایط باثباتی برخوردار بوده و راه اندازی بورس ارز در شرایط فعلی تاثیر چندانی بر بازار آزاد نخواهد داشت.

بانک ها،عناصر اصلی فعال در بازار ارزی بین بانکی باشند

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: به طور حتم یکی از برنامه‌های ما پس ازحل مسایل بین المللی، یکسان سازی نرخ ارز بوده که پیش نیاز آن،برقراری ارتباطات بانکداری بین المللی مناسب است.

وی همچنین درپاسخ به این سوال که پس از یکسان سازی نرخ ارز،چه بازاری به عنوان مرجع مبادلات ارزی تعیین می شود،عنوان کرد: یکی از راهکارهای موجود این است که بازار بین بانکی کفایت می کند، یعنی بانک ها،عناصر اصلی فعال در بازار ارزی بین بانکی باشند و سایر مجموعه ها نیز در ارتباط با بانک ها مشکل خود را حل کنند.

تشکیل بازار بورس راهکاری دیگر برای حفظ یکسان بودن نرخ ارز

سیف، تشکیل بازار بورس را راهکار دیگر برای حفظ یکسان بودن نرخ ارز دانست و افزود: در دنیا هر 2 تجربه وجود دارد،درایران نیز پس ازتجربه یکسان سازی نرخ ارز در اوایل دهه 80، بازار بین بانکی مساله را حل می کرد و به نظرمی رسد که همین تجربه مجددا کفایت کند.

به گفته رییس کل بانک مرکزی؛البته بازار بورس نیزمی تواند درمعاملات آتی اثرات مثبتی به همراه داشته باشد.

وظیفه اصلی بانک مرکزی دریکسان سازی  نرخ ارز،جلوگیری از شوک‌های موقت است

وی همچنین درپاسخ به این سوال که پس ازیکسان سازی نرخ ارز،کدام یک از نرخ های بازار آزاد و مرکز مبادلات مدنظر خواهد بود،ادامه داد: یک نرخ تعادلی در اقتصاد وجود دارد که نمی توان آن را به صورت مصنوعی تغییر داد.

سیف تصریح کرد: وظیفه اصلی بانک مرکزی دراین بحث،جلوگیری از شوک‌های موقت ناشی ازهیجانات است،لذا احساس ما این است که در شرایط با ثباتی قرار داریم،اما ممکن است که نرخ ارز پس از یکسان سازی تاحدی کاهش یابد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین دربخش دیگری ازسخنان خود و درخصوص ضرورت ساماندهی موسسات مالی بدون مجوز نیز عنوان کرد:همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم مردم نباید به موسسات غیر مجاز اعتماد کنند و ممکن است که این موسسات با نرخ‌های وسوسه کننده‌ای منابع مردمی را جمع آوری کنند،اما توصیه ما به مردم سپرده گذاری در موسسات مجاز است.

 

منبع: خانه ملت

کد خبر 387923

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =