به گزارش صدای بورس،مقامات دولتی میگویند طرح را در مقیاس کوچک اجرا میکنند و فعلاً اجازه نمیدهند از حد و اندازه اجرای «آزمایشی و محدود» فراتر برود، اما حتی در حد احتمال هم با یکی از مهمترین تغییرات ساختاری در نظام یارانه سوخت ایران روبهرو هستیم.
بهخصوص اینکه تجربه سیاستگذاری در حوزه انرژی نشان داده معمولاً هر «آزمایشی»، مرحله نخست تصمیمهای بزرگ است. پس بیایید درباره چند و، چون ماجرا جستوجو کنیم و بفهمیم آیا چنین ایدهای میتواند مقدمه تغییرات جدی در قیمت بنزین باشد یا نه؟
واریز سهمیه بنزین به کارت بانکی و کارت ملی؛ جزئیات طرح آزمایشی دولت
سهمیه بنزین در مدل فعلی به خودرو اختصاص داده میشود. طرح جدید میخواهد این شیوه را تغییر دهد و مقدماتی فراهم کند تا بنزین به هر نفر تعلق بگیرد.
در مدل جدید به جای اینکه سهمیه ۱۵۰۰ تومانی را در کارت سوخت خودرو شارژ کنند، معادل لیتری یا ریالی آن را به حساب بانکی متصل به کد ملی هر فرد (حتی کسانی که خودرو ندارند) واریز خواهند کرد. مشمولان میتوانند سهمیه را یا در پمپ بنزین استفاده کنند یا اعتبار آن را در یک بازار مخصوص به دیگران بفروشند و پول نقدش را بردارند.
مقایسه سهمیه بنزین خودرو و سهمیه بنزین نفر (تفاوتها در یک نگاه)
شاخص مقایسه |
واریز سهمیه به کارت سوخت |
واریز سهمیه به کارت بانکی/ملی |
مبنای تخصیص |
به ازای هر خودرو |
به ازای هر فرد (کد ملی) |
ذینفعان طرح |
فقط مالکان خودرو |
تمام شهروندان (حتی فاقد خودرو) |
قابلیت نقدشوندگی |
دشوار و غیرقانونی (خرید و فروش سهمیه در جایگاه) |
آسان (امکان فروش اعتبار در بازار ثانویه) |
نحوه ذخیره سهمیه |
در کارت سوخت |
بهصورت اعتبار ریالی/سهمیهای در حساب بانکی |
تأثیر بر عدالت |
سود بیشتر برای صاحبان چند خودرو |
توزیع مستقیم یارانه بین همه مردم |
کنترل دولت |
سخت و نیازمند تغییر فیزیکی کارتها |
امکان تغییر لحظهای قیمت و سهمیه |





نظر شما