بازار خودروی ایران سالهاست در انحصار چند خودروساز قدیمی داخلی و مونتاژکاران محصولات چینی باقی مانده است. انحصاری که بیشتر توهم تولید را جا انداخته تا واقعیت صنعتی پویا در پشت پرده مخفی باقی بماند. در چنین شرایطی، اهدافی مانند تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال نیز دستنیافتنی مانده و ضعف کیفیت، همین تولید محدود را هم زیر سوال برده است.
سیاستهای مقطعی دولت از سامانه فروش یکپارچه گرفته تا قرعهکشی و عرضه قطرهچکانی نهتنها درمانی برای مشکلات ساختاری نبودند، بلکه بیشتر شبیه مُسکنهایی موقت عمل کردند که در نهایت به جای کاهش نارضایتی، شعله آن را بیشتر کردند، اما با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروسازی، کارشناسان آینده بازار خودرو را چگونه پیشبینی میکنند؟
او افزود: بورس بستری است که برای عرضه کالاهای خرد در مقیاس کلان طراحی شده است، بنابراین در این بستر خودرو بهعنوان کالایی سرمایهای که میزان عرضه پایینی دارد، جای نمیگیرد. این شرایط تنها باعث توزیع رانت بیشتر و نوساندهی بازار خودرو میشود. بر این اساس، هر بار باز یا بسته شدن سامانه یا شروع و توقف عرضه خودرو میتواند باعث ایجاد نوسان در بازار خودرو شود.
کد خبر 534652






نظر شما