افت ۳۹ درصدی IPOهای جهان

در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ عرضه‌های اولیه سهام، هم از نظر تعداد و هم از منظر ارزش، رونق قابل توجهی داشت. اما از آن زمان تاکنون، این روند سیر نزولی پیدا کرده است.

به گزارش صدای بورس، فدراسیون بورس‌های جهان در تازه‌ترین گزارش خود به ارائه آمار عرضه‌های اولیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ پرداخته و نوشته است: در فصل نخست ۲۰۲۴ بازارهای سهام شاهد ۲۰۶ عرضه اولیه بودند که در مجموع ۱۷.۸۴ میلیارد دلار تأمین مالی کردند. این روند نشان‌دهنده علاقه و اعتماد سرمایه‌گذاران به شرکت‌های تازه‌وارد است. با این حال، این اعداد از کاهشی قابل توجه نسبت به سه ماه پایانی سال گذشته خبر می‌دهند.

مقایسه آمارهای موجود نشان می‌دهد که تعداد IPOهای فصل نخست امسال نسبت به فصل پایانی پارسال ۳۹.۱ درصد کاهش یافته است. همچنین ارزش عرضه‌های اولیه سهام نیز با افت ۱۴.۱ درصدی روبه‌رو شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین تعداد عرضه اولیه مربوط به بخش‌های صنایع، فناوری اطلاعات، خدمات، خدمات درمانی و خدمات مالی بوده است. یکی از بزرگترین IPOهای فصل اول امسال، عرضه اولیه سهام شرکت خدمات درمانی Galderma Group AG به ارزش ۲.۵۱ میلیارد دلار در بورس SIX Swiss بود. پس از آن، عرضه اولیه سهام شرکت خرده‌فروشی Douglas AG در بورس آلمان بود که موفق به تامین مالی بیش از ۹۶۰ میلیون دلار شد. همچنین عرضه اولیه سهام شرکت فرودگاه بین‌المللی آتن در بورس آتن به ارزش ۸۰۹.۴۱ میلیون دلار از بزرگترین IPOهای فصل نخست بود.

همانگونه که نمودارهای ۱ و ۲ نشان می‌دهند، از نظر منطقه‌ای، APAC (آسیا-اقیانوسیه) با ۱۳۴ مورد شاهد بیشترین IPO در فصل نخست امسال بوده است. با این حال، منطقه Americas (آمریکای شمالی، جنوبی، مرکزی) با ۸.۲۷ میلیارد دلار، بیشترین ارزش عرضه‌های اولیه را به خود اختصاص دادند. این موضوع نشان می‌دهد که IPOهای این منطقه بزرگتر بوده‌اند (۱۹۶.۹ میلیون دلار به ازای هر عرضه اولیه). میانگین ارزش هر IPO در منطقه EMEA (اروپا-خاورمیانه-آفریقا) معادل ۱۲۵.۵۸ میلیون دلار و در منطقه APAC هم ۴۳.۲۹ میلیون دلار بوده است.

افت تعداد و ارزش عرضه‌های اولیه سهام در زمانی رخ داده که بازارها با افزایش نرخ‌های بهره و کاهش نقدینگی روبه‌رو هستند. از منظر تعداد IPO، همه مناطق شاهد سیر نزولی تعداد عرضه اولیه در فصول مختلف سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نسبت به فصل قبل بوده‌اند. تنها استثنا، منطقه Americas است. این منطقه در فصل پایانی ۲۰۲۳ با رشد تعداد عرضه‌های اولیه روبه‌رو شد. افزایش سالانه تعداد IPOها در این منطقه در سه ماه نخست امسال نیز ادامه یافت.

از منظر ارزش IPO نیز پس از پنج فصل افت دورقمی، سه ماه نخست امسال نخستین فصلی است که شاهد رشد اندکی به میزان ۳.۳ درصد هستیم. این افزایش تحت تاثیر کاهش نرخ تورم جهانی و تلاش بانک‌های مرکزی برای کاهش نرخ‌های بهره رخ داده است.

نمودار ۱: تعداد عرضه‌های اولیه

افت ۳۹ درصدی IPOهای جهان

نمودار ۲: ارزش عرضه‌های اولیه (میلیارد دلار)

افت ۳۹ درصدی IPOهای جهان

کد خبر 495563

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =