شاخص بورس از کارایی بازار اهمیت کمتری دارد

مدیرعامل شرکت سبدگران سرمایه گذاری ایرانیان عنوان کرد: کارایی بازار مهم است نه شاخص کل. شاخص کل نشان دهند وضعیت اقتصاد کشور است و افت و خیز آن به درستی شرایط اقتصاد کلان را نشان می دهد. بنابراین باید به سمتی حرکت کرد که تمرکز بر شاخص کل چه در سطح مدیران و مسولان، چه در سطح فعالان بازار سرمایه از بین برود.

بازار سرمایه دماسنج اقتصاد است ما در اقتصاد مجموعه ای شاخص داریم به نام شاخص مقدم که نشان دهنده وضعیت عمومی اقتصاد را نشان می دهد!! شاخص بورس نیز یکی از شاخص های مقدم است که نسبت به شوکهای اقتصادی و سیاسی بسیار حساس است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با بیان مطلب فوق گفت: همه شوکهای اقتصادی و سیاسی را می توان به لحظه در شاخص بورس دید و این ویژگی منحصر به بازار سرمایه ایران نیست بلکه در تمام کشورهای صاحب بورس این شرایط حاکم است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه و بازار پول دو بازار اصلی در جهان هستند که به آنها واسطه گری مالی می گویند که پس اندازهای جامعه را به سمت سرمایه گذاری سوق می دهند. در بانک پولها توسط هیأت مدیره برای طرحهایی که توجیه اقتصادی دارند سرمایه گذاری می شوند اما در بازارهای سرمایه محور، خود سرمایه گذار  وارد داد و ستد می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش نرخ سود بانکی گفت: وقتی سود بدون ریسک در بانک تا 27-28 درصد طی سال گذشته در نظام بانکی رسید، عاملی برای خروج سرمایه ها از بازار سرمایه و روانه شدن آن به بانکها رقم خورد.

وی درباره این واکنش سرمایه گذاران تصریح کرد: برخلاف دیدگاه برخی از فعالان به نظرم، اقتصاد ایران بر اساس انتظارات و به درستی عمل می کند و کاملاً دقیق است. چون اگر هم اکنون نرخ اوراق بدون ریسک به 18 درصد برگردد دوباره شاهد بازگشت سرمایه ها به بازار سرمایه خواهیم بود البته این بازگشت فقط از دید اقتصادی است نه دید سیاسی.

صفاری با بیان اینکه موضوع مذاکرات هسته ای کاملاً بر نوع انتخاب و انتظارت سرمایه گذاران اثرگذار است، اظهار داشت: شوکهای سیاسی مقطعی است اما شوکهای اقتصادی بلند مدت و اثرگذارتر است، به عبارتی همانطور که وقتی نرخ بهره افزایش پیدا کرد یکی دو سال بازار سرمایه وارد فاز رکود شد وقتی هم شوکهای اقتصادی به بازار سرمایه داده شود اثر آن بلند مدت و یکی دو ساله خواهد بود.

وی با تأکید بر اهمیت شفافیت در بازار خاطر نشان کرد: قواعد بازی در بورس باید شفاف سازی شود. از بازگشایی سهام گرفته تا بازارگردانی سهام،  چون قواعد هر چه شفاف تر باشد، بازار کاراتر خواهد بود و باید مسوولان به سمت ایجاد روش ها و اکشن هایی باشند که به شفافیت بازار کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه با مقایسه کارایی بازار و شاخص کل بازار سهام خاطرنشان کرد: اگر به سمت و سوی شفافیت حرکت شود، شاخص هر عددی را نشان دهد دیگر نگرانی در این خصوص وجود نخواهد داشت و نهاد ناظر خود را پاسخگوی افت و خیزها نمی داند چون هدف از بازار سرمایه کارایی آن فارغ از نماگر شاخص است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با تأکید بر اینکه بعد از کشف قیمت سهم در بازار ثانویه بازارگردانی و حمایت از قیمت واقعی سهم باید اولویت سهامداران عمده باشد، گفت: نبود سهام شناور آزاد یکی دیگر از مشکلات بازار است که باید به رفع آن در جهت ارتقاء بازار کوشید.

وی توضیح داد: سازمان بورس باید برای کسانی که می خواهند به کمک ورود به بورس از معافیت مالیاتی برخوردار شوند یا از امتیازات بازار سرمایه در جهت تأمین مالی استفاده کنند، شروطی را در خصوص سهام شناور آزاد قرار دهد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)

 

کد خبر 387676

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =