در بازار ایران، افزایش قیمتها بهراحتی رخ میدهد، اما کاهش قیمت ها، آن هم پس از کند شدن سرعت افزایش قیمتها (یعنی کاهش تورم) طولانی است.
بازار ایران در دهههای اخیر با شوکهای تورمی کوچک و بزرگ روبهرو شده است. در حالی که در بسیاری از اقتصادها قیمتها متناسب با شرایط کلان، عرضه و تقاضا یا نرخ ارز بالا و پایین میشوند، در ایران، قیمتها عمدتاً فقط رو به «بالا» هستند. بهمحض آنکه نرخ ارز به نوسان میافتد یا زمزمهای از «مجوز افزایش قیمت» به این کالا یا آن کالا شنیده میشود، بازارها واکنش نشان میدهند. اما وقتی همان متغیرها برمیگردند یا ثبات نسبی حاکم میشود، هیچ نشانی از کاهش قیمت نیست. این رفتار نامتقارن ریشه در پدیدهای دارد که اقتصاددانان آن را چسبندگی قیمتی مینامند؛ یعنی مقاومت بازار در برابر کاهش قیمتها، حتی در شرایطی که از نظر اقتصادی باید این کاهش رخ دهد.
به عنوان نمونه، با وجود افزایش عرضه گوشت قرمز در سال ۱۴۰۳ از طریق واردات، قیمت این ماده پروتئینی همچنان افزایشی بود و اگر هم روند افزایش قیمت آن متوقف شد، اما کاهش نیافت و در همان بالای ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو باقی ماند.»
در اقتصادی که نرخ ارز، سیاستهای مالی، قیمتهای دولتی و حتی تعرفهها به صورت مکرر تغییر میکند، فعال اقتصادی اعتمادش را به ثبات از دست میدهد.
وقتی نرخ بهره یا نرخ ارز پایین میآید، قیمتها واکنش نشان نمیدهند. این همان موضوعی است که سیاستهای پولی را ناکارآمد میکند. به گفته تحلیلگران، در این گونه مواقع همه چیز برای گران شدن آماده بوده، نه برای ارزان شدن و نتیجه آنکه ذهنیت تورمی تقویت میشود. وضعیتی که در اثر چسبندگی قیمتی رخ میدهد، سرمایهگذاری غیر مولد را نیز به سمت رونق سوق میدهد، چرا که قیمت بازارهای مالی به جای آنکه متعادل شوند، افزایشی میشوند.
کد خبر 523088






نظر شما