۱۰ طرح جدید معدنی با سرمایه ۳۷۲ میلیون دلاری اجرا می شود

رییس ایمیدرو از اجرای ۱۰ طرح جدید معدنی و صنایع معدنی با سرمایه گذاری ۳۷۲ میلیون دلاری طی سال جاری خبر داد.

مهدی کرباسیان در جریان برگزاری اجلاس معدن با اشاره به برخورداری ایران از یک درصد جمیعت دنیا و 7 درصد ذخایر معدنی جهان گفت: براساس برآوردهای اولیه، ارزش ذخایر معدنی ایران 700 میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید، این رقم به 1400 میلیارد دلار خواهد رسید. تاکنون 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده و این تعداد با اکتشافات جدید ممکن است به 80 نوع برسد.

وی ادامه داد: ایران با داشتن 27 بیلیون تن ذخایر کشف شده و 57 بیلیون تن ذخایر بالقوه در بین 15 قدرت معدنی جهان قرار دارد.

کرباسیان با بیان اینکه اکتشافات جدید، پتانسیل های معدنی کشور را افزایش خواهد داد، گفت: در سال گذشته با انجام اکتشافات جدید در سطح 200 هزار کیلومتر مربع از نقاط مستعد کشور، 250 میلیون تن به ذخایر سنگ آهن، 200 میلیون تن به ذخایر زغال سنگ و 30 تن به ذخایر طلای کشور اضافه شده است.

وی با بیان اینکه بخش معدن در تولید ناخالص ملی سهم یک درصدی و صنایع معدنی سهم 5 درصدی دارند، افزود: با توجه به میانگین سهم 16 درصدی این بخش در کشورهای توسعه یافته، نیاز به سرمایه گذاری در صنایع معدنی کشور کاملاً ملموس است.در حال حاضر در ایران بیشتر از 5400 معدن فعال وجود دارد که حداقل 10 معدن آن در مقیاس جهانی قرار دارد و 750 هزار نفر در این بخش به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

رییس سازمان توسعه معادن با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا توسط این سازمان، گفت: طرح های نیمه تمام یا راکد از نظر دارا بودن توجیه اقتصادی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و طرح های واجد ارزش برای ادامه کار نیز انتخاب شده‌اند که از بین آنها 30 طرح طی یک و نیم سال اخیر از شرایط رکود خارج شد و در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

کرباسیان ادامه داد: برای این طرح ها 24 هزار و 165 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که 1634 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی بوده است.
وی افزود: برای سال جاری نیز 10 طرح جدید با سرمایه گذاری 372 میلیون دلار تکمیل و آماده اجرا خواهد شد که طرح‌های آهن اسفنجی شادگان، چهارمحال و بختیاری، آنتیموان سیستان، پترولیوم کک، پتاس خور و بیابانک و تیتانیوم کهنوج از آن جمله است.

وی افزود: طی چند ماه اخیر، سرمایه گذارانی از شرکت های خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی برای اجرای طرح های بخش معدن و صنایع معدنی کشور وارد مذاکره شده‌اند.

کد خبر 387640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =