به گزارش صدای بورس،بر اساس قانون حمایت از بیمه بیکاری، برای واجد شرایط بودن جهت دریافت مقرری این حمایت، حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه الزامی است. اما برخی شرایط اجرایی، این قانون را برای متقاضیان دریافت بیمه بیکاری پیچیدهتر کرده است. در سالهای اخیر، سازمان تأمین اجتماعی شرط داشتن یک سال سابقه در آخرین کارگاه برای مشمولان، به خصوص کارگران با قراردادهای موقت، اضافه کرده بود. این در حالی است که هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، این شرط را مغایر با قانون تشخیص داده و آن را باطل اعلام کرده است.
تأثیر قانون جدید و مزایای آن برای کارگران
هماکنون، بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، تمامی بیمهشدگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه بیمه در آخرین شغل خود، مستحق دریافت مقرری بیکاری خواهند بود. این تغییر میتواند باری از دوش کارگرانی که در مشاغل موقت فعالیت میکنند و گاه به ناحق از دریافت بیمه بیکاری محروم میشوند، بردارد. این تصمیم نقش موثری در حمایت از حقوق نیروی کار و ایجاد امنیت شغلی بیشتر دارد.
مدارک لازم جهت دریافت بیمه بیکاری
برای بهرهمند شدن از مزایای بیمه بیکاری، افراد باید اسناد و مدارک زیر را به سازمان مربوطه ارائه کنند:
کارت ملی و شناسنامه |
نسخه اصل و کپی پشت و رو از کارت ملی و کپی از تمامی صفحات شناسنامه |
عکس ۳x۴ |
۴ قطعه عکس |
فرم درخواست بیمه بیکاری |
این فرم در زمان درخواست به متقاضی تحویل داده میشود. |
نامه عدم نیاز |
نامهای از سوی کارفرما که نشاندهنده پایان همکاری است. |
گواهی سابقه بیمه |
مدرکی که نشاندهنده حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه باشد. |
فرم معرفی نامه |
این فرم را باید از اداره کار دریافت کرده و به تأمین اجتماعی ارائه داد. |






نظر شما