علل کاهش تمایل به سهامداری در بازار سرمایه

یک اقتصاددان کاهش تمایل به سهامداری در بازار سرمایه را یکی از تبعات مهم افزایش نرخ «اخزا» برشمرد.

به گزارش صدای بورس، حسین درودیان، اقتصاددان در رابطه با آثار و تبعات افزایش نرخ سود اوراق خزانه اسلامی «اخزا» در بازار سرمایه، گفت: یکی از تبعات مهم افزایش نرخ «اخزا»، کاهش تمایل به سهامداری در بازار سرمایه است به طوری که بخشی از نهادهای مالی تحت فشار قرار گرفته و این خود به تنهایی عاملی برای آسیب زدن به بودجه دولت خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به این که افزایش نرخ اخزا، منجر به ناپایداری مالی در بودجه دولت خواهد شد، افزود: با توجه به ثبات نرخ ارز در یک سال گذشته، نرخ‌های بهره بالا بر اسناد خزانه به معنای این است که با ارائه نرخ‌ بهره دلاری ۳۰ درصد توسط دولت، افزایش این نرخ تاثیرات نامطلوبی بر اقتصاد خواهد گذاشت.

این اقتصاددان در ادامه با اشاره به واکنش منفی بازار سرمایه نسبت به افزایش نرخ «اخزا» گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود، امکان رقابت برای بازار با نرخ‌های بهره موجود وجود ندارد و همچنین چشم‌انداز سهم‌ها به گونه‌ای نیست که بازار سرمایه به جنگ یک نرخ بدون ریسک برود.

وی در ادامه با اعلام این که حفظ ثبات بازار سرمایه از جمله مواردی است که همواره دولت باید به آن توجه کافی داشته باشد، افزود: برای به حداقل رساندن کاهش تبعات افزایش نرخ اخزا در بازار سرمایه، باید سیاست‌گذار توجه بیشتری به این بازار داشته باشد.

درودیان در ادامه تاکید کرد: بهتر است متناسب با تغییر در چشم‌انداز تورمی، نرخ‌های بهره نیز تعدیل شود چرا که نرخ‌های بهره بالای ۳۰ درصد مربوط به شرایطی است که انتظارات تورمی جدی در آن وجود دارد اما در شرایط حاضر انتظارت تورمی چندان جدی نیست و باید ابزار سیاستی در جای خود استفاده شود.

منبع: سنا

کد خبر 496082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =